لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۵

شرط اسرائیل برای آتش‌بس: جلوگیری از تقویت دوباره حماس


تانک‌های اسرائیلی پیش از بامداد سه‌شنبه وارد خان یونس، بزرگ‌ترین شهر در جنوب باریکه غزه شدند. (عکس: Afp)
تانک‌های اسرائیلی پیش از بامداد سه‌شنبه وارد خان یونس، بزرگ‌ترین شهر در جنوب باریکه غزه شدند. (عکس: Afp)

اسرائیل روز سه‌شنبه اعلام کرد با آتش‌بس در نوار غزه موافقت نخواهد کرد مگر آن که یکی از شرایط آن جلوگیری از تقویت تسلیحاتی دوباره حماس باشد.


مارک رگو، سخنگوی نخست وزیر اسرائیل، اهود اولمرت، گفت: «جلوگیری از تجهیز دوباره حماس برای برقراری هر گونه آرامش اساسی و لازم است.»


این سخنان در حالی بیان می شود که نیروهای اسرائیلی روز سه‌شنبه در غزه به نبرد با شبه‌نظاميان حماس پرداختند.


بنا بر گزارش‌ها، تانک‌های اسرائیلی پیش از بامداد سه‌شنبه وارد خان یونس، بزرگ‌ترین شهر در جنوب باریکه غزه، شدند. صدای انفجار و آتش سنگین مسلسل منطقه الشجاعیه در غزه را در بر گرفته است.


مقامات پزشکی فلسطینی نیز اعلام کردند که بیمارستان‌های غزه با کمبود شدید دارو و وسایل پزشکی روبه‌روست و غزه با بحران انسانی مواجه است.



به گفته آقای رگو، این پیام اهود اولمرت در گفت‌وگوهای روز دوشنبه‌اش با نیکولا سرکوزی، رییس جمهور فرانسه، بوده است.


نیکولا سرکوزی که با هدف دست‌یابی به آتش‌بس سریع به رام‌الله سفر کرده است روز دوشنبه گفته بود از مقامات اسرائیلی خواهد خواست که به خشونت‌ها در غزه پایان داده شود. در سخنان آقای سرکوزی که در کنفرانس خبری مشترکی با محمود عباس بیان می‌شد، موشک‌پرانی حماس به مناطق اسرائیلی نیز محکوم شده بود.


مارک رگو می‌گوید سازمان حماس از فرصت آتش‌بس شش‌ماهه گذشته که با میانجی‌گری قاهره به دست آمده بود استفاده کرده و برد راکت‌های خود را از ۲۰ به ۴۰ کیلومتر رسانده است.


اسرائیل همچنین می‌گوید حماس تجهیزات جدید خود را از طریق تونل‌هایی که از زیر مرز مصر و غزه می‌گذرند به منطقه نوار غزه قاچاق کرده است.


مارک رگو می‌گوید سازمان حماس از فرصت آتش‌بس شش‌ماهه گذشته که با میانجی‌گری قاهره به دست آمده بود استفاده کرده و برد راکت‌های خود را از ۲۰ به ۴۰ کیلومتر رسانده است.



سخنگوی دولت اسرائیل می‌گوید این کشور تحت هیچ شرایطی با آتش‌بسی جدید و موقتی موافقت نخواهد کرد که «به حماس اجازه دهد برد راکت‌هایش را به ۶۰ کیلومتر برساند و این بار حومه تل‌آویو را هدف بگیرد.»


اسرائیل اعلام کرده است که اولویتش در حمله کنونی به غزه تامین امنیت شهروندان این کشور است. حماس نیز پایان دادن به محاصره نوار غزه توسط اسرائیل را یکی از شرایط موافقتش با آتش‌بس اعلام کرده است.


در جریان عملیات «سرب مذاب» ارتش اسرائیل که از روز شنبه و پس از گذشتن یک هفته از حملات هوایی به غزه وارد مرحله زمینی شد، تاکنون ۵۱۲ فلسطینی جان باخته‌اند که بر اساس آمارها دست‌کم یک پنجم کشته‌شدگان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. آمارها همچنین از مجروح شدن دو هزار و ۳۰۰ فلسطینی در جریان حمله‌های ۱۰ روز اخیر اسرائیل حکایت دارند.


خبرگزاری رویترز همچنین روز سه‌شنبه به نقل از امدادگران و مقامات سازمان ملل از کشته شدن سه فلسطینی در مدرسه سازمان ملل در غزه در اثر حمله هوایی اسرائیل خبر داد. پس از آغاز درگیری شدید میان سربازان اسرائیلی و شبه‌نظامیان حماس صدها فلسطینی در این مدرسه پناه گرفته‌اند.


چهار سرباز اسرائیلی نیز در درگیری‌های نوار غزه کشته شده‌اند.


XS
SM
MD
LG