لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۰

نماینده مجلس از بازداشت کاردار سفارت اروپایی در عاشورا خبر داد


علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی
علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران روز پنج‌شنبه از دستگیری کاردار سفارت «یکی از کشورهای اروپایی» در درگیری‌های روز عاشورا در تهران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از علاء‌الدین بروجردی، این فرد که آقای بروجردی به ملیتش اشاره نکرده است «با پادرمیانی و وساطت سفارت» کشور خود در تهران پس از ۲۴ ساعت بازداشت آزاد شده است.

پیشتر در روز دوشنبه وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی نیز از دستگیری چند شهروند خارجی در جریان حوادث روز عاشورای تهران خبر داده بود.

حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات دولت محمود احمدی‌نژاد، ضمن اعلام این خبر این افراد خارجی حاضر در راه‌پیمایی روز عاشورا را به «نقش‌آفرینی در جنگ روانی» متهم کرده بود.

به گفته آقای مصلحی، «مواردی از دستگیری اتباع بیگانه داشته‌ایم که تنها دو روز مانده به عاشورا به همین منظور وارد ایران شده‌اند و دوربین‌ها و وسایلی که در اختیارشان بوده کشف شده است».

وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی نیز به ملیت و حرفه این «اتباع بیگانه» هیچ اشاره‌ای نکرده بود.

در جریان درگیری‌های روز عاشورا در تهران که خبرگزاری‌های خارجی از آن به عنوان «خونین‌ترین و شدیدترین مواجهه نیروهای امنیتی با معترضان» در ایران یاد کردند، بنا بر آمارهای رسمی هشت نفر جان خود را از دست دادند و بیش از ۳۰۰ نفر نیز بازداشت شدند.

از زمان آغاز اعتراضات مردم ایران به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری که هفت ماه است هم‌چنان ادامه دارد و مدام بر میزان خشونت و قربانیان آن افزوده شده است، مقامات جمهوری اسلامی بارها کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا و بریتانیا را مسئول ناآرامی‌ها در کشور معرفی کرده‌اند.

علاوه بر این، دولت ایران نیز ادعای تقلب در انتخابات ریاست جمهوری را که محمود احمدی‌نژاد پیروز آن اعلام شد ساخته و پرداخته این دولت‌ها و نتیجه دسیسه آنها از مدت‌ها پیش از برگزاری انتخابات دانسته است.

این کاردار سفارت اروپایی که به گفته رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس پس از ۲۴ ساعت آزاد شده نخستین فرد خارجی نیست که در جریان حوادث پس از انتخابات دستگیر شده است.

پیش از او نیز چندین تبعه کشورهای غربی از جمله چند خبرنگار و عکاس نیز در جریان درگیری‌های نیروهای امنیتی با مردم دستگیر شده بودند که تقریبا همه پس از مدتی بازداشت آزاد شده و به کشورهای خود بازگشته‌اند.
XS
SM
MD
LG