لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۹

دادستانى تهران: دادگاه هفت نفر از متهمان پرونده «هتاکان» از یکشنبه آغاز می شود


نمایی از تظاهرات روز عاشورا در تهران
نمایی از تظاهرات روز عاشورا در تهران
بر اساس اعلام دادسراى عمومى و انقلاب تهران، هفت نفر در هفته آینده به اتهام «هتاکى به آرمان‌هاى انقلاب اسلامى» در دادگاه انقلاب محاکمه مى‌شوند.

به گزارش خبرگزارى جمهورى اسلامى، ایرنا، روابط عمومى دادسراى عمومى و انقلاب تهران روز جمعه با انتشار اطلاعیه‌اى در این باره اعلام کرده است:« محاکمه متهمان پرونده‌هاى هتاکان به آرمان‌هاى انقلاب اسلامى روزهاى یکشنبه تا سه شنبه هفته پیش رو در دادگاه انقلاب اسلامى تهران برگزار مى‌شود».

در این اطلاعیه همچنین آمده است:« پرونده این متهمان که تعداد آنان هفت نفر است، پیش از این با تکمیل تحقیقات و صدور کیفرخواست از سوى دادستان عمومى و انقلاب تهران به دادگاه ارسال شده بود».

هر چند در این اطلاعیه به مشخصات متهمان و زمان بازداشت آنها اشاره‌اى نشده است، اما پیشتر دادستانی تهران از محاکمه قریب‌الوقوع افرادی در ارتباط با «پاره کردن عکس آیت‌الله خمینی» در روز شانزده آذر خبر داده بود.

به دنبال تظاهرات اعتراض‌آمیز دانشجویان در روز شانزده آذر، تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی ایران بارها صحنه‌هایی از پاره کردن تصویری از آیت‌الله خمینی را نشان داده و آن را به حامیان جنبش سبز در ایران نسبت داده بود.

پس از این رویداد، رسانه‌های حامی دولت و مقام‌های جمهوری اسلامی حملات گسترده‌ای علیه معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران آغاز کرده و آنها را به «هتاکی به آرمان‌های انقلاب اسلامی» متهم کردند.

از سوی دیگر اعلام محاکمه افرادی به اتهام «هتاکی» در هفته آینده در حالی صورت گرفته است که به دنبال شرکت گسترده معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهورى در تظاهرات روز عاشورا در تهران و چند شهر بزرگ دیگر ایران، مسئولان و رسانه‌هاى جمهورى اسلامى معترضان را «محارب» خوانده و خواستار اشد مجازات براى آنها شده‌اند.

روز جمعه همچنین احمد جنتى، امام جمعه موقت تهران نیز در خطبه‌هاى نماز جمعه تهران با هشدار شدید به معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهورى در ایران آنها را «عده‌اى ناچیز» خواند و با یادآورى دستگیرى‌ها و دادگاه‌هاى روزهاى پس انقلاب، که به سرعت مخالفان را محاکمه کرده و براى آنها حکم صادر مى‌کرد، گفت: «مسلم است اینها از مصادیق بارز مفسد فى‌الارض هستند و ما اول انقلاب نیز با مفسدان فى‌الارض برخورد کردیم و آنها در دادگاه‌هاى انقلاب محاکمه و مجازات شدند و اینها هم از مصادیق بارز مفسد فى‌الارض هستند و از نظر فقهى کسى نمى‌تواند تردید کند».

پیشتر نیز سپاه استان تهران در واکنش به تظاهرات گسترده معترضان به نتایج انتخابات در روز عاشورا، آنها را به « اهانت به عاشورا و کربلا» متهم کرده و از «مسئولین قضاىى کشور اشد مجازات را براى مسببان این حرمت شکنى آشکار» درخواست کرده بود.

بر اساس قوانین حقوقى جمهورى اسلامى ایران، حکم «محارب» و «مفسد فى‌الارض» اعدام است.

به دنبال رویدادهاى خونین روز عاشورا یک سایت خبر حامى دولت محمود احمدى‌نژاد نیز از «اعدام عده‌اى از هتاکان در روزهاى آینده» خبر داده بود.

در اطلاعیه دادسراى عمومى و انقلاب ایران در باره بازداشت‌شدگان روز عاشورا نیز آمده است: « پرونده تعدادى از ساختارشکنان روز عاشورا نیز که در پى حوادث اخیر بازداشت شده‌اند به زودى به دادگاه انقلاب اسلامى تهران ارسال خواهد شد».

پیشتر نیز عباس جعفرى دولت‌آبادى دادستان تهران از «برخورد قاطع و بدون اغماض با توهین کنندگان ساختار شکن» خبر داده بود.

همزمان با برگزارى آیین‌هاى سنتى عزادارى روز عاشورا در ایران، معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهورى در تهران و چند شهر دیگر ایران با حضور گسترده در خیابان‌ها، به اعتراض‌هاى خود ادامه دادند، که این تظاهرات با یورش نیروهاى امنیتى و لباس شخصى به خشونت کشیده شد.

در حالى که برخى منابع خبرى شمار کشته‌شدگان در این روز را تا پانزده نفر اعلام کرده‌اند، منابع رسمى در ایران تنها کشته شدن هشت تن و بازداشت دست کم ۵۰۰ نفر دیگر را تایید کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG