لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۵

احتمال وصل شدن گاز اروپا در روز جمعه


اروپا احتمالا امروز جمعه دوباره روی گرما را به خود خواهد دید. (عکس: AFP)
اروپا احتمالا امروز جمعه دوباره روی گرما را به خود خواهد دید. (عکس: AFP)

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مدیر شرکت گازپروم روسیه می‌گوید در صورت آغاز نظارت اتحادیه اروپا بر لوله‌های گاز اوکرایین این شرکت می‌تواند روز جمعه انتقال گاز طبیعی به اروپا را از سر گیرد.


اتحادیه اروپا نیز می‌گوید بر سر نظارت بر جریان گاز از طریق کشور اوکرایین با روسیه به توافق رسیده و اکنون روسیه باید دوباره گاز را به جریان بیندازد، اما به زمان دقیقی برای صادرات دوباره گاز اشاره نکرده است.



به گفته میرک توپولانک، نخست وزیر جمهوری چک -که اکنون ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد- ولادیمیر پوتین، نخست وزیر روسیه، و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، روز پنج‌شنبه بر سر چگونگی نظارت بر میزان گاز ورودی و خروجی از اوکرائین به توافق رسیدند.


اما مقامات به جزییات این توافق و این که چه کسی بر جریان گاز نظارت خواهد داشت اشاره‌ای نکرده‌اند.


روسیه روز چهارشنبه گذشته پس از بالا گرفتن اختلافاتش با اوکرائین بر سر میزان بدهی‌های گازی این کشور به روسیه، جریان گاز طبیعی به اروپا از طریق اوکرائین را قطع کرد.


ناظران اتحادیه اروپا روز جمعه به اوکرائین سفر می‌کنند، اما هنوز مشخص نیست که روسیه در چه زمانی دوباره پمپاژ گاز را شروع خواهد کرد. انتقال گاز روسیه از طریق اوکرائین به مرزهای اروپا ۳۶ ساعت طول می‌کشد.


ولادیمیر پوتین اصرار دارد که اوکرائین بهای فعلی گاز طبیعی در اروپا را بپردازد، که دو برابر قیمتی است که این کشور سال گذشته پرداخته است.


اما بالاترین قیمت پیشنهادی کی‌یف ۲۳۵ دلار برای هر هزار متر مکعب است که فقط نصف ۴۵۰ دلار پیشنهادی روسیه است. قیمت گاز طبیعی در سال گذشته حدود ۱۸۰ دلار بود.


بالاترین قیمت پیشنهادی کی‌یف ۲۳۵ دلار برای هر هزار متر مکعب است که فقط نصف ۴۵۰ دلار پیشنهادی روسیه است. قیمت گاز طبیعی در سال گذشته حدود ۱۸۰ دلار بود.



در همین حال گازپروم، شرکت گاز دولتی روسیه، اصرار دارد که نمایندگانی از روسیه نیز در میان ناظران اتحادیه اروپا باشند، اما اوکرائین فقط با حضور ناظران اتحادیه اروپا موافقت کرده است.


تا روز چهارشنبه گذشته دست‌کم ۱۵ کشور از جمله اتریش، بلغارستان، بوسنی، فرانسه، یونان، و ایتالیا اعلام کردند که انتقال گاز روسیه به کشورشان متوقف شده است.


آلمان و لهستان نیز اعلام کردند که میزان گاز ورودی از روسیه افتی چشمگیر داشته است.


روسیه ۹ روز پیش، در روز اول ژانویه، صدور گاز به اوکرایین را متوقف کرد، اما از صدور گاز به اروپا از طریق لوله‌های اوکرائین خوددداری نکرد، تا این که در روز چهارشنبه صدور گاز این کشور کلا متوقف شد.


دعوای روسیه و اوکرایین بر سر قیمت گاز با سردی بی‌سابقه هوا در اروپا همزمان شده است. این هفته دست‌کم ۱۱ نفر در اروپا، از جمله ده نفر در لهستان، از سرما جان باخته‌اند.


اروپا یک چهارم گاز طبیعی خود را از روسیه دریافت می‌کند که حدود ۸۰ درصد از این مقدار از طریق لوله‌هایی صادر می شود که از اوکرائین می‌گذرد.
XS
SM
MD
LG