لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۱

ایران، کلید سه مسأله اصلی دولت اوباما


ایران و آمریکا نزدیک به سی سال است که قطع رابطه کرده‌اند.
ایران و آمریکا نزدیک به سی سال است که قطع رابطه کرده‌اند.
روزنامه هرالد تریبیون در شماره روز جمعه خود در تحلیلی اشاره می‌کند که مهم‌ترین مسائل امنیت ملی که دولت باراک اوباما با آنها روبه‌رو خواهد بود یعنی گسترش سلاح‌های هسته‌ای، جنگ عراق و وضعیت افغانستان که رو به وخامت می‌رود همه یک نقطه اشتراک دارند و آن ایران است.

این روزنامه می‌گوید هر سه چالش از نظر اصولی می‌توانند راه حلی دیپلماتیک داشته باشند، اما «فقط در صورتی که آمریکا در این راه تلاش کند»، و می‌افزاید محال است آمریکا در این چالش‌ها به موفقیت برسد «مگر این که جمهوری اسلامی را به طور جدی وارد بازی کند».

هرالد تریبیون به نظر ژنرال دیوید پتریوس، رییس فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده، اشاره می‌کند که اخیرا گفت جمهوری اسلامی با آمریکا منافع مشترک بسیاری در عراق و افغانستان دارد، از جمله این که هر دو حامی دولت‌های مرکزی عراق و افغانستان هستند، هر دو در پی ثبات‌اند و مخالف تروریست‌های سنی چون القاعده و طالبان.

تحلیل‌گران هرالد تریبیون برای حل این سه مسئله امنیتی سیاست‌هایی پیشنهاد کرده‌اند که لازمه آنها یک استراتژی دیپلماتیک منطقه‌ای است که ایران را نیز شامل شود.
بر همین اساس تحلیل‌گران هرالد تریبیون برای حل این سه مسئله امنیتی سیاست‌هایی پیشنهاد کرده‌اند که لازمه آنها یک استراتژی دیپلماتیک منطقه‌ای است که ایران را نیز شامل شود.

این تحلیل‌گران ضمن توصیه به این که ایالات متحده باید بدون هیچ پیش شرطی با ایران سر میز مذاکره بنشیند در مورد مسئله هسته‌ای پیشنهاد کرده‌اند که آمریکا به اتفاق متحدان اروپایی‌اش طرحی جدید برای برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران ارائه کند که بر اساس آن «این برنامه به شکل چندملیتی و همراه با افزایش نظارت بین‌المللی مدیریت و اجرا شود».

این تحلیل‌گران معتقدند تحریم‌ها و تهدیدها تاکنون نتوانسته‌اند ایران را وادار به توقف برنامه غنی‌سازی کنند و حتی با وجود مشکلات اقتصادی که گریبان‌گیر ایران است بعید است تحریم‌ها به تنهایی قادر به این کار باشند.

هرالد تریبیون می‌نویسد طرح غنی‌سازی چندملیتی هم در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران به آمریکا اطمینان بیشتری خواهد داد و هم درها را برای مذاکرات جدی‌تر با ایران در مورد دیگر مسائل دارای اهمیت برای آمریکا باز خواهد کرد.

تحلیل‌گران هرالد تریبیون می‌گویند رسیدن به تعهدات جدی از سوی دولت‌های مربوطه هم دشوار است و هم بسیار وقت‌گیر، اما برای بازگرداندن ثبات به این مناطق لازم است.
تحلیل‌گران هرالد تریبیون معتقدند در مورد دو مسئله عراق و افغانستان اگر آمریکا می‌خواهد نیروهای خود را از این دو کشور بیرون بکشد و ثبات را به این مناطق جنگ‌زده بازگرداند لازم است که با ایران و دیگر بازیگران اصلی منطقه‌ای و بین‌المللی، از جمله سازمان ملل، مشارکت مستقیم داشته باشد.

این نویسندگان می‌گویند مذاکرات دیپلماتیک در این دو زمینه باید بر محور چند نکته اصلی بچرخد: تمامیت ارضی عراق، آشتی ملی، پایان دادن به حمایت نظامی از گروه‌های غیردولتی در عراق و افغانستان، بازگرداندن چندین میلیون آواره این کشورها، و در پیش گرفتن اقداماتی برای اعتمادسازی که همسایه‌های ایران را نیز شامل شود.

تحلیل‌گران هرالد تریبیون می‌گویند رسیدن به تعهدات جدی از سوی دولت‌های مربوطه هم دشوار است و هم بسیار وقت‌گیر، اما برای بازگرداندن ثبات به این مناطق لازم است، و «این کار نیز بدون مشارکت ایران غیرممکن است».

هرالد تریبیون می‌گوید آمریکا برای آماده کردن زمینه مذاکره با ایران باید چند قدم بردارد، از جمله این که لحن گفت‌وگوهای علنی را تغییر دهد و در عین این که با تهران رابطه‌ای رسمی و مستقیم برقرار می‌کند بکوشد که از سوء‌تفاهم خودداری کند.

این روزنامه در پایان تحلیل خود ضمن اشاره به این که «سیاست چماق و هویج بعید است کارساز باشد» می‌گوید وقت آن است که آمریکا ایران را به عنوان کشوری «جدی و مغرور و تاثیرگذار با تاریخ و فرهنگی ریشه‌دار» بپذیرد که باید منافع مشترکش با آمریکا و دیگر کشورهای منطقه به رسمیت شناخته شود، و «این کار را باید پیش از آن که بروز اتفاقاتی رسیدن به موفقیت را غیرممکن سازد کرد».

XS
SM
MD
LG