لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۷

آغاز به کار همایش ایپک در گرماگرم تنش در روابط اسرائیل و آمریکا


هیلاری کلینتون امسال نیز از سخنرانان اصلی همایش ایپک خواهد بود
هیلاری کلینتون امسال نیز از سخنرانان اصلی همایش ایپک خواهد بود
ایپک، کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل، که از آن به عنوان مهم‌ترین لابی حامی اسرائیل در آمریکا یاد می‌شود، همایش سه روزه امسال خود را از یکشنبه ۲۱ مارس در واشینگتن آغاز کرد که تا سه‌شنبه بیست و سوم مارس ادامه خواهد یافت.

از مدت‌ها قبل تعیین شده بود که سخنران اصلی همایش از سوی دولت آمریکا خانم هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، و از سوی اسرائیل، نخست‌وزیر این کشور، بنیامین نتانیاهو باشند.

اما امسال به دلیل اختلاف نظر علنی کم‌سابقه‌ای که در دو هفته اخیر در مناسبات دولت‌های آمریکا و اسرائیل بروز کرد، رو در رو شدن نخست‌وزیر اسرائیل و خانم کلینتون در اجلاس، و دیدارهای دیگر آقای نتانیاهو با مقامات آمریکا در واشینگتن در حاشیه همایش ایپک اهمیتی بیشتر یافته است.

در حالی که قراری برای حضور اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل در همایش ایپک در کنار نخست‌وزیر اسرائیل نبود، اما آقای نتانیاهو پنجشنبه گذشته از آقای باراک خواست که او را در این سفر همراهی کند.

حضور آقای باراک که وجهه ملایم‌تری از او نسبت به آقای نتانیاهو در دید دولتمردان آمریکا به تصویر کشیده شده، تلاشی از سوی نخست‌وزیراسرائیل برای حل سریع‌تر اختلاف دولت این کشور با آمریکا بر سر برنامه‌های خانه‌سازی اسرائیلی در شرق بیت‌المقدس محسوب می‌شود.

رسانه‌های اسرائیل هفته گذشته نوشته بودند که مقامات ایپک به بنیامین نتانیاهو توصیه کرده‌اند تا با دولتمردان آمریکا درمورد خانه‌سازی‌ها به تفاهم نرسیده، به این سفر اقدام نکند.

آقای نتانیاهو در روزهای اخیر چند مکالمه تلفنی با جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا و نیز با هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا داشته است اما تعهد نداد که برنامه‌های خانه‌سازی در شرق بیت‌المقدس را لغو می‌کند.

ایپک هفته گذشته در نامه‌ای از دولت باراک اوباما خواست اختلاف نظر با اسرائیل بر سر خانه‌سازی‌های جدید دولت اسرائیل در شرق بیت‌المقدس را به دور از جنجال رسانه‌ای حل کند.

ایپک تأکید کرده بود که از اختلاف بروز کرده میان دولت آمریکا با اسرائیل «نگران» است، و گفته بود که انتقادهای بیان شده رسانه‌ای دولتمردان آمریکا از اسرائیل موجب منحرف شدن نگاه‌ها از برنامه هسته‌ای ایران و تلاش‌های صلح خاورمیانه می‌شود.

بیانیه جان بوهنر، رئیس اقلیت جمهوریخواهان در کنگره آمریکا، که هفته گذشته از دولت اوباما به سختی انتقاد کرد، با واکنش مثبت ایپک روبه‌رو شده بود.

آقای بوهنر گفته بود که آقای اوباما در قبال حکومت‌های مخالف آمریکا ارفاق می‌کند اما موجب شده که اسرائیل که نزدیک‌ترین هم پیمان آمریکا در جهان است، در تنگنا قرار گیرد.

باراک اوباما در نشست امسال ایپک سخنرانی نمی‌کند، اما احتمال دیداری میان او با نخست‌وزیر اسرائیل به هنگام حضور آقای نتانیاهو در واشینگتن مطرح است.

سال گذشته نیز آقای اوباما که تازه به ریاست جمهوری رسیده بود، از حضور درهمایش ایپک خودداری کرد. اما در بهار ۲۰۰۸ هنگامی که نامزد ریاست جمهوری آمریکا بود، با سخنرانی در همایش ایپک، از اسرائیل در برابر خطرات ناشی از برنامه‌های هسته‌ای ایران حمایت گرمی به عمل آورد.

آن سخنرانی آقای اوباما در ایپک در زدوده شدن تردیدها در افکار عمومی یهودیان آمریکا نسبت به او سهم مهمی داشت.

یهودیان آمریکا به طورسنتی طرفدار حزب دموکرات هستند و در انتخابات نوامبر ۲۰۰۸، با اکثریت چشمگیری برای ریاست جمهوری آقای اوباما رأی دادند.

ایپک پس از پنجاه سال همچنان نیروئی قوی برای حمایت از اسرائیل در آمریکا باقی مانده، و در تارنمای خود نیز تأکید دارد که «بیش از نیم قرن برای امنیت اسرائیل» از طریق تقویت حمایت دولتمردان آمریکا از اسرائیل تلاش کرده است.

ایپک با هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات آمریکا همکاری دارد تا «مناسبات قوی میان آمریکا و اسرائیل را تضمین نماید و تحقق صلح را نزدیک کند».

ایپک از طریق کنگره درباره برنامه‌های فروش سلاح آمریکا به کشورهای عرب، که ممکن است به برتری نظامی اسرائیلی در منطقه لطمه بزند، دخالت فعالی دارد.

ایپک در تارنمای خود بر«حق اسرائیل برای دفاع از خویش در برابر خطر گروه‌های تروریستی حماس و حزب‌الله» تأکید دارد، و کمکی را که به اسرائیل کرده، یکی از دستآوردهای مهم ایپک معرفی می‌کند.

ایپک در هفته‌های اخیر نمایندگان کنگره را به لزوم برقراری تحریم‌های فلج‌کننده علیه جمهوری اسلامی ایران تشویق کرده؛ درخواستی که از سوی بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیراسرائیل پی در پی تکرار شده است.

علی آلفونه، پژوهشگر مرکز مطالعات اینترپرایز آمریکا و کارشناس مسائل مرتبط با سپاه پاسداران ایران، و نیز پروفسور اسرائیلی ایرانی‌تبار، داوید منشری، که رئیس مرکز مطالعات ایران در دانشگاه تل آویو است، در همایش ایپک درباره ایران سخنرانی خواهند کرد.

افزون بر شخصیت‌های بارز آمریکایی، حدود شش هزار دانشجوی یهودی از پنجاه کشور جهان نیز برای حضور درهمایش ایپک به واشینگتن رفته‌اند تا از هم اینک خود با نحوه تصمیم‌گیری‌ها و تلاش‌ها برای حمایت از اسرائیل در میان دولتمردان آمریکا آشنا شوند.

با الگو گرفتن از لابی ایپک بود که اعراب نیز در سال‌های اخیر برای ایجاد لابی برای خود تلاش کردند، و نیز برخی از ایرانیان تلاش‌هایی را برای لابی‌گری در راستای منافع ایرانی در میان دولتمردان آمریکا سامان دادند، که تا کنون موفقیتی نداشته است.
XS
SM
MD
LG