لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۷

درگیری نیروهای امنیتی با افراد مسلح در بمبئی ادامه دارد


هتل مجلل تاج‌محل از جمله هدف‌های تروریست‌ها در شهر بمبئی بود. (عکس: epa)
هتل مجلل تاج‌محل از جمله هدف‌های تروریست‌ها در شهر بمبئی بود. (عکس: epa)


در حالی که در گيری نيروهای امنيتی هند با افراد مسلح در شهر بمبئی ادامه دارد، مانموهان سينگ، نخست وزير اين کشور، «عوامل خارجی» را مسبب اين حملات دانست.


آقای سينگ در يک برنامه تلويزيونی گفت: عاملان اين جنايات ، مجازات می شوند.


وقوع یک رشته انفجار و درگیری مسلحانه که از شامگاه چهارشنبه در شهر بمبئی هند آغاز شده تاکنون بیش از صد کشته بر جای گذاشته است.


حمله مهاجمان مسلح و وقوع انفجارها به طور همزمان در ساعت ۲۱:۳۰ به وقت محلی، دست‌کم در ده نقطه مختلف شهر بمبئی، از جمله در دو هتل، یک ایستگاه قطار، یک مرکز یهودیان و چند مرکز دولتی و منطقه توریستی، روی داد.


در این حمله‌ها از سلاح‌های خودکار و نارنجک استفاده شده است.


همزمان با انفجارها، مهاجمان مسلح ناشناس شماری از مردم را در یک ایستگاه قطار و دو هتل مشهور بمبئی به گروگان گرفتند.


آسوشیتدپرس، به نقل از پلیس بمبئی، آخرين شمار کشته‌شدگان در این حملات زنجیره‌ای را دست‌کم ۱۰۱ نفر و شمار زخمی‌ها را ۳۱۴ تن اعلام کرده است.


بر پایه گزارش‌ها شهروندانی از استرالیا، ژاپن، بریتانیا و هند از ملیت‌هایی هستند که در این حمله‌ها جان خود را از دست داده‌اند.


در همین حال یکی از دیپلمات‌های سفارت ایران در دهلی‌نو به رادیو فردا گفت که در میان کشته و زخمی‌شدگان هیچ شهروند ایرانی وجود نداشته است.


همچنین گزارش شده است که تروریست‌ها دهها نفر را در دو هتل مجلل تاج‌محل و اوبری به گروگان گرفته‌ شده ‌ بودند که آخرین گزارش‌ها حاکی از آزادی گروگان‌های هتل اوبری است.



یکی از دیپلمات‌های سفارت ایران در دهلی‌نو به رادیو فردا گفت که در میان کشته و زخمی‌شدگان هیچ شهروند ایرانی وجود نداشته است.

آخرین خبرها حکایت از آن دارد که یک گروه اسلامگرای ناشناس به نام «مجاهدین دکان» مسئولیت این حملات را برعهده گرفته‌اند.


خبرگزاری‌ها به نقل از شاهدان عینی گزارش کرده‌اند که مردان مسلح بیشتر به دنبال کشتن شهروندان آمریکایی و بریتانیایی بوده‌اند.


انفجار در هتل تاج‌محل دقایقی پس از نیمه‌شب رخ داد و در پی آن، شعله‌های آتش بخش‌هایی از بنای باشکوه هتل را فرا گرفت.


آتش‌نشانان پس از چندین ساعت توانستند شعله‌های آتش را در محل این هتل مهار کنند و افرادی که در ساختمان هتل به دام افتاده بودند با استفاده از نردبان نجات یافتند.


در هتل اوبری بمبئی نیز وضعیت مشابهی گزارش شده است.


آخرین گزارش‌ها حکایت از آن دارد که پلیس اطراف هتل تاج‌محل را مسدود کرده و رفت‌وآمد به آن منطقه را تحت کنترل دارد.


همچنین گزارش شده است با ورود کماندوهای هندی به هتل تاج‌محل برای نجات گروگان‌ها، صدای تیراندازی‌هایی در این منطقه شنیده می‌شد. به گفته انیس احمد یک مقام بلندپایه ایالتی، احتمال می‌رود تا ۱۵ شهروند خارجی در هتل تاج محل در دست گروگان‌گیرها باشند.


در همین حال برپایه آخرین گزارش‌ها پلیس همچنان هتل اوبری را در محاصره دارد و انفجارهایی نیز در این هتل به وقوع پیوسته است. در این هتل افراد مسلح همچنان شمار نامعلومی را به گروگان گرفته‌اند.


گزارش شده است بیش از ده مأمور پلیس و دست‌کم سه افسر بلندپایه و از جمله رییس پلیس ضد ترور بمبئی در میان کشته‌شدگان این حمله‌های تروریستی بوده‌اند.


تصویر بالا که از سوی شبکه «ان دی تی وی» گرفته شده یکی از مردان مسلح را در ایستگاه قطار بمبئی نشان می‌دهد.

از سوی دیگر به دستور دولت ایالتی، مدارس، دانشگاه‌ها و بازار بورس بمبئی روز پنجشنبه تعطیل است.


الکس چمبرلین، یک شهروند بریتانیایی که هنگام حمله در هتل اوبری بوده است، به شبکه اسکای نیوز گفت که یکی از افراد مسلح ۳۰ تا ۴۰ تن از میهمانان هتل را از رستوران به پله‌ها آورد و به آنها به زبان اردو دستور داد که دست‌هایشان را بالا ببرند. به گفته این شهروند بریتانیایی افراد مسلح در گفت‌وگوهایشان به ویژه درباره آمریکایی‌ها و بریتانیایی‌ها سخن می‌گفتند.


انفجارهای زنجیره‌ای طی سال‌های اخیر چندین بار در هند روی داده است. در اکتبر سال ۲۰۰۵ انفجار سه بمب طی یک روز در دهلی‌نو به کشته شدن ۶۱ نفر انجامید.


کمتر از یک سال بعد، در ژوییه ۲۰۰۶، شهر بمبئی در حملاتی مشابه به طور همزمان شاهد انفجار شش بمب بود که ۲۰۰ در حدود کشته بر جای گذاشت.



XS
SM
MD
LG