لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۲

«امیدوارم مجلس سریع طرح تحول اقتصادی را بررسی کند»


محمود احمدی نژاد قرار است روز چهارشنبه طرح تحول اقتصادی را به مجلس ارائه کند.
عکس از فارس
محمود احمدی نژاد قرار است روز چهارشنبه طرح تحول اقتصادی را به مجلس ارائه کند. عکس از فارس

به رغم انتقاد کارشناسان اقتصادی از طرح تحول اقتصادی دولت نهم، محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران می گويد اکنون بهترين زمان برای اجرای اين طرح است.


قرار است محمود احمدی نژاد روز چهارشنبه با حضور در مجلس شورای اسلامی لايحه طرح تحول اقتصادی را به مجلس ارائه کند.


به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، محمود احمدی نژاد که در يک برنامه تلويزيونی صحبت می کرد، ابراز اميدواری کرد که مجلس سریع اين طرح را بررسی و در باره آن تصميم گيری کند.


اصلی ترین بخش طرح «تحول اقتصادی» دولت محمود احمدی نژاد، نقدی کردن يارانه ها است. طبق لايحه پیشنهادی دولت نهم يارانه کالاها و خدمات حذف و اين يارانه ها به صورت نقدی بين خانوارها توزيع خواهد شد.


رییس جمهور ایران با اشاره به مشارکت ۶۵ ميليون نفر از مردم در طرح جمع آوری اطلاعات اقتصادی خانوارها، تاکيد کرد:«اگر بر اين طرح تاکيد بيشتری می کرديم پنج ميليون نفر باقيمانده نيز در اين طرح شرکت می کردند».


آقای احمدی نژاد همچنين با اشاره به اين که طرح هدفمند کردن يارانه ها «طرح بزرگی» است که همه کشور را تحت تاثير قرار می دهد، تاکید کرد اجرای این طرح «نيازمند برنامه ريزی دقيق و ايجاد آمادگی در ساختارهای اجرايی است».


در حالی آقای احمدی نژاد ابراز امیدواری کرده است که مجلس سریع درباره طرح تحول اقتصادی تصمیم گیری کند که علی لاریجانی،رییس مجلس ایران، هفته گذشته گفته بود: اجرای این طرح به افزایش شدید قیمت‌ها و بروز مشکلات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی منجر خواهد شد.


آقای لاریجانی گفته بود: «مجلس نگران است که پرداخت مستقیم یارانه‌ها به این شکل، هزینه‌های مردم را صد درصد افزایش دهد و حتی در هزینه‌های آب، برق و گاز مردم شاهد افزایش چند برابری باشیم.»


در همین زمینه، شصت اقتصاددان ایرانی پیشتر نسبت به پیامدهای اقتصادی و اجتماعی اجرای شتابزده طرح «تحول اقتصادی» توسط دولت نهم هشدار داده اند.


  • شصت اقتصاددان ایرانی پیشتر نسبت به پیامدهای اقتصادی و اجتماعی اجرای شتابزده طرح «تحول اقتصادی» توسط دولت نهم هشدار داده اند.

طرح تحول اقتصادی که از آن به عنوان « جراحی در اقتصاد ايران» نيز نام برده می شود، در سال آخر فعاليت دولت محمود احمدی نژاد ارائه می شود و این اقتصاددانان می گویند: این طرح می‌تواند به تورم افسارگسيخنه دامن زند و مشکلات حاد اقتصادی و اجتماعی را در پی داشته باشد.


این اقتصاددانان تا کید می کنند: « دولت بدون محاسبه درآمدهای حاصل از اصلاح قيمت‌ها و کسب مجوز قانونی از مجلس، وعده توزيع يارانه نقدی به خانوارها را داده و در صدد برآمده‌است در نيمه دوم سال جاری وجوهی را به مردم بپردازد. اين شيوه برخورد فقط سطح توقعات مردم را بالا می‌برد و بر انتظارات تورمی در جامعه دامن می‌زند».


آقای احمدی نژاد در بخش دیگری از این مصاحبه تلویزیونی گفت:« ما اکنون وضعيت ارزی خيلی خوبی داريم و با آن تا نزديک به سه سال، حتی اگر قيمت نفت صفر شود، بدون پول نفت می‌توانيم کشور را اداره کنيم.»


به گفته رییس جمهور ایران هم اکنون موجودی حساب ذخیره ارزی این کشور بيش از ۲۳ ميليارد دلار است.


دفاع از تبديل ارز کشور


به دنبال انتقاد از طرح دولت نهم در تبديل ارز کشور به يورو و طلا، محمود احمدی نژاد، همچنين در دفاع از اين تصميم گفت که اين اقدام سودهای زيادی در پی داشته است.


رامين پاشايی فام، معاون اقتصادی بانک مرکزی ايران، هفته گذشته گفته بود براساس محاسبات بانک مرکزی افزايش ارزش دلار در سال جاری باعث شده است تا بيش از چهار ميليارد دلار از ارزش داراييهای ارزی ايران کاسته شود.


محمود احمدی نژاد که در يک برنامه تلويزيونی صحبت می کرد در پاسخ به اين پرسش که آيا ايران به دليل افزايش ارزش دلار چندين ميليارد دلار ضرر کرده است؟، گفت:«درمسايل پولی نبايد سطح بالا نگاه کرد بالاخره اگر ما ارتباطمان با دلار بود همه دلارها بايد برود از بانک مرکزی آمريکا دور بزند و اين به ضرر ما است و در يک نگاه کلان تقويت دشمن اصلی ماست».


به دنبال افزايش تنش بر سر برنامه هسته ای ايران، مقامات اين کشور سال گذشته اعلام کردند که سهم دلار را در ذخاير ارزی اين کشور به حداقل رسانده و فرايند حذف دلار در معاملات نفتی خود را به اجرا می گذارند و استفاده از ارزهای ديگری نظير يورو (پول واحد اروپايی) را در دستور کار قرار می دهند.


XS
SM
MD
LG