لینک‌های قابلیت دسترسی

logo-print
سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ تهران ۰۹:۴۸ - ۶ دسامبر ۲۰۱۶

آشنائي با مد شاعرانه بهناز صراف پور، نامزد دريافت جايزه شوراي طراحان مد آمريكا


بهنام ناطقي (مجله نيويورك)

بهنام ناطقي (راديوآزادي): امروز در مجله نيويورك، آشنائي با طراح جوان مد، خانم بهناز صراف پور، نامزد دريافت جايزه ويژه طراحان جوان از شوراي طراحان مد آمريكا، كه در كلكسيون لباس هايي كه براي پائيز امسال طراحي كرده است، از اشعار شعراي رومانتيك ادبيات انگليسي قرن نوزدهم الهام مي گيرد. لباس هاي شاعرانه و شعر پوشيدني بهناز صراف پور، امروز در مجله نيويورك. ... ب.ن.: براي منتقدان مد در نيويورك، كه فوريه امسال در جريان هفته مد نيويورك، در نخستين نمايش مد طراح ايراني تبار 29 ساله، خانم بهناز صراف پور شركت كرده بودند، توصيف كردن كار او به عنوان لباس هاي شاعرانه كار چنداني دشواري نبود. خانم بهناز صراف پور، در مجموعه لباس هاي زنانه اي كه براي پائيز 2002 خلق كرده است، منابع الهام خود، اشعار شعراي رومانتيك قرن نوزدهم، از جمله هرمان ملويل، اي اي هاوسمن و اميلي ديكنسون را با استفاده از هنر سوزن دوزي با نخ طلائي به روي چند تا از پيرهن هاي مخصوص ضيافت هاي شبانه دوخته است. اما شاعرانگي طراحي خانم بهناز صراف پور تنها به سبب نقل قول مستقيم از شعر ها به روي لباس نيست. كارشناسان جهان مد، در اين لباس ها نوعي الهام شاعرانه مي بينند كه خود را در همه عوامل لباس، از جمله خطوط ساده و دل انگيز برش اين لباس ها، در نوع پارچه هائي كه استفاده كرده است و در اهميتي كه به هنر دست و كار ظريف خياطي و سوزن دوزي در آنها داده شده است، نمايان مي سازد. به قول يك منتقد مد، برخلاف طراحان ديگر كه لباس هاي روز و شبشان با هم تفاوت زياد دارد و خيال مي كنند شب كه مي شود زن ها يكباره بايد تغيير شخصيت بدهند، زني كه خانم صراف پور در لباس هاي خود به او فكر مي كند، روز و شب خود را در نوعي ظرافت طبع عاشقانه، نوعي رومانس، مي گذراند. خانم صراف پور رنگ هاي متعددي از سياه و سرمه اي گرفته تا سفيد و صورتي و خاكستري را در كارهاي خود به كار مي برد و هر چند بعضي از لباس هاي او بلند هستند اما كمتر در كار خود از طرح هاي چسبان كه انحناهاي بدن زن را برجسته مي كنند، استفاده مي كند و به همين سبب اين لباس ها به پوشنده نوعي جذابيت معصومانه مي بخشند. لباس هائي كه صراف پور با ژورژت نازك كه براي شب آفريده است، روي بدن مي افتند. بعضي اشاره هاي شيرين دخترانه، مثل روبان هاي رنگين يا جيب هائي كه با سوزن دوزي گل هاي رنگين تزئين شده اند و به كيف هاي كوچك افغاني شبيه هستند، يا كناره هاي فلزي براق به طرح هاي او شادي و سرزندگي مي بخشند. خانم صراف پور در يك مصاحبه گفته است كه مي خواهد لباس هايش اشاره هائي تاريخي داشته باشند كه به اشعار رومانتيك قرن نوزدهم كه موقع طراحي آنها مطالعه مي كرد بخوانند. لباسي كه براساس شعر اميلي ديكنسون به نام كت دامن اميلي ديكنسون در مجموعه خانم صراف پور است، به قول خود او در باره اميد است و پيرهن بلند آبي رنگي كه