لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۹

«لازم نیست مجامع بین‌المللی نگران شیرین عبادی باشند»


حسن قشقاوی سخنگوی وزارت امور خارجه‌ جمهوری اسلامی
حسن قشقاوی سخنگوی وزارت امور خارجه‌ جمهوری اسلامی

حسن قشقاوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی روز دوشنبه اعلام کرد «شيرين عبادی برنده‌ی جايزه‌ صلح نوبل صحيح و سالم است و لازم نيست مجامع بين‌المللی نگران وضعیت سلامت او باشند».


هفته‌ گذشته گروه‌های تندروی اسلامی و عده‌ای که خود را دانشجويان بسيجی می‌ناميدند تجمعی روبروی منزل و محل کار خانم عبادی برگزار کردند که در جريان آن تابلو وکالت او را پايين کشيده وبا متهم کردن او به حمايت از اسرائيل در بحران غزه، عليه وی شعار دادند.


متعاقب اين تظاهرات ‌ بان کی مون، دبير کل سازمان ملل متحد روز شنبه از دولت ايران خواسته بود که امنيت خانم عبادی را تأمين کند.


سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی اين حمله و تظاهرات را امری طبيعی دانست و آن را « واکنش مردمی و جريحه دار شدن احساسات مردم در قبال جنايات رژيم اسرائيل و نقض حقوق بشر» خواند.


حسن قشقاوی در همين حال شکايت خانم عبادی به مقامات خارجی را نکوهش کرد و آن را اقدام پسنديده‌ای ندانست و گفت «بايد اين گونه مسايل در درون و به عنوان يک خانواده حل شود».

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ضمن گله‌گذاری از شيرين عبادی، انتظارات خود را نيز از وی بيان کرد و گفت «انتظار ما از کسانی که از حقوق بشر حمايت می کنند اين است که تحمل پذيری آنان بيشتر شود و کلاً بايد از شنيدن صداهای مختلف استقبال کنند».


آقای قشقاوی همچنين افزود « اگر خانم عبادی احساس مزاحمت می کند می‌تواند درخواست کند و دولت تأمين گارد را بررسی می‌کند و در چارچوب قانون از ايشان حمايت خواهد شد».


پس از حمله نيروهای امنيتی و انتظامی به دفتر کانون مدافعان حقوق بشر و بستن اين دفتر به بهانه نداشتن مجوز، خانم عبادی وديگر حقوق‌دانان همکار وی خود را در معرض تهديد و اذيت مستمر می‌بينند.


سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی در اين مورد هم گفت «بسته شدن دفتر کانون مدافعان حقوق بشر به علت عدم اخذ پروانه فعاليت بوده است» و افزود « نشاط حقوق بشری درايران بسيار است و هيچ محدوديتی برای فعالان حقوق بشر وجود ندارد ».


بسته شدن دفتر کانون مدافعان حقوق‌بشر باعث اعتراضاتی از جانب اتحاديه اروپا و ايالات متحده آمريکا نيز شده است.


خانم عبادی خود اقدام به بسته شدن دفتر کانون مدافعان حقوق بشر را امری غيرقانونی خواند و اظهار داشت که فعاليت‌های خود را از محلی ديگر ادامه خواهد داد.


XS
SM
MD
LG