لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۳

حمایت روشنفکران اسرائیلی از طرح صلح عربی


چهره‌های انتشار دهنده آگهی عمدتاً دانشمندان و برندگان جوائز علمی مهم اسرائیل و نشان‌های علمی بین‌المللی، هستند.
چهره‌های انتشار دهنده آگهی عمدتاً دانشمندان و برندگان جوائز علمی مهم اسرائیل و نشان‌های علمی بین‌المللی، هستند.

ده‌ها دانشمند و چهره سرشناس اسرائیلی، با انتشارآگهی‌هایی، ضمن پشتیبانی از طرح صلح عربی، خواهان حمایت افکارعمومی از این طرح شده‌اند.


این آگهی‌ها دو هفته پس از انتشار آگهی بی‌سابقه تشکیلات خودگردان فلسطینی در روزنامه‌های اسرائیلی منتشر شده و چهره‌های سرشناس انتشار دهنده آن عمدتاً دانشمندان و برندگان جوائز علمی مهم اسرائیل و نشان‌های علمی بین‌المللی، هستند.


تشکیلات فلسطینی به رهبری محمود عباس، در ماه نوامبر، درحمایت از طرح صلح عربی، آگهی‌هایی به زبان‌های عبری و انگلیسی در روزنامه‌های اسرائیلی منتشرکرد، و از مردم اسرائیل خواست، برای رسیدن به صلح کامل با همه کشورهای عربی و اسلامی، این طرح را مورد حمایت قرار دهند.


آگهی‌های منتشر شده از سوی چهره‌های بارز علمی، اقتصادی، هنری و اجتماعی اسرائیل، پاسخ آری به فراخوانی تشکیلات فلسطینی تلقی شده است.


گروهی از نظامیان دوره احتیاط نیز که در ارتش اسرائیل، درجه بالا داشته‌اند، این آگهی‌ها را مورد حمایت قرارداده‌اند و شماری از ژنرال‌های اسرائیلی دربین این گروه هستند.


روشنفکران و هنرمندان اسرائیلی پرچم تمامی کشورهای عضو «سازمان کنفرانس اسلامی» را در اطراف آگهی خود قرارداده، و نوشته‌اند: «طرح صلح عربی، برنامه‌ریزی‌های جهاد اسلامی را نقش بر آب خواهد کرد. جهان عرب ابتکارصلح را ارائه می‌کند. آیا شایسته نیست که آن را بررسی کنیم؟».


این آگهی اضافه می‌کند که «۵۷ کشورعربی و اسلامی صلح کامل با اسرائیل را پیشنهاد می‌کنند. عوامل افراطی به هر اقدامی دست می‌زنند تا این نزاع پایداربماند. طرح صلح عربی راه تحقق صیونیسم (ملی‌گرایی قوم یهود) را هموار می‌کند و امکان می‌دهد که در یک کشور یهودی و دموکراتیک، در اسرائیل، زندگی کنیم».


روشنفکران اسرائیلی، در آگهی خود، از نامزدهای نخست وزیری اسرائیل خواسته‌اند تا طرح صلح عربی را مورد اهتمام قرار دهند.


این روشنفکران همچنین نهادی با نام «شورای ابتکار صلح» برای حمایت از طرح صلح عربی برپا کرده‌اند و تارنمای این نهاد برای جلب امضای اینترنتی مردم اسرائیل نسبت به این طرح با نام yozmat shalom فعال شده که درعبری به مفهوم «ابتکارصلح» است.


طرح صلح عربی دراوائل دهه جاری میلادی ازسوی ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی ارائه شد. وی درآن زمان ولیعهد ملک فهد، پادشاه وقت عربستان بود.


طرح ملک عبدالله «صلح کامل با اسرائیل و عادی سازی مناسبات میان همه کشورهای عربی و اسلامی با اسرائیل» را براساس نسخه «صلح در برابر استرداد زمین» پیشنهاد می‌کند.


طرح صلح ملک عبدالله دو بار از سوی اتحادیه عرب رسماً تصویب شد و اکنون به عنوان طرح صلح عربی شناخته می‌شود.


جنبش حماس ماه نوامبراعلام کرد نمی‌تواند اسرائیل را به رسمیت بشناسد اما هنوز درباره این طرح موضع نهایی نگرفته است.


ملک عبدالله پادشاه عربستان پنجشنبه از حمایت شماری از سیاستمداران اسرائیلی از این طرح ابراز خشنودی کرد.


رسانه‌های اسرائیل پنجشنبه اعلام کردند، رییس جمهوری فرانسه به دولت اسرائیل اطلاع داده که پادشاه عربستان در دیدار اخیر با وی، ابراز آمادگی کرد که به زودی در یک همایش سیاسی منطقه‌ای با شرکت نخست وزیراسرائیل، به خاطر پیشبرد صلح اسرائیلی- عربی شرکت کند.


در ماه گذشته و برای نخستین بار سران عربستان سعودی و اسرائیل به طور همزمان در کنفرانس گفتگوی ادیان سازمان ملل در نیویورک شرکت کردند و در این کنفرانس شیعمون پرز رییس جمهوری اسرائیل، طرح صلح ملک عبدالله را مورد ستایش قرار داد.


XS
SM
MD
LG