لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۶

اسرائیل اهداف جدیدی را در غزه بمباران کرد


یک زندان در غزه مورد حمله قرار گرفته و زندانیان گریخته‌اند. (عکس: Afp)
یک زندان در غزه مورد حمله قرار گرفته و زندانیان گریخته‌اند. (عکس: Afp)

در دومین روز حمله هوایی اسرائیل به غزه مقر امنیتی حماس ویران شده است و نیروی زمینی اسرائیل نیز در اطراف غزه موضع‌گیری کرده است.


در حمله روز یک‌شنبه اسرائیل یک زندان تحت کنترل حماس نیز در نوار غزه تخریب شده و زندانیان گریخته‌اند.


در این حمله‌ها تاکنون دست‌کم ۲۷۵ نفر کشته و صدها نفر زخمی شده‌اند. دولت اسرائيل عمليات دو روز گذشته را پاسخی به حملات موشکی از نوار غزه به داخل خاک اين کشور دانسته است.




در حالی که حملات هوايی اسرائيل به غزه در پاسخ به حملات راکتی حماس ادامه دارد، شورای امنيت سازمان ملل متحد روز يک‌شنبه خواستار توقف فوری خشونت در نوار غزه شد.


نون جوريکا، سفير کشور کرواسی که رياست شورای امنيت را بر عهده دارد، با خواندن بيانيه کوتاهی اعلام کرد که اعضای شورای امنيت به شدت نگران بحران غزه بوده و خواستار توقف فوری خشونت در اين منطقه هستند.


در همين حال شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از خبرنگاری که در نوار غزه حضور دارد گزارش کرد که هواپيماهای اسرائيل روز يک‌شنبه مقر اصلی پليس غزه را مورد هدف قرار داده‌اند.


وزارت دفاع اسرائيل نيز ادامه عمليات نيروی هوايی اين کشور در غزه را تائيد و اعلام کرد که ۲۱۰ هدف مربوط به حماس در دو روز گذشته بمباران شده است.


واکنش‌های بین‌المللی


در همين حال آمريکا از اسرائيل خواسته است در حمله به مواضع حماس از قربانی کردن شهروندان غيرنظامی خودداری کند.


گوردون جاندرو، سخنگوی کاخ سفيد آمريکا، گروه اسلام‌گرای حماس را مسئول خشونت‌های اخير دانست و گفت: «اگر حماس می‌خواهد خشونت‌ها پايان يابد، بايد به حملات راکتی به اسرائيل خاتمه دهد.»


آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز در پيامی ضمن محکوم کردن حمله اسرائیل، «همدستی دولت بوش با اسرائيل و سکوت و بی‌اعتنايی سازمان‌های جهانی و برخی دولت‌های عربی را زمينه‌ساز اين جنايات» خواند.


وی از تمامی مسلمانان جهان خواست تا از فلسطینی‌های غزه دفاع کنند.


رهبر جمهوری اسلامی با اعلام عزای عمومی در روز دوشنبه گفته است همه مسلمانان «به هر نحو ممکن موظف به دفاع از زنان و کودکان و مردم بی دفاع غزه اند و هر کس در اين دفاع مشروع کشته شود شهيد است».


دولت ایران نیز خواستار توقف عملیات ارتش اسرائیل در غزه شده و محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری ایران، بار دیگر اعلام کرد که «رژیم صیهونیستی» به زودی نابود می‌شود.


در ادامه واکنش‌های بین‌المللی به حمله هوایی اسرائیل به غزه، پاپ بندیکت شانزدهم، رهبر کاتولیک‌های جهان، از همه طرف‌های درگیر خواست که به خشونت‌ها در «سرزمین مقدس» پایان دهند.


پاپ بندیکت شانزدهم در میدان سنت‌پیتر برای «کشته‌ها، زخمی‌ها، اموال خسارت‌دیده، اشک‌ها و دردهای مردمی که قربانی تداوم تراژیک حمله و انتقام هستند» ابراز تاسف عمیق کرد.


در همین حال مقامات پزشکی در غزه اعلام کردند که بیمارستان‌های این منطقه با کمبود شدید دارو و وسایل پزشکی روبه‌روست.


سازمان ملل نیز اعلام کرده است که قادر نیست مواد غذایی را به اهالی غزه برساند.


XS
SM
MD
LG