لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۶

تلاش های دیپلماتیک به امید برقراری آتش بس در غزه


سربازان ذخیره اسرائیلی در نوار غزه. (عکس: Afp)
سربازان ذخیره اسرائیلی در نوار غزه. (عکس: Afp)

مجموعه ای از تلاش های ديپلماتيک در خاورميانه به اميد برقراری آتش بس در جنگ ارتش اسرائيل عليه حماس درغزه در جريان است و پاسخ رسمی حماس به طرح آتش بس مصر، سرنوشت تلاش ها را رقم می زند.


اهود اولمرت نخست وزيراسرائيل سه شنبه گفت، «عمليات نظامی درغزه تا روشن شدن نتيجه تلاش های مصر گسترش نمی يابد».


اولمرت با ارسال پيام برای رهبران شماری ازکشورهای جهان نيز نوشت، منتظر است که طرح مصر ثمر دهد.


وزير دفاع اسرائيل نيز سه شنبه گفت، عمليات «سرب مذاب» ادامه می يابد اما اسرائيل چشم انتظار نتايج تلاش های سياسی است.


اسرائيل عاموس گيلعاد مديرکل وزارت دفاع را برای آگاهی ازنتايج تماس های روزهای اخير مصر و ترکيه با سران حماس، چهارشنبه دوباره راهی قاهره می کند.


هيات حماس که برای رايزنی با سران حماس درسوريه به دمشق رفته بود، شامگاه دوشنبه وارد قاهره شد و مذاکرات خود را سه شنبه با بلندپايگان مصر ازسرگرفته است.


عمرسليمان رئيس سازمان اطلاعات مصربه هيات حماس ۲۴ ساعت مهلت داده بود برای رايزنی با سران حماس درسوريه به دمشق برود. سه عضو ارشد حماس که از غزه به مصر رفته بودند دوشنبه در دمشق با خالد مشعل و موسی ابومرزوق گفتگو کردند.


اختلاف نظرحماس غزه و حماس سوريه


روزنامه مصری الاهرام سه شنبه نوشته است، ميان سران حماس درغزه و رهبران حماس درسوريه اختلاف نظر شديدی بروز کرده است.


محمد نضال يک سخنگوی حماس وجود اختلاف نظر را «طبيعی» دانست ولی گفت، «از لحظه ای که تصميم گرفته شود، همه سران حماس آنرا می پذيرند و برای اجرای آن تلاش می کنند».


به نوشته الاهرام، درحاليکه اسماعيل هنيه و سران حماس درغزه خواهان پذيرش طرح آتش بس مصری هستند، رهبران حماس در دمشق «در نتيجه فشارهای ايران و سوريه» آتش بس را رد کرده اند.


«ايرنا» خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی سه شنبه نوشت، «حماس به طرح مصر پاسخ منفی می دهد».


وزير امور خارجه فرانسه دوشنبه گفته بود، پاريس با ايران درتماس است تا به سران حماس برای قطع حملات راکتی به اسرائيل و پذيرش آتش بس فشارآورد.


اسماعيل هنيه شامگاه دوشنبه ازمخفيگاهش درغزه گفت، «آماده همکاری با هر تلاش سياسی برای پايان دادن به تعرض دشمن است که به گشوده شدن گذرگاه های مرزی نيزمنجرشود».


درپی پخش اين سخنان هنيه، برخی ازمقامات اسرائيل گفتند احساس می کنند که «مقاومت حماس درحال شکسته شدن است».


اما خالد مشعل شامگاه دوشنبه درديداربا سران «سازمانهای مقاومت» دردمشق دوباره «نه» های خود را تکرارکرد: «نه به پايان دادن به مقاومت، نه به پذيرش طرحهای آتش بس موقت، نه به آتش بس درازمدت، نه به استقرارناظران درخاک غزه».


اسامه حمدان بلندپايه ترين مقام حماس درلبنان نيز گفت طرح مصرپاسخگوی مطالبات حماس نيست. حمدان گفت «مصريا هيچ کس نمی تواند برای حماس ضرب الاجل تعيين کند».


روزنامه «الحيات» سه شنبه نوشت، حماس با استقرارنيروهای ناظرازکشورمسلمان ترکيه موافقتهائی نشان داده است و ترکيه می رود که نقش محوری دراين تلاشها ايفا کند.


