لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۷

«ترکیه از تلاش‌های بین‌المللی درباره برنامه اتمی ایران کناره‌گیری می‌کند»


هیلاری کلینتون(چپ) وزیر امور خارجه آمریکا در حال گفت و گو با احمد داود اوغلو، همتای ترکیه ای خود
هیلاری کلینتون(چپ) وزیر امور خارجه آمریکا در حال گفت و گو با احمد داود اوغلو، همتای ترکیه ای خود
يک مقام ارشد آمريكايى اعلام كرد كه تركيه با كنار كشيدن از تلاش‌هاى بين‌المللى براى اعمال فشار بر ايران به دليل برنامه اتمی‌اش موافقت كرده است.

اين مقام آمريكايى به خبرنگاران گفت که هيلارى كلينتون، وزير امور خارجه ايالات متحده، در گفت‌وگوى ۴۵ دقيقه‌اى روز دوشنبه با احمد داود اوغلو، همتاى تركيه‌اى خود از وى خواسته است تا موضوع برنامه اتمى ايران را به قدرت‌هاى جهانى عضو شوراى امنيت و سازمان بين‌المللى انرژى اتمى واگذار كند.

به گزارش خبرگزارى آسوشيتدپرس، اين مقام آمريكايى كه به دليل خصوصى بودن مذاكرات نخواست نامش فاش شود، افزوده است كه وزير امور خارجه ترکیه با اين پيشنهاد آمريكا موافقت كرده است.

این در حالی است که ترکیه به تازگی اعلام کرده بود که از نظر این کشور، توافقنامه تهران در مورد تبادل سوخت همچنان قابلیت اجرا دارد.

سفارت تركيه در آمريكا واكنشى به اين خبر نشان نداده است.

تركيه و برزيل اوايل خردادماه گذشته سندى را با ايران امضا كردند كه بر اساس آن تهران موافقت كرد تا بخش عمده‌اى از اورانيوم غنى شده خود را براى تبديل به سوخت اتمى ۲۰ درصدى به تركيه ارسال كند.

اما به رغم امضاى اين موافقتنامه، شوراى امنيت سازمان ملل متحد چهارمين قطعنامه تحريمى خود را عليه ايران به تصويب رساند. تركيه و برزيل به اين قطعنامه رأى منفى دادند و از عملكرد آمريكا به شدت انتقاد كردند.

روابط آنكارا و واشينگتن از زمان تصويب اين قطعنامه در ماه گذشته دچار تنش شده است.

جمهورى اسلامى ايران اميدوار است تا با وارد كردن برزيل و تركيه به جريان مذاكرات هسته‌اى خود با گروه ۵+۱ از فشارهاى بين‌المللى بر برنامه اتمى‌اش كاسته و يكپارچگى جهانى در برخورد با ايران را متزلزل كند.

محمود احمدى نژاد، رئيس‌جمهور ايران، هفتم تيرماه در كنفرانس خبرى با خبرنگاران گفت كه «تركيب مذاكره‌كنندگان بايد مقدارى تغيير كند و حاضران در گفت‌وگوها نبايد به فقط پنج كشورى كه صاحب امتياز ناعادلانه حق وتو هستند، خلاصه شود و كسان ديگرى هم بايد در مذاكرات حضور داشته باشند.»

از سوى ديگر، منوچهر متكى، وزير امور خارجه ايران، روز بيستم تيرماه، مدعى شد كه گروه وين براى مذاكره بر سر معامله سوخت اتمى ايران با حضور تركيه و برزيل در اين گفت‌وگوها موافقت كرده‌اند.

اين در حالى است كه ديپلمات‌هاى غربى روز دوشنبه گفتند که قدرت‌هاى جهانى هنوز به طور رسمى در باره حضور يا كنار گذاشتن تركيه و برزيل از مذاكرات بر سر معامله سوخت اتمى تصميم‌گيرى نكرده‌اند.

ايران مى‌گويد كه براى تأمین سوخت رآكتور تحقيقاتى تهران نياز به اورانیوم ۲۰ درصدى دارد و در صورتى كه آژانس بين‌المللى انرژى اتمى و كشورهاى طرف مذاكره با تهران اين سوخت را تأمين نكنند خود راساً سوخت اين راكتور را توليد خواهد كرد.

روز يكشنبه، على اكبر صالحى، رئيس سازمان انرژى اتمى ايران خبر داده بود كه ايران ۲۰ كيلوگرم سوخت ۲۰ درصدى توليد كرده و به دنبال ساخت ميله‌هاى سوخت اتمى است.

آمريكا و ساير كشورهاى غربى تهران را متهم مى‌كنند كه در پوشش فعاليت‌هاى هسته‌اى خود به دنبال ساخت بمب اتمى است و از ايران خواسته‌اند تا تمام فعاليت‌هاى مربوط به غنى‌سازى اورانيوم را متوقف كند.

روز دوشنبه نيز دميترى مدودف، رئيس‌جمهور روسيه در چرخشى آشكار اعلام كرد كه ايران در آستانه دستيابى به بمب هسته‌اى است.
ايران بارها اتهام تلاش براى ساخت بمب اتمى را رد كرده است و مى‌گويد كه اين برنامه اهداف صلح آميز دارد.
XS
SM
MD
LG