لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۶

«خامنه ای نمی خواهد همه تخم مرغ های خود را در سبد نظاميان بگذارد»


آیت الله علی خامنه ای همراه با فرماندهان ارشد نظامی جمهوری اسلامی در دانشگاه امام حسین
آیت الله علی خامنه ای همراه با فرماندهان ارشد نظامی جمهوری اسلامی در دانشگاه امام حسین
سران هیئت های موتلفه اسلامی روز شنبه در نشست مسولان استانی این حزب، خواستار محور قرار گرفتن جامعه مدرسین قم در وحدت بین اصولگرایان شدند.

پیش از این نیز سران موتلفه همراه با برخی دیگر از شخصیت های جریان اصولگرا، با محمود احمدی نژاد رییس جمهوری ایران دیدار کرده بودند و خواهان وحدت بین اصولگرایان در انتخابات مجلس نهم شده بودند.

رادیو فردا در ارتباط با آخرین وضعیت آرایش قدرت در درون جریان اصولگرا با مجید محمدی، جامعه شناس و تحلیلگر مسائل ایران در آمریکا، گفت و گویی انجام داده است.



مجید محمدی:
به نظر من بحثی که امروز موتلفه مطرح می کند بيشتر با هدف آمدن از حاشيه به متن در قدرت سياسی است. در دوران آقای احمدی نژاد به تدريج نيروهای موتلفه که بخشی از وزارتخانه ها را در دست داشتند کاملا به حاشيه رانده شدند و در دولت دوم آقای احمدی نژاد هم موتلفه و نيروهای نزديک به جامعه روحانيت مبارز و جامعه مدرسين نقش چندانی در دولت ندارند.

موتلفه نگران است که نقشش در مجلس و دولت آينده کمتر از امروز هم باشد. در واقع با طرح وحدت، اينها می خواهند خودشان را دوباره به ميدان فعاليت سياسی برگردانند.

چرا موتلفه اصرار می کند روحانيت مبنای وحدت بين اصولگرايان باشد؟

ديدار آقای خامنه ای با جامعه مدرسين درقم آن هم در دو نوبت نشان دهنده اين نکته است که او می خواهد به نقش توازن بخش خود در ميان نيروهای سياسی برگردد و همه تخم مرغ های خود را در سبد نظاميان نگذارد و به بخشی از نيروهای سياسی قدرت دهد تا بتوانند سطحی از رقابت را در ساختار سياسی ايران به وجود آورند.

مجید محمدی
اکنون قدرت سياسی در ايران دو بازوی اصلی دارد، يک بازوی آقای خامنه ای بازوی سياسی است و ديگری بازوی نظامی. امروز بازوی نظامی قدرتمندتر ظاهر شده و از ابزارهای بيشتری برخوردار است. در وجه بازوی سياسی آن چه می تواند مشروعيت در ميان نيروهای هوادار نظام ايجاد کند روحانيت است و موتلفه اعتقاد دارد روی نقطه قابل توجهی دست گذاشته است.

موتلفه خواهان اين است که روحانيت محور وحدت ميان اصولگرايان باشد و از طرف ديگر آقای خامنه ای در سفر اخير خود به قم جامعه مدرسين را به شدت مورد حمايت و توجه قرار داد. آيا اين مسئله به اين معنا است که آقای خامنه ای هم مايل است روحانيت جامعه مدرسين حوزه علميه قم مبنای وحدت انتخاباتی بين اصولگرايان قرار گيرد؟

من بعيد می دانم جامعه مدرسين مبنای وحدت قرار گيرد با توجه به قدرتی که امروز نظاميان در ايران دارند. آقای خامنه ای بعد از انتخابات رياست جمهوری دچار يک اشتباه بزرگ شد که البته ناگزير هم بود، اين که همه قدرت را به دست نظاميان داد تا جنبش سبز سرکوب شود.

ديدار آقای خامنه ای با جامعه مدرسين درقم آن هم در دو نوبت نشان دهنده اين نکته است که او می خواهد به نقش توازن بخش خود در ميان نيروهای سياسی برگردد و همه تخم مرغ های خود را در سبد نظاميان نگذارد و به بخشی از نيروهای سياسی قدرت دهد تا بتوانند سطحی از رقابت را در ساختار سياسی ايران به وجود آورند.

اگر نظاميان، آقای احمدی نژاد، حزب موتلفه، جامعه مدرسين و جامعه روحانيت بازيگران اصلی جريان راست باشند، آرايش قدرت بين بازيگران اصلی جريان راست درانتخابات آينده مجلس و بعد در رياست جمهوری چطور خواهد بود؟

اقتدارگرايان در شرايط امروز ايران به سه گروه اصلی تقسيم می شوند، اقتدارگرايان سنت گرا و اقتدارگرايان توسعه گرا و نظاميان.

از مجموع تحولاتی که درچند ماه گذشته رخ داده به نظر می رسد رقابت اصلی ميان اقتدارگرايان سنت گرا خواهد بود با محوريت موتلفه در کنار جامعه روحانيت و جامعه مدرسين در برابر اقتدارگرايان نظامی که آقای احمدی نژاد و دولتش آن را نمايندگی می کنند. تحولات هفته های اخير به خوبی اين آرايش را نشان می دهد.

از طرفی رأی بالای آقای لاريجانی در انتخابات فراکسيون اصولگرايان مجلس در برابر کانديدای رقيب که توانست آرای بيشتری کسب کند و در مقابل پاتکی که جناح آقای احمدی نژاد به آقای لاريجانی زد و گفت آقای لاريجانی از جک استراو دعوت کرده به ايران بياد، نشان می دهد رقابت اصلی بين نمايندگان جريان موتلفه و روحانيت مبارز و جامعه مدرسين خواهد بود در برابر نمايندگان جريان نظامی و دولت آقای احمدی نژاد.

نقش آقای خامنه ای در اين ميان چيست؟

آقای خامنه ای حداکثر تلاش خود را خواهد کرد بر فراز اين رقابت بايستد، همچنان که قبل از انتخابات رياست جمهوری تلاش می کرد بر فراز دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب بايستد. امروز او تلاش می کند بر فراز جريان نظامی و جريان سياسی بايستد و خودش را به عنوان توازن بخش در اين ميان مطرح کند.
XS
SM
MD
LG