براساس يك شعر هرمان ملويل درست كرده است از نظر خود او در باره خلق اثر هنري است. خانم صراف پور روي درز هاي دامن خاكستري ژورژت كوتاه و نازكي شعرهاي لرد بايرون را دوخته است و خبرگزاري رويتر در گزارشي مي نويسد سوزن دوزي در مدهاي پائيز امسال زياد ديده مي شد اما بهترين نمونه هاي آن را خانم صراف پور به نمايش گذاشته بود. مجموعه پائيز 2002 خانم صراف پور، سومين مجموعه اين طراح جوان است اما نخستين بار بود كه او در هفته مد نيويورك، نمايش مد ترتيب داده بود، نمايشي كه مجله ووگ و استايل دات كام اسپانسر هاي آن بودند. منتقدان سادگي و فروتني را نه تنها در طراحي لباس ها بلكه در شيوه نمايش آن ها را ستودند. خانم جانت اوزارد Janet Ozzard منتقد مدمجله ووگ و استايل دات كام، كه به عرضه آخرين پديده هاي جهان مد اختصاص دارد، نمايش مد خانم صراف پور را از نظر ايجاز به يك قطعه شعر هايكوي ژاپني تشبيه كرد و از نظر سبكي و لطافت به سونت هاي اليزابتي. خانم صراف پور مجموعه خود را در دو قسمت لباس هاي مخصوص شب و روز نمايش داد. پارچه هائي كه به كار برده بود، از مخمل هاي نرم و پارچه هاي كتاني ترد و آهاري و ژورژت هائي به لطافت هواي بهاري، نشان دهنده توانائي خانم صراف پور در كار كردن با دستمايه هاي مختلف بودند و در طرح هاي، الهام از خطوط لباس هاي مردانه، مثل جليقه، با لطيف ترين خطوط زنانه تركيب شده بودند. خانم صراف پور، دوشنبه هفته گذشته، در شب نشيني سالانه شوراي طراحان مد آمريكا يكي از چهار طراح جواني بودكه براي دريافت مخصوص طراحان جوان اين شورا نامزدشده بود. اين جايزه كه به نام طراح درگذشته آمريكائي، جايزه پري اليس نام گرفته است در مراسمي با شركت صاحب نامان جهان مد و هنرپيشگان سينما و منتقدان حرفه اي مد، به ريك اوئنز، طراح 40 ساله كاليفرنيائي داده شد كه در كار هاي خود به لباس هاي پانكي جاذبه جنسي اضافه كرده است. خانم بهنازصراف پور، در مصاحبه با بخش فارسي راديواروپاي آزاد، راديوآزادي در باره نامزد شدن خود براي دريافت جايزه پري اليس از شوراي طراحان مد آمريكا اينطور توضيح مي دهد. بهناز صراف پور: شوراي طراحان مد آمريكا the Council of Fashion Designers of America (CFDA) موسسه خيلي مهمي است، بين المللي در دنيا براي مدو تقريبا تمام طراح هاي مد آمريكا در چهل سال گذشته عضو اين انجمن بوده اند. آنها هر سال يك گروه از طراحان مد جديد، بهترين طراح هاي جديد را انتخاب مي كنند و معرفي مي كنند و امسال من افتخار مي كنم كه من را انتخاب كردم و امسال خيلي افتخار مي كنم كه نامزد جايزه اين موسسه شدم. ... ب.ن.: خانم بهناز صراف پور، كه 29 سال دارد، 18 سال پيش، هنگامي كه 11 سال داشت به آمريكا مهاجرت كرد. خانم صراف پور، در مصاحبه با بخش فارسي راديواروپاي آزاد، راديوآزادي مي گويد: بهناز صراف پور: من در سال 1984 به آمريكا آمدم به همراه خانواده ام و در حومه فيلادلفيا ساكن شديم. بعد من به نيويورك آمدم كه دانشگاه را شروع كنم و به مدرسه طراحي پارسونز Parsons School of Design رفتم براي مد. تقريبا هميشه به مد علاقه داشتم. موقعي كه كوچكتر بودم در ايران هيچ كس را نمي شناختم كه طراح مد باشد و واقعا فكر نمي كردم كه اين براي من يك شغل باشد ولي بعد از اينكه مدتي در آمريكا زندگي كردم، اينجا خيلي طراحان مد زيادي بودند كه من به آنها علاقه داشتم و از آنها ياد گرفتم. اين است كه تصميم گرفتم در اين رشته تحصيل كنم." ب.