لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۴

اوباما دستور بستن زندان گوانتانامو را صادر کرد


باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، دستور داد تا زندان گوانتانامو بسته شود.
باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، دستور داد تا زندان گوانتانامو بسته شود.
باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، روز پنجشنبه در دومين روز کاری خود دستور بسته شدن زندان گوانتانومو و بررسی نحوه محاکمه و برخورد با مظنون به تروريسم را امضاء کرد.

آقای اوباما با صدور این فرمان عملا خط مشی فعلی در خصوص نحوه دادرسی و بازجويی زندانيان مظنون به همکاری با القاعده، طالبان و ديگر ستيزه جويان را مورد بازنگری قرار داد.

محور اصلی فرمانی که آقای اوباما روز پنجشنبه امضا کرد بستن زندان گوانتانومو طی يکسال آينده است.

باراک اوباما همچنین دستور داد تا تمامی پرسنل درگیر با بازجویی مظنونان به تروریسم بر اساس دستور العمل ارتش آمریکا در این باره عمل کنند. این دستورالعمل به صراحت هرگونه فشار فیزیکی و استفاده از زور در بازجویی را ممنوع کرده است.

آقای اوباما همچنین از وزارت دادگستری خواست تا پرونده علی المری، متولد قطر، را بررسی کند. علی المری تنها فردی است به دشمن جنگی متهم شده است و در خاک آمریکا در بازداشت به سر می برد. مقامات دولتی پیشتر وی را به همکاری با القاعده متهم کرده بودند.

رییس جمهوری آمریکا همچنین روز چهارشنبه همزمان با محاکمه پنج تن از زندانيان گوانتانومو طی فرمانی، برگزاری دادگاه های نظامی در اين بازداشتگاه را به مدت ۱۲۰ روز به حالت تعليق در آورد.

گروه های مدافع حقوق بشر انتقادهايی را درباره رفتار با زندانيان در گوانتانامو مطرح کرده اند. پايگاه نيروی دريايی آمريکا در گوانتانامو در جريان جنگ افغانستان در سال ۲۰۰۱ به يک بازداشتگاه تبديل شد.

بر اساس برخی ارزيابی ها، دست کم ۲۴۵ مرد سال هاست که در زندان گوانتانامو در بازداشت به سر می برند بدون اين که به طور رسمی به جرمی متهم شوند.

خبرگزاری آسوشيتدپرس که نسخه ای از فرمان باراک اوباما درباره زندان گوانتانامو پيش از امضای آن را به دست آورده است در این زمینه نوشت که در بخشی از اين دستور آمده است: «در راستای نگرانی ها درباره اين زندان که در داخل آمريکا و خارج از آن مطرح شده است، به نحوی شايسته و بی درنگ افراد زندانی در آن بايد منتقل شوند.»

طی سال های گذشته دولت آمريکا با اطلاق عنوان «افراد مسلح غير نظامی» به زندانيان گوانتانامو، اين بازداشت شدگان را از حقوق مربوط به اسيران جنگی محروم کرد. طبق اين عنوان بازداشت شدگان از حق برخورداری از امکانات قضايی متهمين عادی بازداشتی در خاک آمريکا نيز محروم شدند.

گروه های فعال حقوق بشری شيوه «واتر بوردينگ» يا «غرق مصنوعی» برای گرفتن اعتراف از مظنونان را مصداق شکنجه می دانستند و خواستار بازبينی در اين اقدامات بودند.

در همین حال، آقای اوباما روز چهارشنبه و در نخستين روز کاری اش با مشاوران اقتصادی خود ديدار کرد و به مسئله صلح بین فلسطينی ها و اسرائيل پرداخت.

اقدامات دو روز اخير آقای اوباما نشان می دهد که وی نسبت به شعارهای خود پايبند است و به سرعت در حال فاصله گرفتن از سياست های جرج بوش، رييس جمهوری سابق آمريکا، در عرصه داخلی و خارجی است.
XS
SM
MD
LG