لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۴

تظاهرات چپ‌گرایان اسرائیل در انتقاد از حملات اخیر


نمایی از تظاهرات عرب‌های اسرائیل در دانشگاه عبری که در روز سه‌شنبه برگزار شد. (عکس از epa)
نمایی از تظاهرات عرب‌های اسرائیل در دانشگاه عبری که در روز سه‌شنبه برگزار شد. (عکس از epa)

گروه‌هایی از چپ‌گرایان اسرائیل، اعراب تابع اسرائیل و همچنین فلسطینی‌های شرق اورشلیم و کرانه باختری واکنش‌هایی اعتراضی به حمله هوایی اسرائیل به نوار غزه ابراز کرده‌اند.


روز جمعه شماری از چپ‌گرایان اسرائیلی، به نام گروه «ندایی دیگر»، در برابر دفتر نخست وزیری و نیز خانه شخصی وزیر دفاع تجمع کردند و شعار «تنها راه حل، گفت‌وگو» سر دادند.


عوفر نایمن، یکی از برپاکنندگان تجمع در برابر اقامتگاه نخست وزیر، به پایگاه خبری «وای نت» گفته است: «مردم در هر دو سوی مرز در رنج هستند. پیام اصلی ما این است که هم کودکان شهر سدروت می‌خواهند زندگی کنند و هم کودکان غزه».


آقای نایمن همچنین گفته است: «برای اینکه این دایره خون‌ریزی گسترش نیابد، باید یک آتش‌بس کامل، نه تنها با حماس بلکه با همه همسایگانمان، برقرار شود».


گروه «ندایی دیگر» توماری نیز منتشر کرده است که روز جمعه به امضای هزار و هشتصد اسرائیلی رسید.


یک گروه اسرائیلی دیگر نیز، به نام گروه «صلح اکنون» که حدود سی سال است فعالیت می‌کند، اعلام کرد که روز شنبه تظاهراتی در بزرگ‌ترین میدان تل‌آویو برگزار خواهد کرد.


گروه «صلح اکنون» همچنین اعلام کرده است در تظاهرات روز شنبه پرچم‌های اسرائیل و فلسطین را حمل خواهد کرد.


پلیس اسرائیل ابتدا اجازه حمل پرچم‌های فلسطین را در تظاهرات یادشده صادر نکرده بود؛ اما پس از آنکه چپگرایان به دیوان عدالت اسرائیل شکایت کردند، پلیس با عقب‌نشینی از موضع اولیه خود، به این خواسته تن داد.


شامگاه پنج‌شنبه نیز صدها نفر از مردم تل‌آویو، سوار بر دوچرخه در خیابان‌های اصلی شهر حرکت کردند و خواهان توقف عملیات نظامی علیه غزه شدند.


سخنگوی این دوچرخه‌سواران به رسانه‌های اسرائیل گفت: «ما رنج سالمندان و کودکان اسرائیلی را که زیرحملات موشکی هستند درک می‌کنیم؛ اما با مردم آن سوی مرز نیز احساس همدردی داریم».


شماری از نویسندگان سرشناس اسرائیلی نیز، از جمله برخی از نامزدهای پرآوازه جایزه صلح نوبل، رهبران اسرائیل را به قطع حملات فراخوانده‌اند.

در رویدادی دیگر، بامداد جمعه شماری از جوانان اسرائیلی، که برخی از آنها لباس‌های فضایی سفیدرنگ به تن داشتند و صورت خود را به شکل شخصیت سینمایی «ئی.تی» گریم کرده بودند، وارد فرودگاه «دوو» در تل‌آویو شدند.


هدف آنها نشان دادن تصاویری از پیامدهای بمباران غزه به خلبان‌ها بود. پلیس تل‌آویو ۲۱ نفر از آنها را بازداشت کرد.


شماری از نویسندگان سرشناس اسرائیلی نیز، از جمله برخی از نامزدهای پرآوازه جایزه صلح نوبل، رهبران اسرائیل را به قطع حملات فراخوانده‌اند.


عاموس عوز، اوراهام یهوشواع و الی عامیر خاتمه دادن فوری به نبردها را خواستار شده و همزمان از حماس نیز خواسته‌اند از دادن انگیزه به ارتش اسرائیل دست بردارد.


نماز جمعه بالای ۵۰ ساله‌ها


روز جمعه پلیس اسرائیل ۱۲ هزار نفر از نیروهای خود را در اطراف مساجد و مصلاهای شهرهایی که اعراب شهروند اسرائیلی در آنها زندگی می‌کنند مستقر کرد تا برگزاری نماز جمعه فرصتی در اختیار اعراب تابع اسرائیل برای اعتراض خشونت‌آمیز به عملیات نظامی قرار ندهد.


پلیس اسرائیل می‌گوید پس از کشته شدن نزار ریان، فرمانده بلندپایه حماس، گزارش‌های فراوانی در مورد تلاش بمب‌گذاران انتحاری برای از سرگیری بمب‌گذاری در شهرهای اسرائیلی دریافت کرده است.

پلیس اسرائیل برای نخستین بار تنها به اعراب بالای ۵۰ سال اجازه داد برای برگزاری نماز جمعه به دو مسجد الاقصی و عمر وارد شوند. چنین محدودیت سنی‌ای بی‌سابقه بود.


با این محدودیت تنها حدود چهارهزار و پانصد نفر موفق به ورود به مساجد شدند. اما با وجود این، در پایان نماز جمعه زد و خورد گسترده‌ای میان جوانان در کوچه‌های اطراف مساجد رخ داد.


پلیس اسرائیل می‌گوید پس از کشته شدن نزار ریان، فرمانده بلندپایه حماس، گزارش‌های فراوانی در مورد تلاش بمب‌گذاران انتحاری برای از سرگیری بمب‌گذاری در شهرهای اسرائیلی دریافت کرده است.


در شمار زیادی از شهرها و آبادی‌هایی که اعراب اسرائیلی زندگی می‌کنند، اقدامات اعتراضی گسترده‌ای در جریان است. این تجمع‌ها همگی با مجوز پلیس اسرائیل انجام می‌شوند.


با این حال شماری از جوانان در این تجمعات و تظاهرات بازداشت موقت شده‌اند. پلیس اسرائیل شرط گذاشته است که تظاهرات نباید رنگ و بوی خشونت به خود گیرد.


از سوی دیگر برای جلوگیری از ایجاد حساسیت، تمامی رقابت‌های ورزشی و سایر فعالیت‌هایی که یهودیان و اعراب تابع اسرائیل مشترکا در آنها شرکت دارند، لغو شده است.


اعتراض در کرانه باختری


در کنار تظاهرات «روز خشم» در غزه، در کرانه باختری نیز تجمع‌هایی در جریان نماز جمعه برگزار شد که پلیس تشکیلات فلسطینی تظاهرکنندگان را پراکنده کرد.


درگیری میان نیروهای وفادار به محمود عباس با تظاهرکنندگان در شهر حبرون بیش از سایر نقاط بود.


محمود عباس، در عین انتقاد از اسرائیل، سازمان حماس را در به راه انداختن نبرد جاری مقصر دانسته است.


XS
SM
MD
LG