لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۲

کاهش بهای نفت به پایین ترین میزان در ۲۰ ماه گذشته


بهای نفت روز چهارشنبه، با دو درصد کاهش، به زير ۵۸ دلار در هر بشکه رسيد که پايين‌ترين نرخ طی ۲۰ ماهه گذشته است. یک روز قبل از آن نيز بهای نفت‌خام ۵ درصد کاهش داشت.


بدبينی نسبت به وضع اقتصاد جهانی و گمانه‌زنی‌ها در باره کاهش تقاضای کشورهای مصرف کننده از جمله دلايلی است که موجب کاهش بهای نفت شده است.



در پی ادامه روند نزولی بهای نفت، سازمان اوپک اعلام کرد که در نشست ماه آينده خود در الجزاير، احتمالا تا يک ميليون بشکه ديگر از توليدش را خواهد کاست.


با اين حال خبر تصمیم اوپک نيز نتوانست از کاهش بيشتر بهای نفت جلوگيری کند و روند کاهش قیمت همچنان در هفته جاری ادامه یافته است.


اوپک ماه گذشته در نشستی اضطراری، ۱.۵ ميليون بشکه از توليد روزانه خود کاست.


بهای سبد نفتی اوپک تا روز سه‌شنبه ۵۲.۲۴ دلار در هر بشکه بود که ۲.۵۳ دلار نسبت به روز دوشنبه کاهش نشان می‌داد.


طی چهار ماه گذشته بهای نفت نزدیک به ۶۰ درصد سقوط کرده است. در ماه ژوييه امسال بهای نفت به رکورد تاريخی ۱۴۷ دلار در هر بشکه رسيد.


روز چهارشنبه بهای نفت خام آمریکا نیز کاهش یافت. بهای هر بشکه نفت خام آمريکا برای تحويل در ماه دسامبر، با ۱.۴۳ دلار کاهش، به ۵۷.۹۰ دلار رسيد.


بهای هر بشکه نفت خام برنت دريای شمال نيز روز چهارشنبه با ۱.۲۰ دلار کاهش به ۵۴.۵۱ دلار رسيد.


تحلیلگران ادامه روند کاهش بهای نفت را پیامد بحران فعلی در اقتصاد بین‌المللی ذکر می‌کنند.


راب لاگلين، تحليگر بازار نفت در مؤسسه "ام اف گلوبال" که یک شرکت کارگزار در بورس‌های جهان است، می‌گويد: «نگرانی از اينکه رکود جهانی باز هم بدتر شود، باعث کاهش بهای نفت در اين بازار شده است.» به گفته اين تحليگر بازار نفت، «تقاضا برای نفت هر هفته کمتر می‌شود.»


کاهش رشد اقتصادی در جهان


از سوی دیگر، روز پنج‌شنبه صندوق بين‌المللی پول در تازه‌ترين گزارش خود اعلام کرد که از سرعت چرخ‌های اقتصادی جهان بيش از حد انتظار کاسته شده است و همین امر بر بازار نفت نيز اثر مستقيم خواهد گذاشت.



برای نخستین بار طی هفت سال گذشته رشد اقتصادی چین در ۱۲ ماه منتهی به ماه اکتبر تک‌رقمی شده و به حدود هشت رسيده است.

در گزارش صندوق بين‌المللی پول همچنین ذکر شده بود که وضع رشد اقتصاد جهان در طول ماه گذشته وخيم‌تر شده است و با ادامه اين بحران، اعتماد توليدکننده و مصرف‌کننده نيز کاهش بيشتری پيدا خواهد کرد.


بر پايه اين گزارش، علی‌رغم پيش‌بينی ماه گذشته که رشد اقتصادی جهان را در سال جاری ميلادی ۹/۳ برآورد کرده بود، رشد اقتصادی جهان امسال در سطح ۷/۳ متوقف خواهد ماند.


اين سازمان همچنين نرخ رشد اقتصادی سال آينده را ۲/۲ پيش بينی کرده است که ۸/۰ درصد از برآورد قبلی پايين‌تر است.


در همين حال، برپايه گزارش‌های منتشر شده، برای نخستین بار طی هفت سال گذشته رشد اقتصادی چین در ۱۲ ماه منتهی به ماه اکتبر تک‌رقمی شده و به حدود هشت رسيده است.


XS
SM
MD
LG