ن.: صداي خانم بهنازصراف پور، طراح مد جوان ايراني را مي شنويم كه طي سه فصل گذشته به طور مستقل در نيويورك به طراحي و توليد لباس هاي دوخته يا Ready-to-Wear پرداخته است و به اصطلاح صاحب برچسب يا ليبل شده است. نيويورك شهر طراحان مد است و سالانه ده ها طراح جوان از موسسات طراحي اين شهر، از جمله از فشن اينستيتوت آو تكنالوجي و پارسونز اسكول آو ديزاين فارغ التحصيل مي شوند و همچنين هرسال ده ها طراح خوش سليقه از شهرهاي ديگر آمريكا و كشورهاي ديگر جهان به نيويورك مي آيند. در اين ميدان رقابت گسترده، كه طراحان جوان بايد براي شناساندن خود و برگزيده شدن كارهايشان توسط فروشگاه هاي عمده اي مثل بارنيز و برگداف گودمن و هري بندلز با طراحان برجسته و صاحب نامي مثل اسكار دو لا رنتا و رالف لورن رقابت كنند، خانم بهناز صراف پور ظرف مدت كوتاه موفقيت كم نظيري كسب كرده است كه بيشتر از هر چيز آن را مديون استعداد خود و همچنين تجربه اي است كه در كاركردن با طراح هنرمندي مثل آقاي ايزاك ميرزاهي كسب كرده است. خانم صراف پور در سال 1994 يعني هنگامي كه فقط 21 سال داشت در سالن مد آقاي آيزاك ميرزاهي به مقام مدير طراحي رسيد. قبل از آن، خانم صراف پور در كار در موسسات مد ديگر، از جمله آن تايلر، صاحب تجربه شده بود. خانم بهناز صراف پور در مصاحبه با راديوآزادي در باره آشنائي خود با آقاي ميزراهي مي گويد: بهناز صراف پور: من با ايزاك ميرزاهي در مدرسه پارسونز آشنا شدم. آيزاك سال ها قبل از من خودش در مدرسه پارسونز دانشجو بود و برگشته بود سال هاي بعد مثل خيلي طراح هاي ديگر نيويورك كه به دانشجوهاي آن مدرسه درس بدهد. ما آنجا آشنا شديم و سالها بعد از آن با هم در تماس بوديم و به من يك شغل پيشنهاد كرد. ب.ن.: آنجا چكار مي كرديد؟ بهنازصراف پور: آنجا من مدير طراحي بودم براي كلكسيون لباس. ب.ن.: براي اين كار فكر نمي كنيد شما خيلي جوان بوديد؟ بهنازصراف پور: من راستش در باره اين موضوع، در باره سنم فكر نكردم. من واقعا شروع كارم را از خيلي سن كمتر مي بينم. از موقعي كه دبيرستان مي رفتم و تمام مدت در دانشگاه خيلي به اين كار علاقه داشتم و مشغول بودم. اين است كه اين خيلي براي من ادامه طبيعي بود. ب.ن.: خانم بهناز صراف پور مي گويد در كار خود از طرح لباس هاي محلي ايراني چندان الهام نگرفته است اما لباس پوشيدن خانم هاي شيكپوش ايراني كه در كودكي شاهد آن بود، منبع الهامي براي كار اوست. بهناز صراف پور: نمي توانم بگويم كه از لباس هاي محلي ايران استفاده مي كنم در كارم ولي من وقتي بزرگ مي شدم در بچگي در ايران خيلي تشويق شدم از ديدن خانم هاي ايراني از علاقه اي كه آنها به مد داشتند و از خوش لباسي شان و سليقه اي كه داشتند نسبت به لباس و مد. ب.ن.: در اين هجده سالي كه در آمريكا بوديد، هيچوقت برگشتيد به ايران؟ بهناز صراف پور: يكي دو بار برگشتم. بعد از انقلاب ايران را ديده ام ولي فكر مي كنم خاطره اي كه من داشتم از موقعي كه سن كمتري داشتم وقتي توي ايران زندگي مي كرديم خيلي زياد فرق داشت با يكي دوباري كه من ايران را ديدم در چند سال اخير. ب.ن.: خانم ليبي كالاوي، منتقد مد روزنامه پرفروش نيويورك پست از محسنات كار خانم بهناز صراف را قابل پوشش بودن تمام طرح هاي او مي داند كه در نمايش هاي مد معمولا امري غيرعادي است زيرا طراحان مد به خصوص جوان تر ها سعي مي كنند با طرح هاي عجيب و خارق العاده منتقدان و تماشاگران حرفه اي سالن هاي مد را به شگفتي بياندازند اما معمولا لباس هائي كه نمايش مي دهند براي پوشيدن در ميهماني ها يا سركار مناسب نيستند. خانم صراف پور مي گويد چون برخلاف خيلي از طراح هاي مشهور خود او يك زن است، بيشتر مي تواند به قابل استفاده و پوشيدني بودن لباس هاي خود فكر كند. بهناز صراف پور: من فكر مي كنم به خاطر اينكه يك طراح هستم كه در ضمن خودم هم يك زن هستم در موقعي كه اين لباس ها را طرح مي كنم فكر مي كنم در باره اينكه اين لباس ها قابل پوشيدن باشند. ب.ن.: و اين كلكسيون شما، چه جوري به فروش مي رسد و چه جوري عرضه اش مي كنيد؟ بهناز صراف پور: يك روز با يكي از دوستان كه با هم كار مي كنيم، تصميم گرفتم كه شروع كنيم و واقعا ما منتظر نبوديم كه از كسي سرمايه بگيريم و خودمان شروع كرديم و خيلي كوچك كمپاني را شروع كرديم و هر فصل يك كمي بزرگ تر مي شود. ب.ن.: يكي از عوامل بسيار موثر در موفقيت زودرس خانم صراف پور حمايتي است كه مجله معتبر ووگ و سردبير اين مجله، خانم آنا وينتور، نسبت به كارهاي خانم صراف پور نشان دادند. ووگ نه تنها اسپانسر نمايش مد خانم صراف پور بود بلكه در يك سري عكس در صفحات خود از كار طراحان جوان، جاي خاصي به كار خانم صراف پور داده است. خانم صراف پور مي گويد حمايتي كه مجله ووگ از طرح هاي او نشان داد در موفقيت او تاثير داشت. بهنازصراف پور: براي ما اين كمك خيلي بزرگي است زيرا البته همانطور كه من قبلا توضيح مي دادم، ما سرمايه گذار هاي بزرگي در پشتمان نداريم و تمام كار را خودمان شروع كرديم و خودمان اداره اش مي كنيم اين است كه البته كمك يك مجله مثل مجله ووگ كه خيلي مهم است و خيلي مجله با نفوذي است در دنياي مد، نه تنها در آمريكا بلكه در تمام كشورهاي ديگر، خيلي كمك مي كند كه كار ما را نشان بدهد به همه.

بهناز پور، طراح 29 ساله مد، كه فوريه امسال با كلكسيون لباس هاي پائيزه خود، منتقدان برجسته ترين نشريات مد آمريكا و اروپا را مجذوب آميزه اي ساخت از تخيل شاعرانه و شيكي غير متظاهرانه، هفته گذشته نامزد دريافت جايزه مخصوص طراحان جوان از شوراي طراحان مد آمريكا بود. بهناز صراف زاده، در مصاحبه با راديوآزادي مي گويد خانم هاي خوشپوش ايراني كه در كودكي در ايران در اطراف خود مي ديد، باعث شدند كه از كودكي به طراحي مد علاقمند شود. براي مطالعه گزارش راديوآزادي در باره بهناز صراف پور،كه مجله ووگ Vogue كارهاي او را در كنار برجسته ترين طراحان امروز مد جهان، منتشر كرده است، دگمه متن فارسي را كليك بزنيد.

در همین زمینه

XS
SM
MD
LG