لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۲۲

رهبران ناتو خواستار تصویب پیمان «استارت جدید» از سوی سنای آمریکا شدند


دمیتری مدودف (چپ)، باراک اوباما (وسط) و نیکولا سرکوزی (راست) در نشست لیسبون
دمیتری مدودف (چپ)، باراک اوباما (وسط) و نیکولا سرکوزی (راست) در نشست لیسبون
رهبران آمریکا، روسیه و شش عضو دیگر ناتو روز شنبه در نشست سران ناتو در لیسبون، از سنای ایالات متحده آمریکا خواستند تا پیمان «استارت جدید» را به تصویب برساند.

باراک اوباما، رییس جمهور ایالات متحده، روز شنبه، ۲۹ آبان، در دومین روز نشست دو روزه سران ناتو که در لیسبون، پایتخت پرتغال‌ برگزار شد، از جمهوری‌خواهان سنا خواست تا پیمان تسلیحاتی «استارت جدید» میان آمریکا و روسیه را تصویب کند.

وی اجرایی شدن این پیمان را «حیاتی» دانست و اعلام کرد که بازرسان ایالات متحده تا زمان تصویب این پیمان از سوی سنا، اجازه جمع‌آوری اطلاعات از ذخایر هسته‌ای روسیه را نخواهند داشت.

پیمان تسلیحاتی «استارت جدید» در آوریل ۲۰۱۰، برابر با فروردین ۸۹، در شهر پراگ، پایتخت جمهوری چک، به امضای روسای جمهور آمریکا و روسیه رسید و به موجب آن دو کشور متعهد شدند زرادخانه‌های هسته‌ای خود را تا ۳۰ درصد کاهش دهند یا به عبارتی تعداد کلاهک‌های هسته‌ای خود را تا حد ۱۵۵۰ کلاهک اتمی کاهش دهند.

اگرچه «استارت جدید» به امضای رهبران روسیه و آمریکا رسیده است، اما این پیمان برای اجرایی شدن باید مورد تصویب سنای آمریکا و مجلس دوما، مجلس سفلای پارلمان روسیه، قرار گیرد.

این در حالی است که در حال حاضر جمهوری خواهان مجلس سنا به رهبری جان کایل، از نمایندگان پرنفوذ جمهوری‌خواه سنا، تصویب این پیمان را به تعویق انداخته و اعلام کرده‌اند که بررسی این پیمان به زمان بیشتری نیاز دارد و به نظر نمی‌رسد که تا پایان سال ۲۰۱۰ میلادی مورد تأیید سنا واقع شود.

در همین حال، دمیتری مدودف، رییس جمهور روسیه از دومای روسیه خواسته است تا پیش از موافقت سنای آمریکا با این معاهده، از تأیید این توافق خودداری کنند.

آقای مدودف روز شنبه در نشست لیسبون از قانونگذاران ایالات متحده خواست تا پیمان استارت را «به سرعت» تصویب کنند.

وی همچنین در حاشیه نشست لیسبون در گفت‌و‌گو با خبرنگاران، ابراز امیدواری کرد که قانونگذاران ایالات متحده در این زمینه مسئولانه اقدام کنند و افزود که روسیه نیز در این زمینه متناسب با تصمیمات آمریکا، عمل خواهد کرد.

علاوه بر طرفین اصلی این پیمان، شش عضو دیگر ناتو، بلغارستان، لاتویا، لیتوانی، مجارستان، دانمارک و نروژ نیز در نشست لیسبون بر به تصویب رسیدن پیمان استارت از سوی مجلس سنای آمریکا تأکید کردند.

وزیر امور خارجه دانمارک در این زمینه گفت: «تصویب نشدن پیمان استارت یک شکست واقعی برای امنیت اروپا به شمار خواهد رفت... ما تأکید داریم و امیدواریم که کنگره ایالات متحده بتواند این پیمان را هرچه سریعتر به تصویب برساند.»

پیمان «استارت جدید» در حالی برای اجرایی شدن به تأیید مجلس سنای ایالات متحده نیاز دارد که پس از برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا، جمهوری خواهان اگرچه نتوانستند اکثریت مجلس سنا را در اختیار بگیرند، اما تعداد آنها نسبت به دوره قبل بالاتر رفت و همین امر ترکیب این مجلس را تا حدی به نفع جمهوری‌خواهان تغییر داد.

باراک اوباما روز شنبه اعلام کرد که مقامات نظامی، مقامات ارشد پیشین حزب جمهوری‌خواهان سنا و کشورهای اروپایی پیش از این حمایت خود از این پیمان را اعلام کرده بودند و افزود که دولت وی به منظور توجه به خواسته‌های جمهوری‌خواهان، بنا بر درخواست آنان بودجه ۸۰ میلیارد دلاری اختصاص یافته به زرادخانه هسته‌ای ایالات متحده را به ۸۴ میلیارد دلار افزایش داده است.

وی افزود که اکنون هیچ دلیل دیگری برای تصویب نکردن این پیمان وجود ندارد و تنها دلیل تأیید نشدن این پیمان در سنا می‌تواند این باشد که این مجلس «جانبدارانه» عمل می‌کند.

آقای اوباما پیش از این هشدار داده بود که به تصویب نرسیدن این پیمان موجب تخریب روابط میان روسیه و ایالات متحده خواهد شد.

معاهده کاهش استراتژیک تسلیحات هسته‌ای یا استارت، نخستین بار در سال ۱۹۹۱ میان روسیه و آمریکا به امضاء رسید و در سال ۱۹۹۴ اجرایی شد.

این معاهده در دسامبر ۲۰۰۹ منقضی شد که به دنبال آن روسای جمهور آمریکا و روسیه در آوریل ۲۰۱۰، معاهده «استارت جدید» را به امضاء رساندند.
XS
SM
MD
LG