لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۳

اوپک تولید نفت را بیش از دو میلیون بشکه کاهش داد


شکيب خليل، رييس اوپک، از کاهش سقف تولید اوپک خبر داد.(عکس:AFP )
شکيب خليل، رييس اوپک، از کاهش سقف تولید اوپک خبر داد.(عکس:AFP )

در حالی که کشورهای توليد کننده نفت، اوپک، روز چهارشنبه تصميم گرفتند که دو ميليون و ۲۰۰ هزار بشکه از توليد روزانه را کاهش دهند، روسيه و آذربايجان نيز اعلام کردند صدها هزار بشکه از توليد خود را کم می کنند.


شکيب خليل، رييس اوپک، در این زمینه گفت: وزيران نفت کشورهای عضو اين سازمان تصميم گرفتند تا دو ميليون و ۲۰۰ هزار بشکه از توليد روزانه خود را کاهش دهند.


تصميم روز چهارشنبه اوپک برای کاهش این میزان نفت، بزرگترين کاهش توليد اوپک از زمان تاسيس اين سازمان در دهه ۱۹۶۰ است. آخرين کاهش عمده اين سازمان در سال ۱۹۹۹ بود که بيش از يک ميليون و ۷۰۰ هزار بشکه از توليد نفت خام خود کاست.


طبق بيانيه پايانی نشست روز چهارشنبه وزيران نفت اوپک در شهر ساحلی «وهران» الجزایر، اين کاهش توليد از روز اول ژانويه سال ۲۰۰۹ انجام خواهد شد و سقف توليد روزانه نفت اوپک ۲۹ ميليون و ۴۵ هزار بشکه خواهد بود.


به رغم اعلام خبر کاهش توليد اوپک، بهای نفت در بازارهای جهانی همچنان ۴۳ دلار برای هر بشکه ثابت مانده است.


روسيه دومين صادر کننده نفت در جهان اعلام کرده است که همزمان با کاهش توليد نفت اوپک اين کشور نيز توليد روزانه خود را کاهش خواهد داد. به گزارش رويترز، اين کشور هم اکنون با کسری بودجه مواجه است.


نطيق علی اف، وزير نفت آذربايجان، نيز در حاشيه نشست وزيران نفت اوپک از آمادگی کشورش برای کاهش بيش از سيصد هزار بشکه از توليد روزانه خود خبر داد.


  • تحليگران بازار نفت می گويند :عواملی چون رکود جهانی و پايين آمدن نرخ رشد اقتصادی در کشورهای مختلف سبب شده است تا تقاضا در بازارهای بین المللی کاهش يابد و در نتيجه کاهش سقف توليد اوپک نتوانسته است بر بازار تاثير بگذارد.

اوپک در سپتامبر سال جاری نیز حدود يک و نيم ميليون بشکه نفت از توليد خود را کاهش داد، ولی اين کاهش مانع سقوط بهای نفت در بازارهای جهانی نشد.


تحليگران بازار نفت می گويند: عواملی چون رکود جهانی و پايين آمدن نرخ رشد اقتصادی در کشورهای مختلف سبب شده است تا تقاضا در بازارهای بین المللی کاهش يابد و در نتيجه کاهش سقف توليد اوپک نتوانسته است بر بازار تاثير بگذارد.


در تابستان سال جاری بهای نفت از مرز ۱۴۷ دلار در هر بشکه گذشت، اما رکود اقتصادی باعث شده است، تا بهای این محصول به ۴۳ دلار در هر بشکه سقوط کند.


اديسون آرمسترانگ، مدير تحقيقات بازار انرژی، به رويترز گفته است: اقدام تازه اوپک تاثير چندانی بر بازار نخواهد داشت.


او گفته است: «به نظر من اين مقدار کاهش برای ايجاد تغيير در روند های موجود بازار کافی نيست.»


آقای آرمسترانگ افزود: «عربستان سعودی روز گذشته کاهش دو ميليون بشکه ای نفت را مطرح کرد، ولی بازار تغيير نکرد و آنها ده در صد بر اين رقم (کاهش) توليد افزودند.»


عربستان سعودی، بزرگترين توليد کننده نفت در جهان، روز سه شنبه در آستانه نشست «وهران» الجزاير از کاهش دو ميليون بشکه ای نفت از سوی اوپک حمايت کرد.


علی االنعيمی، وزير نفت عربستان اعلام کرد که عربستان خارج از تصميم اوپک توليد نفت خود را ۶۰۰ هزار بشکه کاهش خواهد داد.


XS
SM
MD
LG