لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۰

«جدیت ایران علیه پیمان امنیتی عراق کمتر شده است»


آری فولمن، کهنه‌سرباز اسراییلی و کارگردان فیلم والس با بشیر (عکس: AFP)
آری فولمن، کهنه‌سرباز اسراییلی و کارگردان فیلم والس با بشیر (عکس: AFP)

نمایندگان پارلمان عراق روز چهارم آذر، تصمیم خود را درباره توافقنامه امنیتی بغداد و واشینگتن اعلام خواهند کرد.


متن این توافقنامه به دنبال تصویب در کابینه نوری المالکی نخست وزیر عراق، به پارلمان ارسال شده، تا توسط نمایندگان پارلمان به بحث و رأی‌ گیری گذاشته شود.


رادیو فردا در گفت و گو با دکتر محمود عثمان، از نمایندگان مجلس عراق، به بررسی این موضوع پرداخته است.


رادیو فردا: آقای عثمان، تا چه اندازه امکان دارد این توافقنامه در پارلمان عراق تصویب شود؟


محمود عثمان: اگر همان گروه‌ هایی که در خود کابینه رأی مثبت دادند، بخواهند که نمایندگان آنها در پارلمان که اکثریت دارند، هم رأی مثبت دهند، می‌توانند توافقنامه را به تصویب برسانند، البته [این در صورتی است که] نصف آرا به اضافه یک [نیاز باشد]، اما اگر لازم باشد، که دو سوم نمایندگان رأی مثبت دهند، این کمی مشکل ‌تر می‌شود.



از فردا(چهارشنبه) این مناظره ها آغاز می‌شود و بعد از چهار روز، قرار است رأی ‌گیری شود، در آن زمان معلوم می ‌شود. احتمال بیشتر این است که [نمایندگان] رأی مثبت دهند و این [توافقنامه] تصویب شود، ولی نمی ‌شود گفت که احتمال دیگری نیست.


با وجود تأیید کابینه عراق، مخالفت‌هایی، البته از گوشه کنار، از جمله از سوی مقتدا صدر وجود دارد و همچنین این موضوع که ایران هم ظاهراً مخالف امضای این پیمان است، آیا فکر می ‌کنید، این مخالفت‌ها تأثیری در رأی‌گیری نهایی پارلمان خواهد داشت؟


اثر می‌ کند، منتهی جو ایران علیه این پیمان نیست، شنیده‌ ایم که آقای شاهرودی، رییس قوه قضاییه ایران، گفته که حکومت عراق تصمیم صحیحی گرفته، مهم این است که آمریکا به تعهد خود پایدار بماند یا خیر، [گرچه] آقای لاریجانی علیه این پیمان حرف زده و اظهار امیدواری کرده که پارلمان آن را تصویب نکند.


از روزی که توافقنامه در کابینه عراق تصویب شد، جدیت ایران علیه پیمان کمتر شده است. آقای صدر و دیگران نیز علیه پیمان هستند، منتها نتوانستند راه بهتری را به عنوان آلترناتیو نشان دهند، و بگویند این پیمان را تصویب نکنید و مسیر ما این است، یعنی موقعیت آنها ضعیف است، چون آلترناتیو مثبت قانع کننده ‌ای ندارند. بنابر این، مخالفت هست، ولی ممکن است زیاد تأثیر نگذارد.


آقای عثمان، هر چند که پایان مهلت حضور نیروهای آمریکایی، بر اساس این توافقنامه در پایان سال ۲۰۱۱ تعیین شده، اما باراک اوباما، رییس جمهوری منتخب آمریکا، خواهان خروج نیروهای آمریکایی ظرف یک سال و نیم است. آیا، از نظر حقوقی، چنین چیزی امکان پذیر است؟


نه، به نظر بنده امکان ‌پذیر نیست. اوباما قبلاً گفته بود، در عرض شانزده ماه این کار را می ‌کند ولی الان می‌ گوید که وقتی رییس جمهور شدم، بلافاصله ملاقاتی با افسرها و متصدیان خواهم داشت و بحث می‌ کنیم که چطور می‌ توانیم از عراق خارج شویم، چه مدتی؟ چگونه؟


البته ممکن است، گفت و گویی هم با حکومت عراق داشته باشند، بنابر این قطعی نیست که در این مدت خارج شوند، ولی [آقای اوباما] می‌ گوید بیشتر نیروهایی که برای جنگ مناسب هستند، خارج می‌ کنم، ولی برخی از نیروها در عراق می‌ مانند که علیه تروریسم مبارزه کنند. یعنی اوباما قاطع نیست، ممکن است این توافقنامه را به نوعی دیگر، اجرا کند.


از زاویه دیگری، آیا به تصور شما، نیروهای عراقی، ظرف یک سال و نیم آینده، آمادگی این را دارند که کنترل امنیت عراق را به دست گیرند؟


چون من نظامی نیستم، نمی‌دانم، باید ببینیم، باید نظامی ‌ها جواب دهند که می ‌توانند در عرض یک سال و نیم یا دو سال این کار را انجام دهند، زیاد معلوم نیست، ممکن است در عرض این مدت نتوانند. ممکن است در عرض سه سالی که در پیمان آمده بتوانند، ولی یک سال و نیم و دو سال فکر نمی‌ کنم.


XS
SM
MD
LG