لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۵

کلینتون: نامه‌ ایران به آژانس درباره توافق تهران نقص دارد


در حالی که مقام‌های آمریکایی پیشتر اعلام کرده‌ بودند به نامه ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره توافق‌نامه هسته‌ای تهران رسماً پاسخ خواهند داد، اکنون هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، می‌گوید نامه ایران دارای نقائصی است و نگرانی‌های جامعه جهانی را برطرف نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خانم کلینتون روز سه‌شنبه گفت که نامه جمهوری اسلامی ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد توافق‌نامه هسته‌ای تهران نقائصی دارد.

خانم کلینتون که در پکن با خبرنگاران سخن می‌گفت در این باره اظهار داشت: «ما به طور مفصل درباره نقائص پیشنهادی که به تازگی از سوی ایران همراه با نامه‌ای به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارسال شده بحث کرده‌ایم».

به گفته وزیر خارجه ایالات متحده، توافق‌نامه‌ای که چندی پیش میان ایران، ترکیه و برزیل درباره مبادله اورانیوم غنی‌شده ایران با سوخت هسته‌ای رآکتور تحقیقاتی تهران امضا شده، پاسخ‌گوی نگرانی‌های جامعه جهانی درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی نیست.

اظهارات خانم کلینتون در این باره تنها یک روز پس از آن بیان می‌شود که نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نامه‌ای را در تایید توافق‌نامه هسته‌ای تهران تسلیم مقام‌های آژانس کرده است.

مقام‌های آمریکایی روز دوشنبه اعلام کردند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسخه‌ای از پاسخ رسمی ایران را برای اظهار نظر در اختیار واشینگتن قرار داده و دولت آمریکا نیز در چند روز آینده به این نامه پاسخ خواهد داد.

بر اساس توافق‌نامه سه‌جانبه ایران، ترکیه و برزیل درباره مبادله اورانیوم غنی‌شده ایران با سوخت هسته‌ای رآکتور تحقیقاتی تهران، قرار بود ایران رسماً آژانس را از جزئیات این توافق‌نامه آگاه سازد.

به موجب این توافق‌نامه ۱۰ ماده‌اى قرار است جمهورى اسلامى ایران حدود ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم کمتر غنى‌شده خود را به ترکیه بفرستد و در مقابل آن ۱۲۰ کیلوگرم سوخت هسته‌اى مورد نیاز رآکتور تحقیقاتى تهران را دریافت کند.

این در حالی است که کشورهاى غربى با ناکافى خواندن این توافق‌نامه همچنان به تلاش‌هاى خود براى تصویب چهارمین قطعنامه تحریمى علیه جمهورى اسلامى در شوراى امنیت سازمان ملل ادامه داده و واشینگتن به تازگى پیش‌نویس قطعنامه تازه‌اى را به منظور تشدید تحریم‌ها علیه ایران میان اعضاى شوراى امنیت توزیع کرده است.

هیلاری کلینتون در این باره اظهار داشت: «توافق ایران، برزیل و ترکیه تنها به این دلیل صورت گرفت که شورای امنیت سازمان ملل در آستانه انتشار متن قطعنامه تازه‌ای بود که ما چندین هفته درباره آن مذاکره کرده بودیم.»

در حالی که مقام‌های آمریکایی گفته‌اند تمام کشورهای عضو شورای امنیت و از جمله چین و روسیه از پیش‌نویس قطعنامه تازه تحریمی علیه‌ ایران حمایت کرده‌اند، خانم جیانگ یو، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری خلق چین، گفته است: «مذاکرات در شورای امنیت درباره مساله هسته‌ای ایران به معنای پایان تلاش‌های دیپلماتیک نیست.»

وی با استقبال دوباره از توافق‌نامه هسته‌ای تهران ابراز امیدواری کرده است که ایران، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سایر طرف‌های درگیر در پرونده هسته‌ای ایران بتوانند به توافقی به منظور حل مسالمت‌آمیز این مساله از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی نائل آیند.
XS
SM
MD
LG