لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۴

امام جمعه‌ای که زنانی از سراسر دنیا را به لرزه درآورد


مقامات جمهوری اسلامی اگر در هر چیز موفق ظاهر نشده باشند، در طول همه این سال‌ها ثابت کرده‌اند که توانایی انکارناپذیری در شعله‌ور کردن کمپین‌های بین‌المللی، با گفتن تنها یک جمله یا یک عبارت کوتاه دارند؛ کمپین‌هایی از سیاسی گرفته تا اجتماعی، علیه خودشان.

این کمپین می‌تواند گاه با یک جمله تاریخی آیت‌الله خمینی، در قامت فتوایی برای قتل سلمان رشدی آغاز شود، تا در مقیاسی کلان و جهانی، صدای اعتراض سیاستمداران را از چهار گوشه گیتی در بیاورد.

گاه نقطه آغازینش می‌تواند یک جمله خلق‌الساعه رئیس جمهور در دانشگاهی آمریکایی باشد، که بگوید «ما در ایران همجنس‌باز نداریم»، تا کمپین همجنسگرایان در سراسر جهان را به دنبال داشته باشد.



گاه این موضع‌گیری‌ها می‌تواند در قالب گزارشی از بازداشت مجید توکلی محجبه پدیدار شود، تا هزاران مرد را در کمپینی اعتراضی، روسری به سر کند.

یا حتی می‌تواند در مقیاس‌های بزرگتر، کمپینی چهار - پنج ساله را علیه کل کشور به پا کند، که نتیجه‌اش تحریم و تهدید و تقبیح جهانی باشد، هنگامی که رئیس جمهور، هالوکاست را «دروغ» و «افسانه» می‌خواند.

با این همه سابقه کمپین‌سازی، باز هم شاید کمتر کسی باور می‌کرد که خطبه‌های نماز جمعه تهران روزی بتواند زنانی را از سرتاسر دنیا، ترغیب به برهنه شدن کند.

آیت‌الله صدیقی هنگامی که با لحنی دلسوزانه، از تریبون نماز جمعه تهران، درباره ارتباط زلزله و بدحجابی به بانوان هشدار می‌داد، احتمالاً گمان نمی‌کرد که «امر به معروف و نهی از منکر» او در ۲۷ فروردین ماه، به جای «تزکیه نفس» و مهار «امیال شهوانی»، ده‌ها هزار زن را از سرتاسر جهان در «دام شیطان» گرفتار کند.

هشدار خطیب نماز جمعه تهران، مبنی بر آنکه «وقتی بانوان بدحجابی می‌کنند، زنا زیاد می‌شود،... و زیاد شدن زنا از عوامل وقوع زلزله است»، یکی دو روزی در مطبوعات غربی بازتاب یافت تا دست آخر، پای عده‌ای از خانم‌های عصبانی را به معرکه کشاند؛ زنانی که قبول این نکته که برهنگی هرچند بخش کوچکی از بدنشان می‌تواند عامل زمین لرزه و کشتار همنوعانشان باشد، برایشان سنگین تمام می‌شد.

و اینگونه بود که کمپینی تازه شکل گرفت: بوب-کوئیک یا «پستان لرزه».

جن مک کریت، یک دختر ۲۲ ساله آمریکایی با باز کردن صفحه‌ای در فیس بوک، از تمامی زنان دنیا دعوت کرد تا در روز دوشنبه، ششم اردیبهشت، همگی خط سینه خود را عریان کنند، تا شاید «تئوری آیت‌الله صدیقی، یک بار برای همیشه به بوته آزمایش نهاده شود».

کمپین با استقبالی چشم‌گیر مواجه شد؛ به نوشته وبلاگ جن مک کریت، تنها در ۲۴ ساعت اول، ۱۴ هزار نفر اعلام آمادگی کردند که در واکنش به حرف‌های خطیب نماز جمعه تهران، خط سینه خود را عریان کنند. و این تعداد اکنون با گذشت کمتر از یک هفته، از مرز ۱۲۰ هزار نفر هم گذشته است.

جن در صفحه فیس بوکش، در کنار عکس‌هایی از بالاتنه‌های نیمه عریان نوشته است: «پیشنهاد کوچکی دارم؛ صدیقی ادعا می‌کند که پوشیده نبودن زنان باعث زمین لرزه می‌شود. اگر اینطور است، ما باید بتوانیم این ادعا را به شکل علمی ثابت کنیم. پس وقت یک پستان لرزه رسیده است.»

او از همه خانم‌های عضو کمپینش خواسته است روز دوشنبه تی‌شرت‌ها یا تاپ‌های باز و بدن‌نما به تن کنند، تا خط سینه‌شان تا حد امکان به چشم بیاید؛ یا اگر «لباس نامناسب مورد علاقه‌شان شلوارک‌های خیلی کوتاه است، آن هم در کمپین پذیرفته است.»

آغاز کننده این کمپین می‌نویسد: «از همه زنان می‌خواهم از قدرت ماوراء الطبیعه سینه‌هاشان استفاده کنند تا تکلیف معلوم شود. اگر همه دست به دست هم دهیم، قاعدتاً براساس حرف صدیقی، باید موفق شویم با عریان شدنمان، زمین لرزه‌ای درست و حسابی به پا کنیم».

اما گذشته از اینکه روز دوشنبه، تئوری آیت‌الله صدیقی ثابت شود یا نه، یک پرسش همچنان بر جای می‌ماند. اینکه «گناه» نیمه‌برهنه شدن هزاران زن در تمامی دنیا، که به خاطر گفته‌های خطیب نماز جمعه تهران صورت می‌گیرد، بر گردن زنان عریان است، یا بر گردن آیت‌الله صدیقی که آنها را به صورت غیرمستقیم ترغیب به این کار کرده است؟

و البته یک نکته نیز همچنان برای چندمین بار با اثبات می‌رسد؛ اینکه توانایی مسئولین جمهوری اسلامی، در به پا کردن کمپین علیه خود، هر مرزی را در می‌نوردد، حتی مرزهای مذهبی را.
XS
SM
MD
LG