لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۹

۱۳۲ نفر در دو انفجار قوی در بغداد کشته شدند


انفجارهای امروز بغداد از خونبارترین حملات از زمان خروج نیروهای آمریکایی از شهرهای عراق بوده است
انفجارهای امروز بغداد از خونبارترین حملات از زمان خروج نیروهای آمریکایی از شهرهای عراق بوده است
بر اساس آخرین گزارش‌ها در انفجار دو خودروی بمبگذاری شده در برابر دو ساختمان دولتی در عراق، ۱۳۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

منابع دولتی هنوز آمار نهایی از تلفات این دو انفجار اعلام نکرده‌اند اما گزارش خبرگزاری‌های بین‌المللی به نقل از پلیس بغداد علاوه بر ۱۳۲ نفری که تاکنون در این دو حادثه جان خود را از دست داده، بیش از ۵۰۰ تن نیز مجروح شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از منابع پلیس بغداد، انفجارهای روز یکشنبه در مقابل ساختمان وزارت دادگستری عراق و ساختمان استانداری، و حوالی ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه صبح روز یکشنبه به وقت محلی، صورت گرفته است.

گزارش پلیس بغداد حاکی از آن است که به فاصله کمی پس از انفجاریک خودروی بمبگذاری شده در مقابل ساختمان وزارت دادگستری عراق، خودروی بمبگذاری شده دیگری در مقابل ساختمان مرکزی استانداری در نزدیکی رود دجله در محله صالحیه بغداد منفجر شد.

هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این انفجارها را بر عهده نگرفته‌اند، اما سخنگوی دولت عراق می‌گوید که این دو انفجار مشابه انفجارهایی است که پیش از این توسط القاعده و وابستگان به حزب بعث انجام شده است.

علی الدباغ همچنین گفت که نوری المالکی نخست‌وزیر عراق، با حضور در محل این انفجار، ضمن بررسی شرایط، دستوراتی را در خصوص انتقال مجروحان به بیمارستان ابلاغ کرده است.

خونبارترین حملات در ماه‌های گذشته

انفجارهای امروز بغداد از خونبارترین حملات از زمان خروج نیروهای آمریکایی از شهرهای عراق بوده است. این انفجارها، دو ماه پس از هدف قرار گرفتن ساختمان وزارتخانه‌های خارجه و دارایی که به کشته شدن ۱۰۰ نفر انجامید، رخ داده است.

این در حالی است که خشونت‌ها در عراق پس از آنکه رهبران قبایل مورد حمایت آمریکا مجال تحرک را بر شبه‌نظامیان القاعده تنگ کردند و نیز واشینگتن نیروهای بیشتری را به منطقه فرستاد، کاهش یافته بود.

بر اساس توافق امنیتی ايالات متحده آمريکا و عراق همه سربازان آمريکايی در پايان ماه ژوئن سال جاری از شهرهای و روستاهای عراق خارج شده و تأمين امنيت اين مناطق را به نيروهای عراقی واگذار کردند.

حدود ۱۳۱ هزار سرباز آمريکايی مستقر در عراق پس از خروج از شهرهای اين کشور در چند پايگاه نظامی در عراق مستقر شده‌اند و قرار است تا پايان سال ۲۰۱۱ همه سربازان آمريکايی عراق را ترک کنند.
XS
SM
MD
LG