لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۸

حکومت ایران: مبارزه با بنیادگرایی- منتقدان: کنترل مدارس اهل سنت


اهل سنت ایران در زاهدان
اهل سنت ایران در زاهدان
ابراهيم حمیدی، رئيس کل دادگستری استان سيستان و بلوچستان، بازداشت دو نفر را که به گفته او، از «مديران مدارس سنی» در اين استان هستند، تاييد کرد.

بر پايه گزارش ها، به حکم دادگاه ويژه روحانيت مشهد، مولوی عبدالغنی شه بخش؛ امام جمعه موقت زاهدان و يکی از استادان حوزه علميه اين شهر، و همچنين مولوی محمد عثمان قلندرزهی؛ امام جمعه اهل سنت و مدير حوزه علميه شهر خاش، چندی پیش بازداشت شدند.

رئيس کل دادگستری استان سيستان و بلوچستان گفت: افرادی که بازداشت شده اند « تحت عنوان امام جمعه بازداشت نشده اند، بلکه با عنوان مديران مدارس در بازداشت هستند.»

وی دلیل بازداشت اين دو نفر را « معاونت در ثبت نام اتباع غير مجاز در مدارس اهل سنت» عنوان کرد و افزود که دو نفر ديگر از مديران مدارس اهل سنت احضار شده اند و پرونده آنها در دست رسيدگی است.



عبدالستار دوشوکی، تحلیلگر مسایل استان سیستان و بلوچستان، درباره دو روحانی بازداشت شده به رادیو فردا می گوید:

مولانا عبدالغنی شهبخش، ملقب به مولانا بدوی، معاون امام جمعه زاهدان و به اصطلاح امام جمعه موقت اهل سنت زاهدان است. همان طور که تهران پنج امام جمعه موقت دارد، زاهدان هم چند امام جمعه موقت اهل سنت دارد. مولانا بدوی هم امام جمعه موقت و هم معاون آموزشی دارالعلوم زاهدان است.

همين طور مولانا اسماعيل قلندر زهی، هم مدير حوزه علميه مدينه العلوم خاش و هم امام جمعه اهل سنت خاش است.

جمهوری اسلامی ادعا می کند اين افراد را نه در رابطه با موقعيت شان به عنوان امام جمعه يا معاون امام جمعه، بلکه به عنوان مديران مدارسی که افغان ها يا تاجيک های اهل سنت به تدريس در آن مشغول هستند، بازداشت کرده است.

«عملکرد دولت دراين رابطه برای من تعجب آور است، به عنوان مثال مولانا عثمان قلندرزهی، امام جمعه اهل سنت خاش، هميشه از حکومت طرفداری می کرد و کسی نيست که به عنوان منتقد دولت شناخته شود، ولی رژيم حتی ذره ای دگرانديشی را هم بر نمی تابد.»

عبدالستار دوشوکی
البته اين بحث برمی گردد به حدود ۱۸ ماه پيش؛ زمانی که دولت تصميم گرفت کنترل مدارس اهل سنت را در دست بگيرد. بيش از يک سال پيش نيز توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی طرحی ارائه دادند که بر اساس آن کنترل مدارس اهل سنت در بلوچستان بايد تحت نظارت نمايندگان ولی فقيه يا بخشی از حکومت باشد.

جنگ بر سر کنترل مدارس و نحوه تدريس و آموزش طلبه های اهل سنت است و به همين خاطر فشارهای زيادی بر علمای اهل سنت وارد می کنند.

  • به نظر شما چنين برخوردهايی با روحانيون اهل سنت که در استان سيستان و بلوچستان فعاليت می کنند، چه نتيجه ای در بر خواهد داشت؟

عملکرد دولت دراين رابطه برای من تعجب آور است، به عنوان مثال مولانا عثمان قلندرزهی، امام جمعه اهل سنت خاش، هميشه از حکومت طرفداری می کرد و کسی نيست که به عنوان منتقد دولت شناخته شود، ولی رژيم حتی ذره ای دگرانديشی را هم بر نمی تابد.

آنها می خواهند به علمای اهل سنت فشار بياورند تا در جو امنيتی- نظامی که دربلوچستان به وجود آمده است حداکثر سوء استفاده را بکنند و شرايط را به طرف خشونت و تنش بکشانند.

هدف آنها فشار بيشتر است، ولی در نهايت رژيم تصميم گرفته مدارس اهل سنت را کنترل کند، چون معتقد است بعضی از افرادی که عمليات انتحاری انجام داده اند، طلبه بوده اند. حکومت معتقد است اين مدارس می تواند به بنيادگرايی اهل تسنن دامن بزند.

  • روز جمعه دومين همايش اقليت های قومی، مذهبی و زبانی سالانه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو به پايان رسيد. بر اساس گزارش ها نمايندگانی از سوی نهادهای غير دولتی ايران نيز در اين همايش شرکت داشتند. مطالبی که از سوی نهادهای غير دولتی ايرانی مطرح شد چه مواردی بود؟

هدف اصلی اين گردهمايی بحث پيرامون حق مشارکت سياسی اقليت های قومی، مذهبی و زبانی بود و در اين راستا بيش از ۴۰۰ نفر از فعالان حقوق مدنی، قومی، مذهبی و زبانی کشورهای مختلف از جمله فعالان قومی ايران مانند بلوچ ها، کردها، عرب ها، آذری ها، ترکمن ها و بختياری ها نير آنجا بودند و نماينده رسمی دولت ايران هم حضور داشت.

بيشتر بحث حاضران به خصوص نمايندگان اقوام ايرانی اين بود که در ايران تبعيض و برخورد دوگانه وجود دارد، چه در زمينه قوميت ها و چه در زمينه مذاهب.

نماينده جمهوری اسلامی ادعا کرد که در ايران هيچ گونه تبعيض و برخورد دوگانه مذهبی وجود ندارد و همه قوميت ها طرفدار جمهوری اسلامی هستند. طبق معمول نماينده جمهوری اسلامی تنها نماينده ای بود که به حضور نمايندگان و فعالان اقوام و مذاهب ايرانی که عمدتاً از جمهوری اسلامی انتقاد می کردند، رسماً اعتراض کرد و از سازمان ملل خواست که اين گونه افراد را درمجامع سازمان ملل راه ندهند. در صورتی که اساس مجمع اين بود که فعالان اقليت های قومی و مذهبی که مورد ستم و تضعيف دوگانه هستند حرف های خود بزنند و راهکارهايی ارائه دهند، شايد به حل معضلات کمک کند ولی متأسفانه جمهوری اسلامی هيچ مخالفتی را بر نمی تابد.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG