لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۲

گسترش شمار قربانیان حمله اسرائیل به غزه


حالت جنگی در غزه در شرایطی ادامه یافت که شورای امنیت و نهادهای بین المللی و کشورهای جهان، طرفین را به شکیبایی و پایان دادن به حملات متقابل فراخوانده‌اند. (عکس: Afp)
حالت جنگی در غزه در شرایطی ادامه یافت که شورای امنیت و نهادهای بین المللی و کشورهای جهان، طرفین را به شکیبایی و پایان دادن به حملات متقابل فراخوانده‌اند. (عکس: Afp)

در حالی که حمله هوایی اسرائیل به غزه وارد دومین روز خود شده است، شمار قربانیان ناشی از این عملیات گسترده علیه پایگاه‌های حماس تا ظهر یکشنبه از ۲۸۰ نفر فراتر رفت.


رهبران حماس با تأیید اینکه بیشترین شمار کشته‌ها نیروهای وابسته به این سازمان بوده‌اند، اعلام کردند که تسلیم نخواهند شد و اسرائیل را تهدید به گرفتن انتقامی سخت کردند.



اسماعیل هنیه، رهبرحماس در غزه اعلام کرد که پرچم سفید را بالا نخواهد برد. همزمان خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس در سوریه، نیز فلسطینی‌های کرانه باختری را به قیام فراخواند.


حماس می گوید، دررخدادهای یک روز و نیم اول، حدود ۷۰۰ نفر نیز زخمی شده‌اند که قریب ۲۰۰ نفر آنها در «وضعیت وخیمی» قراردارند.


در مقابل رهبران اسرائیلی نیز با تأکید بر ادامه این عملیات ازمردم جنوب اسرائیل خواسته‌اند که در برابر حملات راکتی شکیبا باشند.


روز شنبه ۶۴ حمله راکتی از سوی گروه‌های فلسطینی به جنوب اسرائیل صورت گرفت و یکشنبه نیز برای نخستین بار بندر «اشدود» با راکت‌هایی که گفته می‌شود از نوع «گراد » روسی است مورد حمله راکتی قرار گرفت.


اشدود ۴۰ کیلومتر تا غزه فاصله دارد و این، دورترین نقطه‌ای است که تا کنون ازسوی فلسطینی‌ها مورد حمله قرارگرفته است.


سران اسرائیل پیشتر هشدار داده بودند که «اگر حملات راکتی فلسطینی‌ها پایان نگیرد، بهای سنگینی از حماس گرفته خواهد شد».


حالت جنگی در غزه در شرایطی ادامه یافت که شورای امنیت و نهادهای بین المللی و کشورهای جهان، طرفین را به شکیبایی و پایان دادن به حملات متقابل فراخوانده‌اند. در بسیاری از کشورهای عربی، و نیز درون اسرائیل، تظاهراتی در حمایت از فلسطینی‌ها برگزارشده ‌است.


حمله اسرائیل به غزه با ایامی مصادف است که مردم اسرائیل عید هشت روزه «حنوکا» را برگزارمی‌کنند و مدارس تعطیل است. از این رو دست نیروهای نظامی این کشور در عملیات نظامی بازتر است. وزیر دفاع اسرائیل گفت، مدارس در روزهای آینده نیز بسته می‌مانند.


احتمال گسترش بیشتر عملیات اسرائیل


اهود اولمرت، نخست‌وزیردولت انتقالی اسرائیل یکشنبه در نشست هیئت دولت خود، گفت: «میزان شکیبایی پشت جبهه اسرائیل موفقیت عملیات نظامی را تعیین می‌کند». اولمرت گفت که ممکن است عملیات طولانی‌تر از آن باشد که ابتدا فکرشده بود.


اهود باراک، وزیردفاع اسرائیل نیز در این نشست از احتمال گسترده‌ترشدن عملیات خبر داد.


غالب مجدله، وزیر عرب دولت اسرائیل، به نشانه اعتراض، از شرکت در این نشست دولت خودداری کرد.


همزمان رادیوی اسرائیل اعلام کرد که «شماری از نیروهای دوره احتیاط ارتش اسرائیل فرمان رفتن فوری به پادگان‌ها را دریافت کرده‌اند».


علمیات ارتش اسرائیل، با نام «سرب مذاب» از پیش از ظهر شنبه با حمله هوایی همزمان حدود یکصد فروند جنگنده به مقرهای نظامی حماس آغاز شد.


در این حمله پایگاه‌های نیروهای حماس و انبار تسلیحات و نیز بندرغزه مورد حمله قرارگرفت. «سرب مذاب» شدیدترین عملیات نظامی علیه غزه از زمان جنگ «شش روزه» سال ۱۹۷۶ توصیف شده است.


