لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۱

«مانیفست چو» جنجال آفرید


عکسی از نمایش مانیفست چو. (عکس: مهر)
عکسی از نمایش مانیفست چو. (عکس: مهر)


اجرای نمايشی از محمد رحمانيان، کارگردان نام آشنای تئاتر ايران، به نام «مانيفست چو»، در روزهای اخيردر تهران، جنجال آفرين شده است.


به دنبال انتقاد برخی از روزنامه ها و سايت های اينترنتی وابسته به جناح اصول گرا، مرکز هنرهای نمايشی انتقادات مبنی بر مبتذل بودن نمايش را رد کرد.



به گزارش خبرگزاری فارس، مرکز هنرهای نمايشی وابسته به وزارت ارشاد جمهوری اسلامی، نمايش «مانيفست چو را اثری ضدآمريکايی دانسته و «نقد برخی از اخبار مبتنی بر ابتذال» را مردود دانست.


اين نمايش » که از ۲۶ آذر ماه در تالار چهارسوی مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه رفته است، از سوی بعضی از روزنامه ها و سايت ها با انتقاداتی مانند «وضع نامناسب حجاب بازيگران زن»، «تماس مستقيم بازيگران زن و مرد»، «استفاده از الفاظ رکيک» و«حرکات غير اخلاقی» روبرو شد. هم چنين برخی از رسانه ها از اجرای به زبان انگليسی اين نمايش، انتقاد کردند.


به گزارش سايت ايران تئاتر (سايت رسمی مرکز هنرهای نمايشی)، محمد رحمانيان، کارگردان و نويسنده اين اثر نمايشی، ضمن ناروا خواندن اين اتهامات به نمايش، خود را نويسنده ای غيرسياسی خواند و اجرای اثر خود را با اجازه کسانی دانست که مسئول اين کار هستند.


نمايش «مانيفست چو» که به طور کامل به زبان انگليسی اجرا می شود، به ماجرای کشتار دانشجويان دانشگاه ويرجينيا تک آمريکا به دست يک دانشجوی اهل کره جنوبی می پردازد. در اين واقعه تراژيک که در سال ۲۰۰۷ ميلادی (يک سال پيش) رخ داد، ۳۲ دانشجو و استاد کشته شدند و در نهايت قاتل خوکشی کرد.


نمايش مانيفست چو که به طور کامل به زبان انگليسی اجرا می شود، به ماجرای کشتار دانشجويان دانشگاه ويرجينيا تک آمريکا به دست يک دانشجوی اهل کره جنوبی می پردازد.

«مانيفست چو» برگرفته از اسم «سونگ هوی چو» دانشجوی کره ای است.


در اين نمايش بازيگران مطرح تئاتر ايران چون مهتاب نصيرپور، سيما تيرانداز، افشين هاشمی، هومن برق نورد و هم چنين ترانه عليدوستی، بازيگر مطرح سينمای ايران، بازی می کنند. احمد آقالو بازيگر توانای راديو و تئاتر ايران که ماه گذشته درگذشت نيز، به صورت تصوير ويديويی در اين نمايش حضور دارد.


نمايش مانيفست چو که به واسطه فيلم مستندچند دقيقه ای از دانشجوی کره ای، در ژانر «تئاتر مستند» گنجانده شده، به زوايای مختلف زندگی عامل کشتار نزديک می شود.


محمد رحمانيان کارگردان باسابقه تئاتر ايران، که نمايش های مطرحی چون مصاحبه، خروس، شهادت خوانی قدمشاد مطرب و فنز را در کارنامه هنری خود دارد، اين نمايش را به «محمد چرمشير» نمايشنامه نويس مطرح ايرانی، تقديم کرده است.


محمد رحمانيان که متولد سال ۱۳۴۱ در تهران و فارغ التحصيل رشته تئاتر از دانشکده هنرهای زيبای تهران است، در زمينه تله تئاتر(تئاتر تلويزيونی) نيز فعاليت های بسياری داشته است.


نمايش مانيفست چو و سابقه ای جنجالی


نمايش «مانيفست چو» ابتدا در سال ۱۳۸۶ برای بيست و ششمين جشنواره بين المللی تئاتر فجر تمرين و آماده شد. اما به گزارش خبرگزاری های ايران، کارگردان اثر به خاطر آنچه که« شرايط ناعادلانه کار و بازبينی در جشنواره» خواند، از حضور در آن انصراف داد. در حالی که دبير جشنواره آن سال، آماده نبودن گروه برای بازبينی و عدم تمرين شان را دليل لغو اجرای نمايش در جشنواره اعلام کرد.


در بهمن ماه همان سال، اجرای خصوصی نمايش برای خبرنگاران و دست اندرکاران تئاتر در کارگاه آموزشی کارنامه، تنها چند ساعت مانده به اجرا از جانب وزارت ارشاد لغو شد.


محمد رحمانيان و گروه بازيگران او برای اعتراض به اين اقدام در فضای باز تئاتر شهر جمع شده و ۱۵ دقيقه از نمايش مانيفست چو را در فضای باز مقابل تئاتر شهر اجرا کردند. اما هم چنان اين نمايش تا آذر ماه سال جاری امکان اجرای عمومی نيافت.


اجرای نمايش «مانيفست چو»، عليرغم جنجال های پيرامون خود، هم چنان در تئاتر شهر تهران ادامه دارد.


XS
SM
MD
LG