لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۲

«احتمال اجرای حکم اعدام کمانگر در روز چهارشنبه»


یک فعال حقوق بشر روز سه شنبه گفت: بر اساس اخبار دریافتی از ایران، احتمالا حکم اعدام فرزاد کمانگر، معلم در شهر کامیاران، روز چهارشنبه اجرا خواهد شد.


هادی قائمی، سخنگوی کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران ، در گفت و گو با رادیو فردا اضافه کرد: «بنا بر اخبار دریافتی از داخل زندان اوین، فرزاد کمانگر از هم بندی های خود در اوین جدا شده و هنگامی که ماموران امنیتی با مقاومت وی رو به رو می شوند او را مورد ضرب و شتم قرار می دهند.»


به گفته آقای قائمی، هر چند پرونده فرزاد کمانگر در مرحله تجديد نظر است، اما طبق اخبار دريافتی احتمالا او سحرگاه چهارشنبه ششم آذرماه به دار آويخته خواهد شد.


به گفته آقای قائمی، فرزاد کمانگر، ۳۲ ساله، در مناطق فقير نشين شهرستان کامياران در استان کردستان معلم بوده است.


فرزاد کمانگر به اتهام عضویت در حزب کارگران کردستان ترکیه، پ. کا.کا. توسط دادگاه انقلاب اسلامی به اعدام محکوم شده است.


آقای قائمی با انتقاد از نحوه برگزاری دادگاه فرزاد کمانگر می گوید: این دادگاه فقط چند دقیقه بیشتر طول نکشیده بود.


  • «بنا بر اخبار دریافتی از داخل زندان اوین، فرزاد کمانگر از هم بندی های خود در اوین جدا شده و هنگامی که ماموران امنیتی با مقاومت وی رو به رو می شوند او را مورد ضرب و شتم قرار می دهند.»
سخنگوی کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران

هادی قائمی تاکید می کند: در دادگاه هیچ گونه شواهدی دال بر عضویت آقای کمانگر در گروه پ. کا.کا ارائه نشده است.


در همین حال کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران در بیانیه ای نسبت به خطر اعدام فرزاد کمانگر هشدار داده است.


بر اساس این بیانیه، نیروهای امنیتی، فرزادکمانگر را در تیرماه 1385 بلافاصله پس از اینکه او از کامیاران به تهران رسید، در این شهر بازداشت کردند.


بیش از یک هزار و ۴۰۰ فعال فرهنگی و اجتماعی مهرماه سال جاری در نامه ‌ای خطاب به آیت ‌الله محمود هاشمی شاهرودی ، رییس قوه قضائیه ایران، خواستار توقف احکام اعدام همه متهمان به‌ ویژه زندانیان سیاسی شد ه بودند .


فعالان مدنی در نامه خود به رییس دستگاه قضایی ایران به شماری از زندانیان سیاسی که در انتظار اجرای اعدام هستند، از جمله فرزاد کمانگر، فرهاد وکیلی، علی حیدریان، ارسلان اولیایی، انور حسین‌ پناهی، و حبیب ‌الله وکیلی اشاره کرده و از آقای شاهرودی خواسته اند در مورد توقف این احکام به ‌ویژه در مورد زندانیان سیاسی «اقدام عاجل» به عمل آورد.


امضاء کنندگان که در میان آنها چهره ‌های روزنامه‌ نگار و فعال سیاسی نیز دیده می ‌شود، کميته پيگيری بازداشت‌های خودسرانه را به عنوان نماينده خود جهت پیگيری وضعيت زندانيان یاد شده معرفی کرده‌ بودند.


سياست اعدام در جمهوری اسلامی همواره مورد انتقاد گروه‌ های حقوق بشری در جهان بوده و سازمان‌های مدافع حقوق بشر مانند سازمان عفو بين‌الملل بارها اجرای مجازات اعدام در ايران را محکوم کرده اند.


XS
SM
MD
LG