لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۹

شمار کشته شدگان گردباد در آمريکا به ۲۹۵ تن افزایش یافت


شمار قربانيان يک رشته گردباد و توفان در ايالت های جنوبی آمريکا به ۲۹۵ کشته رسيد. دو شهردر ايالت آلاباما از جمله مناطقی هستند که بيشترين خسارت هارا متحمل شده اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، گردبادهای چهارشنبه مرگبارترين گردباد و توفانی است که طی چهار دهه اخير در آمریکا رخ داده است

در همین حال، فرماندار آلاباما شمار کشته شدگان در این ایالات را تا شامگاه پنجشنبه ۱۹۵ نفر اعلام کرده است و به گزارش خبرگزاری فرانسه، ۳۲ نفر در ايالت می سی سی پی، ۳۴ نفر در ايالت تنسی، ۱۴ نفر در ايالت جورجيا، ۱۲ نفر در آرکانزاس، ۵ نفر در ويرجينيا، ۲ نفر درميسوری و یک نفر در کنتاکی کشته شده اند.

باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا روز پنجشنبه با بازماندگان گردباد و توفان در ايالت های جنوبی آمريکا ابراز همداری کرد و گفت:« از دست رفتن جان مردم به ويژه در آلاباما مايه دلشکستگی است. در ظرف چند ساعت اين گربادهای مرگبار، که برخی از آنها بدترين گردبادهايی است که در دهه های گذشته ديده ايم، باعث از بين رفتن جان مادران، پدران، پسران، دختران، دوستان، همسايگان و حتی کلیه ساکنان برخی محلات شد.»

باراک اوباما اضافه کرد:«بسياری مجروح و شماری مفقود شده اند و در بسياری قسمت ها خسارت ها وارد شده به خانه ها و محل های کسب کار چيزی از فاجعه کم ندارد.»

باراک اوباما همچنین اعلام کرد که روز جمعه برای بازديد از مناطق آسيب ديده به آلاباما سفر خواهد کرد.

يک مرکز هواشناسی آمريکا در ايالت اوکلاهما می گويد گزارش هايی در خصوص وقوع ۱۳۷ گردباد را در چهارشنبه دريافت کرده است.

درهمين حال گزارش شده است که فعاليت يک نيروگاه اتمی در ايالت آلاباما متوقف شده است و هم اکنون از ژنراتور برای سرد کردن راکتورها استفاده می شود.



به گزارش آسوشيتدپرس، شهر «توسکالوسا» در آلاباما يکی از شهرهايی است که در جريان اين گردباد به شدت خسارت ديده است. اين شهر جمعيتی در حدود ۸۳ هزار نفر دارد و دانشگاه آلاباما در اين شهر قرار دارد.

فرمانداران ايالات های آلاباما، می سی سی پی و جورجيا در بخشی از اين ايالت ها وضعيت اضطراری اعلام کرده اند.

به گزار ش مرکز هوا شناسی آمريکا اين گردباد و توفان مرگبارترين طی دهه ای اخیر است در گرباد سال ۱۹۷۴ در آمريکا ۳۱۵ کشته شدند.

در مناطقی که گردباد حرکت کرده، ايستگاه های انتقال برق تخريب شده و هزاران خانه از بين رفته است. شماری از مقامات محلی گفته اند که چنين گردباد مخربی در تاريخ بی سابقه بوده است.

به دنبال اعلام وضعيت اضطراری در ايالت آلاباما، دولت فدرال آمریکا نيروهای امداد وکمک رسانی را راهی اين منطقه کرده است.

باراک اوباما پیشتر در بيانيه ای اعلام کرده بود: «هرچند هنوز درصد خسارات و تلفات به طور دقيق مشخص نيست، ولی در روزهای آينده شرايط بررسی می شود و هر کمکی که لازم باشد به منطقه فرستاده خواهد شد.»

مقامات رسمی آلاباما و می سی سی پی می گويند به احتمال زياد آمار تلفات و کشته ها بيشتر می شود.

هر چند حرکت گردباد و توفان در مرکز آمريکا زياد اتفاق می افتد، اما به ندرت اين گونه قدرت تخريبی دارد و باعث تلفات گسترده می شود.

حدود يک هزار و ۴۰۰ نيروی نظامی برای کمک رسانی راهی آلاباما شده اند تا در انتقال اقلام غذايی و دارويی کمک کنند.
XS
SM
MD
LG