بیشترین تلفات پیش از ظهر شنبه در ساعتی که مراسمی نظامی در مقر اصلی پلیس حماس در حال برگزاری بود، به بارآمد. فرمانده پلیس فلسطینی توفیق جبار یکی از دو فرمانده اصلی حماس بود که در کنار ۱۸۰ نیروی نظامی کشته شد.


آتش بس نانوشته میان اسرائیل و فلسطینی‌ها از ۱۸ دسامبر و در پی اعلامیه حماس در مورد عدم تمدید آتش بس، پایان گرفت. این آتش بس، از هفته نخست نوامبر و با حملات راکتی به شهرهای جنوب اسرائیل مختل شد.


در روز یکشنبه، عملیات «سرب مذاب»، با موج دیگری ازحملات متقابل پیگیری شد. در این روز از یکسو جنگنده‌های اسرائیلی اهداف دیگری را در غزه مورد حمله قرار دادند و از سوی دیگر، راکت‌هایی که از سوی شبه نظامیان فلسطینی شلیک می‌شد، شهرهای اسرائیلی را هدف گرفت.


جنگنده‌های اسرائیلی در ساعات پیش از ظهر یکشنبه، ساختمان «دولت» حماس در غزه و نیز مقر فرمانداری شهر رفح را مورد حمله هوایی قرارداد.


منابع فلسطینی گفتند، در بمباران منطقه «صراحیه» زندانی که حماس نیروهای فتح را در آن محبوس کرده بود، هدف قرار گرفت و شماری از زندانیان کشته شدند و بقیه با ویران شدن زندان، توانستند بگریزند.


در این منطقه، شمار دیگری از ساختمان‌های دولت حماس، از جمله دائره استخبارات و ضد اطلاعات قرار دارد.


شبکه «الاقصی» اعلام کرد، در بمباران مناطق «زیتون» و «شجعیه» تلفاتی جدید به بار آمده است. در طول شامگاه شنبه تا بامداد یکشنبه نیز حملات هوایی ارتش اسرائیل ادامه یافت، و از جمله ساختمانی در جوار یک مسجد در محله «رمیله» که به گفته ارتش اسرائیل، «به مقرحماس تبدیل شده بود»، مورد هدف قرارگرفت.


شبکه «الاقصی» با وجود حملاتی که به برخی ساختمان‌های آن شده، به پخش برنامه‌های تلویزیونی ادامه می‌دهد. در عین حال، تمامی خبرنگاران غربی غزه را ترک کرده‌اند و تنها گزارشگران باقیمانده شبکه‌های بین‌المللی در غزه، نیروهای خبری فلسطینی و عربی هستند.


گزارش‌های حاکی از آن است که تیم خبری شبکه تلویزیونی ایرانی «العالم» شنبه مورد حمله هلیکوپترهای اسرائیلی قرارگرفت.




انتقاد دوسویه عباس از حماس و اسرائیل

در همین حال محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان، یکشنبه در پایان دیدار با رهبران مصر در قاهره، ضمن نکوهش شدید حملات اسرائیل، سازمان حماس را نیز مورد انتقاد قرار داد.


آقای عباس گفت: «جلوگیری از این رخدادها امکان‌پذیر بود و می‌شد نگذاشت که شرایط به این حد از وخامت برسد».


وی یادآورشد که حماس همه فراخوان‌ها برای تمدید آتش بس و نیز تلاش‌های مصر برای میانجی‌گری میان حماس و فتح را ناکام گذاشته است.


رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی گفت: «با سران حماس گفتگوهای لازم به عمل آمده بود. از آنها خواهش کردیم که آتش بس را تمدید کنند و اگر این اراده وجود داشت، جلوگیری از این وضعیت امکان پذیربود».


وی که در پایان دیدار با احمد ابوالغیط، وزیر خارجه مصر با خبرنگاران سخن می‌گفت، بر حمایت تشکیلات خودگردان از غزه تأکید کرد.


احمد ابوالغیط، وزیرخارجه مصر نیز گفت: «مصرتلاش زیادی کرد که تا اسرائیل عملیات علیه غزه را آغاز نکند، اما برای آتش بس، دو طرف باید با آن موافقت کنند».


مصر روز یکشنبه برای دومین باردر دو روز اخیر، سفیر اسرائیل در قاهره را به وزارت خارجه فراخواند تا اعتراض مصر را نسبت به حملات هوایی اسرائیل بیان کند.


آقای ابوالغیط روز گذشته نیز گفته بود که «به حماس بارها هشدارلازم را داده بودیم، اما گوش شنوا نبود».


در همین حال اعلام شده است که ارتش مصر نیروهای خود را در طول مرز غزه به حالت آماده باش درآورده است.
XS
SM
MD
LG