لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۵

امیدواری تهران به آزادی دو ایرانی بازداشتی در اربیل


کنسولگری ایران در اربیل.
کنسولگری ایران در اربیل.
در حالی که تهران در خصوص آزادی دو ايرانی در اربيل ابراز اميدواری کرده، يکی از سخنگويان ارتش آمريکا اعلام کرد که در اين مورد اطلاعی ندارد.

حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی در تهران گفت: « تلاش‌های فراوانی از سوی جمهوری اسلامی برای آزادی «ديپلمات‌های ربوده شده» ايرانی در اربيل صورت گرفته است.»

وی همچنين افزود: « ديدارهای رئيس‌جمهور و وزير خارجه با همتايان عراقی در سفر اخير جلال طالبانی رئيس‌جمهور عراق به تهران و سفر منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران در اين امر موثر بوده است.»

پيشتر، در اواخر بهمن ماه، منوچهر متکی، وزير خارجه ايران، درجريان ديدار از کردستان عراق، ابراز اميدواری کرد در چارچوب سياست «تغيير» دولت باراک اوباما، آمريکا ايرانيان بازداشت شده در شهر اربيل را آزاد کند.

در جريان حمله نيروهای نظامی آمريکا به ساختمانی در شهر اربيل، در ۱۳۰ کيلومتری شمال بغداد، در دی ماه سال ۱۳۸۵، پنج ايرانی توسط اين نيروها بازداشت شدند.

نيروهای آمريکايی گفته اند که اين افراد جزو سپاه قدس هستند که شاخه ای از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که در عراق فعاليت دارد.

واشينگتن تهران را بارها متهم کرده که از طريق سپاه قدس کمک های مالی و تسليحاتی در اختيار شبه نظاميان شيعه عراقی قرار می‌دهد تا اهداف و سربازان آمريکايی را مورد هدف قرار دهند. تهران همواره این اتهامات را بی اساس خوانده است.

جمهوری اسلامی ايران اعلام کرد که اين افراد ديپلمات بوده اند و بايد هرچه سريع تر آزاد شوند.

اين درحالی است که هوشيار زيباری، وزير امور خارجه عراق، خبر داده بود که دفتر جمهوری اسلامی در اربيل، کنسولگری نبوده و دفتر رايزنی روابط بوده و کارکنان آن ديپلمات نبوده و مصونيت ديپلماتيک نداشته اند.

به گزارش رویترز، حسن کاظمی قمی، سفیر ایران در بغداد اخیرا گفته بود که از سوی کمیته بین المللی صلیب سرخ نامه ای دریافت کرده که در آن به آمادگی نیروهای آمریکایی به آزادی دو ایرانی بازداشتی اشاره شده است.

حسن قشقاوی ضمن تائید این خبر گفت: « ما نيز اين اظهارات را از صليب سرخ عراق و قائم مقام وزير خارجه اين کشور داشته‌ايم و اميدواريم حاصل تلاش‌ها و پيگير‌ی‌های دولت جمهوری اسلامی به زودی منجر به آزادی قريب‌الوقوع اين افراد و بازگشت آنها به خانواده‌هايشان شود.»

در همين حال ويل پاول يکی از سخنگويان ارتش آمريکا به رويترز در بغداد گفت: «ما قادر نيستيم اين ادعاها را تائيد کنيم. ما هيچ خبری در مورد انتقال و يا آزادی ايرانی ها ی زندانی دريافت نکرده ايم.»

در آذر ماه ۱۳۸۶، آمريکا دو نفر از اين پنج ایرانی بازداشتی در اربیل را آزاد کرد. کنسولگری ایران در پائیز ۱۳۸۶ فعالیت رسمی خود را در شهر اربیل آغاز کرد.
XS
SM
MD
LG