لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۸

ایران از آزادی «دیپلمات‌های بازداشت شده در اربیل» خبر داد


ساختمان کنسولگری ایران در اربیل، به هنگام بازگشایی در آبان ۸۶
ساختمان کنسولگری ایران در اربیل، به هنگام بازگشایی در آبان ۸۶
ایران می‌گوید «پنج دیپلمات ایرانی بازداشت شده به دست آمریکا» در عراق آزاد شده‌اند و دولت عراق امروز پنج‌شنبه آنان را به سفارت ایران در بغداد تحویل خواهد داد.

بر اساس گزارش واحد مرکزی خبر وابسته به تلویزیون ایران، دیپلمات‌های ایرانی محسن باقری، محمود فرهادی، مجید قائمی، مجید داغری و عباس جمی نام دارند و آن طور که سفارت ایران در بغداد اعلام کرده است دفتر نخست وزیری عراق این افراد را رسماً از نیروهای آمریکایی تحویل گرفته است.

حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت امور خارجه، نیز به تلویزیون دولتی ایران گفته است که این دیپلمات‌ها با نوری مالکی نخست وزیر عراق دیدار داشته‌اند.

حسن کاظمی قمی، سفیر جمهوری اسلامی در بغداد، نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس خبر آزادی دیپلمات‌های ایرانی را تأیید کرده است.

در جريان حمله نيروهای نظامی آمريکا به ساختمانی در شهر اربيل، در ۱۳۰ کيلومتری شمال بغداد، در دی ماه سال ۱۳۸۵، هفت ايرانی توسط اين نيروها بازداشت شدند.

پیش از این در آذر ماه ۱۳۸۶ آمريکا دو نفر از اين هفت ایرانی بازداشتی در اربیل را آزاد کرده است و اکنون بعد از یک سال و نیم که از این خبر می‌گذرد، هم سفیر ایران در عراق و هم سخنگوی وزارت خارجه می‌گویند که افرادی که توسط مقامات عراقی به ایران تحویل می‌شوند، همان پنج ایرانی هستند که در سال ۸۵ در اربیل بازداشت شده‌اند.

نيروهای آمريکايی در آن زمان گفتند که اين افراد جزو سپاه قدس هستند که شاخه‌ای از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، و در عراق فعاليت دارد. در مقابل، ايران از زمان بازداشت این افراد تأکید داشته که این افراد ديپلمات هستند و بايد هرچه سريع‌تر آزاد شوند.

در همان زمان هوشيار زيباری، وزير امور خارجه عراق، خبر داده بود که دفتر جمهوری اسلامی در اربيل، کنسولگری نبوده و دفتر رايزنی روابط بوده و کارکنان آن ديپلمات نبوده و مصونيت ديپلماتيک نداشته‌اند.

آن طور که آقای قشقاوی به تلویزیون دولتی ایران گفته است، آزادی این افراد پس از آن صورت می‌گیرد که پرونده آنها «از دولت آمریکا به دولت عراق احاله شده است» و دولت عراق نیز روز چهارشنبه در تماس با نمایندگی ایران در بغداد، اعلام کرده است که آنها را روز پنجشنبه به مقامات ایرانی تحویل می‌دهد.

آقای قشقاوی همچنین تأیید کرده است که این افراد با سفارت ایران در عراق و نیز خانواده‌های خود تماس گرفته‌اند و به زودی به تهران منتقل می‌شوند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران، پیشتر در یک کنفراس خبری در اسفند ماه گفته بود که تلاش‌های فراوانی از سوی جمهوری اسلامی برای آزادی «ديپلمات‌های ربوده شده» ايرانی در اربيل صورت گرفته و ديدارهای رئيس‌جمهوری و وزير خارجه با همتايان عراقی در سفر اخير جلال طالبانی رئيس‌جمهوری عراق به تهران و سفر منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران، در اين امر مؤثر بوده است.

با این حال یکی از سخنگویان نیروهای آمریکایی در بغداد با ابراز بی‌اطلاعی از این موضوع گفته بود: «ما قادر نيستيم اين ادعاها را تأیيد کنيم. ما هيچ خبری در مورد انتقال و يا آزادی ايرانی‌های زندانی دريافت نکرده‌ايم».

واشينگتن تهران را بارها متهم کرده که از طريق سپاه قدس کمک‌های مالی و تسليحاتی در اختيار شبه نظاميان شيعه عراقی قرار می‌دهد تا اهداف و سربازان آمريکايی را مورد هدف قرار دهند، اما تهران همواره این اتهامات را بی اساس خوانده است.
XS
SM
MD
LG