«الشرق الاوسط» سه شنبه نوشت ترکيه می کوشد طرح مصری به گونه ای تغييرکند که حماس آنرا بپذيرد.


احمد داوود اوغلوديپلمات ارشد ترک درروزهای اخيربا سران حماس و بلندپايگان سوريه ومصر ديدارکرده است.


مبارک در رياض، بان در منطقه


همزمان با تلاش ها در قاهره، حسنی مبارک رئيس جمهوری مصرخود سه شنبه در رياض با ملک عبدالله پادشاه عربستان به گفتگو نشسته است. تاکنون رهبران کشورهای اسلامی و عرب نتوانسته اند برای تشکيل نشستی در مورد غزه توافق کنند.


اتحاديه عرب اعلام کرده که وزيران خارجه کشورهای عضو، به درخواست قطر، «بدليل رد قطعنامه ۱۸۶۰ ازسوی اسرائيل» جمعه درکويت گرد خواهند آمد.


بان کی مون دبيرکل سازمان ملل خود جمعه دراين نشست درکويت شرکت می کند. تلاشهای ديپلماتيک بان کی مون برای آتش بس غزه سه شنبه با سفراو به مصرآغاز شد.


آقای بان که از اردن، اسرائيل، رام الله، ترکيه، لبنان و سوريه نيزديدارمی کند، گفت، «بنام انسانيت قطعنامه را اجرا کنيد».


اهود باراک وزيردفاع اسرائيل سه شنبه گفت، «فراخوانی دبيرکل سازمان ملل احساسی عميق دربرداشته و قلب او را لرزانده است».


تکاپوی اروپا برای آتش بس غزه


فرانسه رئيس نوبتی شورای امنيت سازمان ملل متحد دو شنبه اعلام کرد ازاستقرار ناظران بين المللی درچارچوب طرح آتش بس برای غزه حمايت می کند.


برنار کوشنر وزيرخارجه فرانسه درعين حال گفت، اسرائيل و مصربا استقرارناظران مخالفند اما «حضور آنان برای تضمين آتش بس ضروری است».


اسرائيل استقرارناظران خارجی را درمرزهای غزه بويژه درطول تونلهای زيرزمينی غزه با مصرمی خواهد. مصرنيز معتقد است که استقرارناظران درخاک مصر، با حق حاکميت مصردرتضاد است.


درپی سفرروزهای اخيرفرانک والتراشتاين مايروزيرخارجه آلمان به اسرائيل و مصر، برلين دوشنبه اعلام کرد که آماده اعطای کمک فنی و تجهيزات لازم برای کشف تونل هائی است که به گفته اسرائيل، حماس ازآنها برای انتقال جنگ افزار و راکت به غزه استفاده می کند.


وزيرخارجه آلمان دوشنبه درمورد برقراری آتش بس ابراز «خوش بينی» کرد.


ديويد ميليبند وزيرخارجه بريتانيا دوشنبه گفت، ارزيابی انگليس اين است که حماس متوجه لزوم برقراری آتش بس شده است.


۷۸۵ نفرازاعضای پارلمان اروپا دوشنبه اسرائيل وحماس را به «آتش بس فوری و دائمی» فراخواندند.


جمهوری چک دوشنبه اعلام کرد نشستی ازکشورهای آماده اعطای کمک به غزه برگزارمی کند. چک از اول ژانويه رياست نوبتی اتحاديه اروپا را دردست دارد.


تحرکات ايران


ايران نيزبه تحرکات ديپلماتيک درمورد بحران غزه ادامه می دهد. رئيس مجلس ايران سه شنبه وارد ترکيه شد.


وزير خارجه ايران دوشنبه گفت، نامه هائی برای کشورهای عربی و اسلامی فرستاده و ازآنها خواسته است «ازحکومت ونزوئلا که سفيراسرائيل را اخراج کرده بيآموزند».


حسن قشقاوی سخنگوی وزارت خارجه ايران نيزدوشنبه گفت، «نمی شود که کشورهای عربی ازهتلهای نرم و گرم فاجعه غزه را نظاره کنند».


ايران دوشنبه اعلام کرد کشتی حامل دوهزارتن کمک ايران به غزه ازکانال سوئزگذشته است و بزودی به مصر می رسد.


XS
SM
MD
LG