لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۹

آیت‌الله مکارم شیرازی: مطلقا فتوایی درباره محاربه نداده‌‌ام


آیت الله مکارم شیرازی
آیت الله مکارم شیرازی
آیت الله مکارم شیرازی، از مراجع تقلید قم، با صدور بیانیه‌ای انتساب فتوای محارب بودن برخی از بازداشت‌شدگان روز عاشورا به وی را رسما تکذیب کرد و همزمان ابراز امیدواری کرد بازداشت‌شدگان «مشمول عفو» واقع شوند.

پیش از این سایت ندای سبز آزادی، از سایت‌های نزدیک به هواداران جنبش سبز، طی خبر‌ی اعلام کرده بود، حکم اعدام محمدامین ولیان، دانشجوی ۲۰ ساله‌ای که در ارتباط با رویدادهای عاشورا بازداشت شده بود، در دادگاه تجدید نظر تایید شده و در متن حکم نیز به فتوایی از آیت الله مکارم شیرازی اشاره شده است.

همچنین یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، در گفت‌و‌گو با رادیو فردا، خبر منتشر شده در سایت ندای سبز آزادی را به تایید رساند و تاکید کرد که در متن حکم تجدید نظر محمد امین ولیان به«فتوایی از آیت‌ الله مکارم شیرازی» اشاره شده است.

اکنون آیت الله مکارم شیرازی با صدور بیانیه‌ای هرگونه صدور فتوا در این مورد را به قطعیت رد کرده است.

در بیانیه آیت الله مکارم شیرازی آمده است: «ما مطلقاً چنین فتوایی درباره چنین اشخاصی نداده‌ایم و این شیطنتی است که بعضی از سایت‌ها انجام داده اند. ان شاءالله طبق موازین اسلام عمل کنید و عجولانه قضاوت نفرمایید.»

آیت الله مکارم شیرازی می‌افزاید: «در ضمن ما می‌دانیم بعضی از جوان‌ها تحت تاثیر هیجانات خاصی دست به بعضی از خشونت‌ها زده‌اند که باید آنها را ارشاد و راهنمایی کرد و در صورتیکه وابسته به گروه‌های خاص فاسد و مفسد بیگانه نباشند، مشمول عفو واقع شوند.»

محمدامین ولیان، عضو فعال انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه دامغان و ستاد انتخاباتی دانشجویی میرحسین موسوی در این شهر، در میان پنج متهمی بود که روز چهارشنبه، ۱۴ بهمن ماه، در ارتباط با رویدادهای روز عاشورا به محاکمه کشیده شدند.

در جلسه رسیدگی به اتهامات این دانشجوی ۲۰ ساله ، نماینده دادستان تهران، در کیفرخواست خود که علیه از جمله وی را به «محاربه»، «افساد فی‌الارض»، «اجتماع و تبانی جهت انجام جرائم عليه امنيت کشور»، «فعاليت تبليغی عليه نظام جمهوری اسلامی ايران» و «توهين به مقامات ارشد نظام» متهم کرد.

در کیفرخواستی که علیه این دانشجوی بیست ساله قرائت شد، نماینده عباس جعفری دولت‌آبادی «حضور فعال» در نماز جمعه تهران به امامت اکبر هاشمی رفسنجانی را نیز در زمره اتهامات وی آورده بود.

در همین حال سایت ندای سبز آزادی در خبری دیگر گزارش داده است آیت‌ الله مصطفی محقق داماد، از روحانیون برجسته شیعه، با «مراجعه به دفاتر مراجع و علما در قم» از آنها خواسته است دربرابر این حکم موضع‌گیری کنند.

پیش از این دستگاه قضایی جمهوری اسلامی، به ریاست صادق لاریجانی، دو نفر از محاکمه‌شدگان در دادگاه‌های موسوم به «کودتای مخملی» را مخفیانه و بدون اطلاع خانواده و وکلا به دار آویخت.

آرش رحمانی‌پور و محمدرضا علی زمانی درحالی در دادگاه‌های پس از انتخابات به محاکمه کشیده شدند، که به گفته وکلای مطلع از پرونده، این دو هفته‌ها پیش از انتخابات دستگیر شده بودند.
XS
SM
MD
LG