لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۸

پاکسازی مرکز یهودیان و هتل اوبری در بمبئی


كماندوهای هندی با حمله به هتل اوبرى، ۱۴۳ گروگان شبه نظاميان اسلامگرا را آزاد كردند. (عکس: AFP)
كماندوهای هندی با حمله به هتل اوبرى، ۱۴۳ گروگان شبه نظاميان اسلامگرا را آزاد كردند. (عکس: AFP)

كماندوهاى هندى در سومين روز از حوادث شهر بمبئى، با يورش به يك مركز يهوديان و يك هتل گرانقيمت آنها را از وجود شبه نظاميان اسلامگرا پاكسازى كردند.


گزارش هاى رسيده حاكى است كه نيروهاى ويژه پليس هند از رطيق هلى كوپتر خود را به پشت بام مركز يهوديان در بمبئى رسانده و توانستند دو شبه نظامى مستقر در آن را بكشند ولى پنج گروگان آنها از جمله يك خاخام يهودى آمريكايى و همسرش كشته شدند.


اين كماندوها همچنين به هتل اوبرى حمله كرده و ۱۴۳ گروگان شبه نظاميان اسلامگرا را آزاد كردند.


در ميان اين گروگان ها، شمارى از گردشگران خارجى و فعالان امور تجارى به چشم مى خورند كه به گزارش خبرگزارى رويترز، داستان هاى وحشتناكى از خونريزى هاى درون هتل روايت مى كنند.


دو مرد مسلح كه اين افراد را به گروگان گرفته بودند توسط نيروهاى ويژه هند از پاى در آمدند.


ديگر گزارش ها مى افزايد كه دو يا سه شبه نظامى اسلامگرا همچنان در نزديكى هتل تاج محل در حال تيراندازى هستند. گفته مى شود احتمالا اين مردان مسلح، افرادى را به گروگان گرفته اند.


  • مقام هاى هندى، «عناصر خارجى» و مرتبط با گروه هاى اسلامگرا در پاكستان را عامل اين حوادث دانسته اند ولى اسلام آباد اين حملات را محكوم و هر گونه دخالت در آن رد كرده است.

حوادث شهر بمبئى از روز چهارشنبه آغاز شد كه در جريان آن، افراد مسلحی که خود را وابسته به گروه ناشناخته «مجاهدين دكن» خوانده اند، به دو هتل گرانقيمت، تاج محل و اوبرى، ايستگاه قطار، يك كافه مشهور و سينماها حمله كرده و يك خودروى آنها نيز بر روى عابران پياده آتش گشود.


در اين حملات تا كنون بيش از ۱۳۰ نفر كشته و صدها تن ديگر زخمى شده اند. احتمال مى رود كه تعداد تلفات افزايش يابد.


مقام هاى هندى، «عناصر خارجى» و مرتبط با گروه هاى اسلامگرا در پاكستان را عامل اين حوادث دانسته اند ولى اسلام آباد اين حملات را محكوم و هر گونه دخالت در آن رد كرده است.


پاكستان مى گويد كه دو كشور از اقدامات دشمن مشترك رنج مى برند و به زودى رييس سازمان اطلاعاتى خود را به بمبئى اعزام مى كند تا با طرف هاى هندى به تبادل اطلاعات در زمينه حملات اين شهر بپردازد.


يكى از وزراى هند گفته است كه يكى از شبه نظاميان بازداشت شده مليت پاكستانى دارد و مان موهان سينگ، نخست وزير اين كشور نيز هشدار داد: اگر كشورهاى همسايه هند عليه كسانى كه از خاك آنها براى حمله استفاده مى كنند اقدام نكنند، اين مسئله «هزينه» خواهد داشت.


در واكنش به اين سخنان، شاه محمود قريشى، وزير امور خارجه پاكستان از هند خواسته است كه وارد آنچه «بازى سياسى» ناميد، نشود.


او در ديدارى كه از هند داشت، به خبرنگاران گفت: «اين يك مسئله همگانى است. ما با يك دشمن مشترك روبه رو هستيم و بايد براى مقابله با اين دشمن با هم همكارى كنيم.»


هند در گذشته نيز، با متهم كردن پاكستان و در برخى موارد نيز بنگلادش، اين كشورها را در حمايت و در اختيار دادن پايگاه به گروه هاى شبه نظامى اسلامگرا مقصر دانسته است .


انفجارها و حملات در بمبئى با موج گسترده محكوميت هاى بين المللى روبرو شده است.


XS
SM
MD
LG