لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۵

محکومیت شش ماهه برای فعال حقوق زنان در آذربایجان


شهناز غلامی روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان در آذربایجان.
شهناز غلامی روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان در آذربایجان.

دادگاه تجدید نظر، شهناز غلامی، وب نگار و فعال حقوق زنان در آذربایجان را، که از ۱۹ آبان ماه، در زندان تبریز به سر می‌برد، به شش ماه حبس تعزیری محکوم کرد.


خانم غلامی که در مهرماه ۸۷ به اتهام «تبلیغ علیه نظام» ‌در دادگاه انقلاب تبریز به شش ماه زندان محکوم شده بود در این مدت در انتظار برگزاری دادگاه تجدید نظر با سپردن وثیقه آزاد بود اما پیش از اعلام رأی این دادگاه در آبان ماه بازداشت و به زندان تبریز منتقل شد.



سایت‌های حقوق بشری به نقل از نقی محمودی یکی از وکلای مدافع خانم غلامی نوشته‌اند که موکلش از ابتدای دی ماه و در اعتراض به طولانی شدن مدت بازداشت موقت و ادامه بازجویی دست به اعتصاب غذا زده بود و این اعتصاب غدا به مدت هشت روز ادامه داشت.


آقای محمودی گفته است که به گفته خانواده خانم غلامی که در روزهای گذشته موفق به ملاقات با او شدند، خانم غلامی از نظر سلامتی دچار مشکل شده اما برای درمان با محدوديت‌هايی روبه رو بوده است.


پیشتر محمدعلی دادخواه از وکلای مدافع خانم غلامی با اشاره به کیفرخواست صادره برای وی گفته بود که اتهام اقدام علیه امنیت ملی و نشر اکاذیب از طریق حضور در راهپیمایی‌ها و نوشتن مقالات متعددی که برخی از آنها در وبلاگ موکلش منتشر شده و برخی حتی انتشار نیافته و توسط مأموران از خانه وی جمع‌آوری شده به خانم غلامی منتسب شده بود.


به گفته آقای دادخواه همچنین در کیفرخواست بر همکاری خانم غلامی با نهضت آزادی و گروه‌های تجزینه طلب تأکید شده بود که با توجه به اساسنامه نهضت آزادی که معتقد به تمامیت ارضی ایران است، جمع دو اتهام اخیر غیر ممکن است.


شهناز غلامی که عضو انجمن روزنامه‌نگاران زن ایران نیز هست، پیشتر در خلال سال‌های ۶۸ تا ۷۳ به مدت پنج سال زندانی سیاسی بود و در مرداد ماه ۸۶ نیز یک ماه در بازداشت به سر برده بود.


این روزنامه‌نگار مقاله‌های متعددی در مورد حقوق زنان و نابرابری‌های جنسيتي، حقوق ملی و قومی منتشر کرده و سازمان گزارشگران بدون ‏مرز پس از بازداشت او با انتشار بيانيه‌ای دستگيری وی را محکوم کرده بود.


XS
SM
MD
LG