لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۶

احمدی‌نژاد خواستار تعلیق عضویت قدرت‌های هسته‌ای در آژانس شد


محمود احمدی‌نژاد در کنفرانس دو روزه تهران با موضوع خلع سلاح هسته‌ای
محمود احمدی‌نژاد در کنفرانس دو روزه تهران با موضوع خلع سلاح هسته‌ای
در حالی که تهران، روزهای شنبه و یکشنبه، میزبان کنفرانس با موضوع خلع سلاح هسته‌ای است، محمود احمدی‌نژاد خواستار آن شد که کشورهای دارنده سلاح‌های هسته‌ای از عضویت در آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و شورای حکام تعلیق شود.

آقای احمدی‌نژاد این مطلب را در افتتاحیه کنفرانس تهران عنوان کرد و افزود که حضور کشورهای دارنده، استفاده کننده و تهیه‌کننده سلاح‌های هسته‌ای در آژانس، «باعث انحراف آژانس از مأموریت‌های قانونی خود شده است».

رئیس دولت دهم همچنین خواستار آن شد که کارگروه بین‌المللی مستقلی از سوی سازمان ملل برای خلع سلاح هسته‌ای و جلوگیری از اشاعه آن تشکیل شود و تأکید کرد که در این کارگروه باید «همه کشورهای مستقل» عضویت داشته باشند.

وی همچنین اضافه کرد که بازنگری پیمان منع گسترس سلاح‌های هسته‌ای توسط کشورهای مستقل و فاقد سلاح‌های اتمی صورت گیرد چرا که حضور کشورهای دارنده سلاح اتمی «به خصوص آمریکا که استفاده از سلاح اتمی را موجب امنیت خود می‌داند»، نمی‌تواند در «تصمیم‌گیری‌های عادلانه» کمک کند.

وی همچنین در این سخنان بار دیگر خواستار اصلاح ساختار شورای امنیت شد و با ناعادلانه و ناکارآمد خواندن ترکیب کنونی این شورا، خواستار حذف حق وتو یا اختصاص آن به کشورهایی که مشی مستقل‌تری دارند شد.

کنفرانس تهران با موضوع «خلع سلاح هسته‌ای» از روز شنبه به مدت دو روز برگزار خواهد شد و آن طور که خبرگزاری‌های داخلی ایران گزارش کرده‌اند، در این کنفرانس ۱۴ کشور در سطح وزیران خارجه و ۱۰ کشور دیگر در سطح معاونان وزیر شرکت کرده‌اند و نمایندگان هشت سازمان منطقه‌ای و بین‌المللی هم از شرکت‌کنندگان در این کنفرانس هستند.

با این حال خبرگزاری بین‌المللی تا کنون حضور وزيران خارجه لبنان، سوریه، عراق، عمان، ترکمنستان، ارمنستان، آفریقای مرکزی و سوازیلند، و معاونان وزارت‌های خارجه روسیه، امارات متحده و قطر و یکی از مشاوران وزارت خارجه چین در کنفرانس دو روزه تهران خبر داده‌اند.

اما با این حال مقام‌های آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان در کنفرانس حضور ندارند و تا کنون گزارشی از احتمال شرکت مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این کنفرانس مخابره نشده است.

«کاربرد سلاح‌های کشتار جمعی حرام است»

در آغاز کنفرانس هسته‌ای تهران پیام آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، خطاب به شرکت‌کنندگان در این کنفرانس قرائت شد که در آن کاربرد سلاح‌های کشتار جمعی و هسته‌ای «حرام» و تلاش برای خلع سلاح هسته‌ای «وظیفه‌ای همگانی» توصیف شده است.

آیت‌الله خامنه‌ای همچنین در این پیام با حمله شدید به ایالات متحده، از این کشور به عنوان «تنها مجرم اتمی جهان» نام برده که «به دروغ مدعی مبارزه با گسترش سلاح‌های اتمی است» و افزوده است که اگر ادعای آمریکا در این زمینه دروغ نبود، اسرائیل ضمن خودداری از پذیرش مقررات بین‌المللی در این زمینه، سرزمین اشغال فلسطین را به «زرادخانه» مبدل نمی‌کرد.

رهبر جمهوری اسلامی همچنین بزرگترین ناقضان معاهده عدم اشاعه را قدرت‌هایی خوانده است که «در اشاعه این سلاح‌ها گوی سبقت را از دیگران ربوده‌اند و با کمک به تسلیح رژیم صهیونیستی (اسرائیل) به سلاح هسته‌ای و حمایت از سیاست‌های این رژیم، در اشاعه واقعی این سلاح‌ها نقش مستقیم ایفا کرده‌اند».

رهبر ایران افزوده است که در رأس این دولت‌ها، «رژیم زورگو و متجاوز» آمریکاست.

کنفرانس دو روزه تهران در شرایطی برگزار می‌شود که واشینگتن، پایتخت ایالات متحده، هفته گذشته میزبان برگزاری کنفرانس امنیت هسته‌ای با حضور رهبران بیش از ۴۰ کشور جهان بود و گرچه عمده‌ترین دستور کار این کنفرانس راه‌های پیشگیری از «تروریسم هسته‌ای» اعلام شد اما موضوع برنامه هسته‌ای ایران اصلی‌ترین موضوع مذاکرات حاشیه‌ای رهبران شرکت کننده در کنفرانس واشینگتن بود.

تنش بر سر برنامه هسته‌ای ایران در ماه‌های اخیر و با اعلام تصمیم ایران به تولید داخلی اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصدی، وارد فاز تازه‌ای شد و قدرت‌های غربی را بر آن داشت که رایزنی‌ها برای اتخاذ دور جدید از تحریم‌ها علیه تهران را آغاز کنند.

تهران تاکنون به دلیل برنامه‌ای اتمی بحث‌برانگیزش مشمول سه قطعنامه تحریمی شورای امنیت شده است و در حالی که چین و روسیه هنوز از دور جدید تحریم‌ها حمایت نکرده‌اند، قدرت‌های غربی امیدوارند که در هفته‌های آینده، تحریم‌های سخت‌تری علیه ایران به تصویب شورای امنیت برسد.

ایران به رغم اتهام کشورهای غربی مبنی بر احتمال نظامی بودن برنامه اتمی‌اش، همواره فعالیت هسته‌ای خود را صلح‌آمیز و در راستای تأمین برق و مصارف پزشکی عنوان کرده است.
XS
SM
MD
LG