لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۰

واکنش نمایندگان مجلس به وزرای پيشنهادی دولت دهم


دو روز پس از معرفی کابينه دهم به مجلس انتقادات به وزرای پیشنهادی همچنان ادامه دارد و تعدادی از نمايندگان اصولگرای مجلس می گویند: برخی از افراد معرفی شده تجربه و شايستگی لازم برای حضور در کابينه را ندارند.

محمود احمد نژاد روز چهارشنبه فهرست ۲۱ وزير کابينه دهم را به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد و قرار است مجلس هشتم شهريورماه برای رای اعتماد به کابينه تشکيل جلسه دهد. در اين فهرست سه زن حضور دارند و چهارده تن از وزرای پيشنهادی چهره های جديدی هستند.

احمد توکلی و محمدرضا باهنر، دو نماینده اصولگرای روز پنجشنه انتقاداتی درباره وزرای پیشنهای برای کابینه دهم مطرح کرده بودند این در حالی است که روز جمعه تعداد دیگری از نمایندگان در این خصوص موضع گیری کردند.

عليرضا زاکانی، يکی از نمايندگان اصول گرای مجلس، در واکنش به معرفی کابينه دهم می گويد: باتوجه به اظهارات محمود احمدی نژاد انتظار می رفت وزرای معرفی شده قويتر از کابينه نهم باشند، اين در حالی است که برخی از وزاری معرفی شده «از وزرای قبلی ضعيف تر هستند».

در همین زمینه، علی مطهری، يکی ديگراز نمايندگان اصولگرای مجلس، در تندترين حمله محمود احمدی نژاد را متهم کرد که برای وزارت خانه های حساس افراد «مطيعی» را معرفی کرده است.

آقای مطهری روز جمعه گفت: محمود احمدی نژاد « می خواهد در وزارت خانه های حساس مانند اطلاعات ، کشور ، ارشاد ، نفت و خارجه خود حاکم و فرمانروا باشد ، لذا افرادی را برای اين وزارتخانه ها معرفی کرده است که مهمترين شاخصه آنها مطيع بودن است».

آقای مطهری تاکيد کرده است« اين امر به صلاح کشور نيست»

در فهرست کابينه دهم حيدر مصلحی برای وزارت اطلاعات، مصطفی محمد نجار برای وزارت کشور، مسعود ميرکاظمی برای وزارت نفت و منوچهر متکی برای وزارت امور خارجه معرفی شده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی مطهری همچنين در زمينه معرفی سه زن در کابينه دهم گفته است:« حدس من اين است که پيشنهاد تعداد قابل توجه وزير زن در اين دوره ، توصيه رحيم مشايی است.»

سوسن کشاورز، فاطمه آجرلو و مرضيه وحيد دستجری، به عنوان وزرای آموزش و پرورش، رفاه و بهداشت و آموزش پزشکی معرفی شده اند.

علی مطهری گفته است: اين کابينه پيشنهادی در مجموع يک کابينه ضعيف است و متناسب با توانايی های کشور نيست .

حميدرضا کاتوزيان، رييس کميسيون انرژی مجلس، نيز با اشاره به انتخاب مسعود مير کاظمی، وزیر بازرگانی در دولت نهم، به عنوان وزير نفت بدون سابقه نفتی گفته است: افراد « بايد در وزارتخانه هايی که مرتبط با رشته تحصيلی وتجربياتشان است به کار گرفته شوند نه در وزارت نفت که همخوانی با سوابق وتحصيلاتشان ندارد».

در همين زمينه، علی اکبر ابوترابی، نايب‌رئيس مجلس، در يک برنامه تلويزيونی از رويکرد محمود احمدی نژاد در انتخاب وزرا انتقاد کرده است.

آقای ابوترابی گفته است: محمود احمدی نژاد چهار وزيری را که ‌به هنگام ترميم کابينه وارد دولت نهم کرد، در فهرست تازه کنار گذاشته است، «اين نشان می دهد که انتخاب آنها از ابتدا هم نادرست ‌بود.»

مصطفی ذوالقدر، نماينده بندرعباس، نيز از تهيه نامه ای به محمود احمدی نژاد توسط علی اکبر ابوترابی خبر داده است.

آقای ذوالقدر در اين زمينه گفته است: نايب رئيس مجلس در حال تنظيم نامه ای به محمود احمدی نژاد است ‌تا درخصوص وزرای پيشنهادی تعامل بهتری بين دولت و مجلس صورت بگيرد و در جلسه بعدی قرار ‌است تا نمايندگان موافق اين نامه را امضا کنند.
XS
SM
MD
LG