لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۵

ابطال واگذاری شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی به ساتا


محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در تهران
محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در تهران
در پی اختلاف بر سر واگذاری و تعیین مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران، محمود احمدی‌نژاد با صدور دستوری مصوبه واگذاری این شرکت به سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح را ابطال کرد.

در روزهای اخیر در اقدامی عجیب، وزارت بازرگانی و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح، ساتا، در احکام جداگانه‌ای دو مدیرعامل برای شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران تعیین کرده بودند.

بر اساس آنچه روابط عمومی شرکت سهامی نمایشگاه بین‌المللی ایران اعلام کرده بود، مهندس عباس قلی‌زاده در حکمی از سوی مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا)، از تاریخ دوم آبان ماه ۸۸ به مدت ۳ سال به عنوان عضو اصلی هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران منصوب شد.

این در حالی است که مهدی غضنفری، وزیر بازرگانی نیز همزمان در حکمی کاظم اکبرپور را به عنوان عضو هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران منصوب کرده بود.

در این میان بر اساس گزارش خبرگزاری مهر، روز دوشنبه محمود احمدی‌نژاد، به وزیر امور اقتصادی و دارایی دستور ابطال معامله واگذاری نمایشگاه بین‌المللی تهران به سازمان بازنشستگی نیروهای مسلح (ساتا) را ابلاغ کرده است.

مهر دوشنبه شب این خبر را به نقل از یک مقام آگاه منتشر کرد و افزود که «با اجرایی شدن این دستور تا اطلاع ثانوی و دستورات جدید در این زمینه، نمایشگاه بین‌المللی در اختیار وزارت بازرگانی باقی خواهد ماند».

این خبر روز سه‌شنبه توسط روابط عمومی وزارت بازرگانی ایران نیز تأیید شد.

اقدام دولت به ابطال واگذاری شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی در شرایطی است که در روزهای اخیر اعتراض‌هایی از سوی وزارت بازرگانی، و اتاق‌های بازرگانی و تعاون ایران نسبت به واگذاری شرکت سهامی نمایشگاه بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران به سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) مطرح شده بود.

از جمله حسین رحمانی‌نیا، دبیرکل اتاق تعاون ایران و عضو شورای عالی اصل ۴۴ قانون اساسی، واگذاری نمایشگاه بین‌المللی از سوی دولت به عنوان رد دیون را فقط توجیه قانونی و غیر قابل قبول دانسته بود.

همچنین اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران خواستار ابطال واگذاری نمایشگاه بین‌المللی تهران به سازمان بازنشستگی نیروهای مسلح به دلیل تعارض با اصل ۴۴ قانون اساسی شده بود.

با این حال سرتیپ حسین دقیقی، مدیرعامل ساتا روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران، ایلنا، اعلام کرده بود که «نمایشگاه یک رئیس دارد و آن را هم ما تعیین می‌‌کنیم».

وی با اشاره به اینکه از ۲۷ اردیبهشت ماه مالک نمایشگاه هستیم، گفته بود: «سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح براساس اصل ۴۴ و بر مبنای اخذ مطالبات معوق از دولت، شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی را دریافت کرده است».

مدیرعامل ساتا با تأکید بر «قانونی بودن» این واگذاری عنوان کرده بود که «شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی به طور قانونی به ساتا واگذار شده است و هیچ نقطه تاریکی در این واگذاری وجود ندارد».

ابطال واگذاری شرکت نمایشگاه‌ها به سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح در شرایطی صورت گرفته است که قرار بود کمیسیون اصل ۴۴ مجلس شورای اسلامی نیز روز چهارشنبه به بحث واگذاری و اختلاف بر سر تعیین مدیرعامل این مجموعه ورود کند.
XS
SM
MD
LG