لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۴

تلویزیون فارسی زبان بی بی سی آغاز به کار کرد


از چپ به راست: نایجل چپمن رییس بخش جهانی بی بی سی، پونه قدوسی و بهروز آفاق. (عکس: Afp)
از چپ به راست: نایجل چپمن رییس بخش جهانی بی بی سی، پونه قدوسی و بهروز آفاق. (عکس: Afp)

شبکه تلويزيونی فارسی زبان بی بی سی روز چهارشنبه آغاز به کار کرد. برنامه های این شبکه تلويزيونی روزانه به مدت هشت ساعت پخش می شود.


ساعاتی پیش از راه اندازی بخش فارسی شبکه تلویزیون بی بی سی، غلامحسين محسنی اژه ای، وزير اطلاعات ایران، اعلام کرد که «بخش فارسی شبکه تلویزیون بی بی سی را مناسب برای امنيت کشور نمی دانيم و اقدامات لازم را در خصوص آن انجام خواهيم داد.»


  • رادیو فردا با تبریک راه‌اندازی شبکه تلویزیونی فارسی زبان بی‌بی‌سی، برای همکاران خود در این شبکه آرزوی موفقیت می‌کند.

تلويزيون فارسی زبان بی بی سی پس از تلويزيون عربی بی بی سی، دومين شبکه تلويزيونی است که بی بی سی به زبان خارجی راه اندازی می کند.


به گزارش خبرگزاری آلمان هدف اصلی تلويزيون فارسی زبان بی بی سی ايران است که حدود ۴۰ درصد از جمعيت ۷۰ ميليونی آن به ماهواره دسترسی دارند.


بهروز آفاق، رئيس منطقه آسيای سرويس جهانی بی بی سی در مورد دليل راه اندازی تلويزيون زبان فارسی در مصاحبه ای که در سايت فارسی زبان بی بی سی منتشر شد، گفته است: «زبان فارسی در بی بی سی خيلی اهميت دارد. اول به اين دليل که ما يک صد ميليون فارسی زبان در دنيا داريم. بعلاوه برنامه های راديو فارسی بی بی سی ساليان سال است که در ايران، افغانستان و تاجيکستان شنوندگان زيادی دارد. وبسايت فارسی بی بی سی نيز خوانندگان فراوانی دارد، ولی در حال حاضر مخاطبان ما به خصوص در ايران توجه خود را از راديو به تلويزيون متمرکز کرده اند.»


«زبان فارسی در بی بی سی خيلی اهميت دارد. اول به اين دليل که ما يک صد ميليون فارسی زبان در دنيا داريم. بعلاوه برنامه های راديو فارسی بی بی سی ساليان سال است که در ايران، افغانستان و تاجيکستان شنوندگان زيادی دارد.»


بهروز آفاق، رئيس منطقه آسيای سرويس جهانی بی بی سی



دولت ايران به تلويزيون بی بی سی فارسی زبان اجازه نداده در اين کشور خبرنگار داشته باشد.


محمد حسین صفار هرندی ، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی پيشتر از «قانونی نبودن فعاليت دفتر شبکه خبری بی بی سی فارسی در تهران خبر داده و تاکيد کرد برخلاف شبکه اصلی بی بی سی ، دفتر فارسی آن مجوز فعاليت در ايران ندارد.»


در سايت فارسی بی بی سی در مورد برنامه ها ی اين تلويزيون آمده است که «خبرنگاران و تهيه کنندگان برنامه اين تلويزيون می کوشد اخبار، اطلاعات، گزارش ها و تحليل های دقيق، بی طرف، مستقل و متوازن را از منظری جهانی به مخاطبان عرضه کنند.»


اين تلويزيون شامل برنامه هایی از جمله برنامه هفتگی مخصوص جوانان، موسيقی، هنری و فرهنگی، علمی، فن آوری و ورزشی می باشد.


در حالی که آقای آفاق می گويد که نمی تواند واکنش مقامات ايرانی در مورد راه اندازی تلويزيون فارسی بی بی سی اظهار نظر کند، عباس سليمی نمين رئيس موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران و از اعضای سابق دفتر سياسی سپاه روز سه شنبه در گفت و گويی با خبرگزاری رسمی جهوری اسلامی، ايرنا، اعلام کرد که بی بی سی بعنوان بازوی اينتليجنت سرويس عمل می کند.


XS
SM
MD
LG