لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۰

صالحی: برق تولیدی بوشهر تا فروردین ۱۳۹۰ به مدار متصل نمی‌شود


یک تکنیسین روس در داخل نیروگاه بوشهر
یک تکنیسین روس در داخل نیروگاه بوشهر
به رغم وعده‌های پیشین در مورد اتصال برق تولیدی نیروگاه بوشهر به مدار سراسری، رئیس سازمان انرژی اتمی در تازه‌ترین اظهار نظر خود در این مورد ابراز امیدواری کرده است که اتصال برق نیروگاه بوشهر به شبکه سراسری تا ۲۰ فروردین ماه سال آینده محقق شود.

علی‌اکبر صالحی که دو روز دیگر صلاحیت وی به عنوان وزیر خارجه پیشنهادی در مجلس بررسی می‌شود و در صورت کسب رأی اعتماد، ناچار به ترک سازمان انرژی اتمی خواهد بود، این موضوع را در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا عنوان کرده است.

آقای صالحی در این گفت‌وگو اذعان کرده است که نخستین نیروگاه هسته‌ای ایران پس از پنج ماه از سوخت‌گذاری آن هنوز وارد مرحله فعل و انفعال رآکتور نشده و افزوده است که «برای ما راه‌اندازی ایمن نیروگاه بوشهر از راه‌اندازی سریع آن مهم‌تر است».

به گفته آقای صالحی از زمان «بحرانی شدن» رآکتور بوشهر یک ماه و نیم زمان لازم است تا این نیروگاه به شبکه وصل شود. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ادامه داده است که امیدواریم تا آخر بهمن ماه بتوانیم با حضور مسئولان روسی شاهد «انجام مرحله بحرانی شدن رآکتور» باشیم.

وی همچنین ابراز امیدواری کرده است که «با همراهی و هماهنگی با روس‌ها» همزمان با ۲۰ فروردین [روز ملی فن‌آوری هسته‌ای] برق نیروگاه بوشهر به شبکه سراسری وصل شود.

«بحرانی شدن رآکتور» اصطلاحی فنی است که منظور از آن آغاز فعل و انفعال در رآکتور و گرم شدن آرام آرام آب داخل محفظه آن است.

علی اکبر صالحی، پیش از این در اوائل آذر ماه وعده داده بود که پس از کار گذاشتن درپوش قلب رآکتور بوشهر و با انجام تست‌های دیگر، ایران در «بهمن‌ماه» شاهد اتصال برق نیروگاه بوشهر به شبکه سراسری باشد.

علی‌اکبر صالحی در آن زمان در پاسخ به سؤالی در ارتباط با مرحله بعدی کار در نیروگاه بوشهر، تأکید کرده بود که نیروگاه بوشهر مرحله بعدی ندارد.

این در حالی است که مسئول سازمان انرژی اتمی در شهریورماه، همزمان با سوخت‌گذاری نیروگاه بوشهر توسط روس‌ها گفته بود که با راه‌اندازی این نیروگاه در نیمه مهرماه، ایران انتظار دارد که در آذرماه برق تولیدی این نیروگاه به شبکه سراسری وصل شود.

راه‌اندازی نیروگاه؛ «زمان‌بر، پلکانی، در حال تست»

آقای صالحی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با ایسنا، اعلام کرده است که «فرآیند راه‌اندازی نیروگاه بوشهر و هر نیروگاه دیگری فرآیندی زمان‌بر است و مراحلی را باید طی کند که برخی از این مراحل پلکانی است.»

وی تأخیر در راه‌اندازی نیروگاه بوشهر را طبیعی خوانده و افزوده است: «مراحل راه‌اندازی راکتور و نیروگاه بیش از پنج ماه است که آغاز شده و به طور معمول در دنیا فرآیند راه‌اندازی ۹ ماه تا یک سال طول می‌کشد که ما نسبت به یک روال طبیعی عقب نیستیم.»

با این حال آقای صالحی اذعان کرده است که نخستین نیروگاه هسته‌ای ایران همچنان در مرحله تست قرار دارد و افزوده است که «ممکن است بر سر تست‌هایی که در مرحله کنونی انجام می‌شود مسائلی پیش آید که مجبور شویم آن مرحله را اصلاح و مجدداً تست کنیم و چنانچه مسئله حل شد، از آن مرحله عبور کنیم.»

این گفته‌ها در حالی است که در ۲۲ آبان‌ماه امسال بهزاد سلطانی، معاون آقای صالحی در سازمان انرژی اتمی ایران، با اعلام اینکه برق نیروگاه اتمی بوشهر تا ۴۰ روز دیگر وارد مدار می‌شود، تصریح کرده بود که «عملیات تولید برق در نیروگاه بوشهر آغاز شده» و هنگامی که میزان تولید به ۲۵۰ مگاوات برسد، برق تولید شده به شبکه توزیع کشور تزریق خواهد شد.

نیروگاه هزار مگاواتی بوشهر که با کمک روسیه تکمیل شده و در راه راه‌اندازی است، تنها نیروگاه اتمی ایران است که راه‌اندازی آن از سال ۲۰۰۰ بار‌ها به تعویق افتاد. ایران اما برای تولید ۲۰ هزار مگاوات برق، از طریق انرژی اتمی، ملزم به احداث چندین مرکز غنی‌سازی و نیروگاه است.

کنترل استاکس نت «با کمک روس‌ها»

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین در مورد نفوذ بدافزار استاکس‌نت در سیستم‌های هسته‌ای ایران گفته است که «ما رد پای این ویروس را در برخی جا‌ها گرفتیم و با آمادگی و هوشیاری که داشتیم توانستیم آن را کنترل کنیم.»

وی افزوده است که «این ویروس در مسائل و تجهیزات پیرامونی از جمله کامپیوترهای شخصی بیشتر بود اما به سیستم‌های اصلی ما وارد نشده است و از این نظر با روس‌ها کار را به درستی انجام دادیم و با رعایت تمام نکات ایمنی و امنیتی کار را پیش می‌بریم.»

مسئول ارشد اتمی ایران همچنین هشدار روسیه در مورد خطرات استاکس‌نت را درخور توجه خوانده و افزوده است که «صحبت نماینده روسیه در ناتو از این نظر که می‌تواند چنین اقدامی نه تنها برای کشور مورد نظر بلکه برای تمام دنیا خطرآفرین باشد حائز اهمیت است.»

در مقابل آقای صالحی غربی‌ها را به باد انتقاد گرفته و هشدار داده است که «اگر اتفاقی برای یک نیروگاه اتمی رخ دهد پیامد‌هایش فقط در مرز‌ها محدود نمی‌شود و اینکه بدانند چنین اقداماتی دامن‌گیر خودشان هم خواهد شد.»

بدافزار استاکس‌نت که در ماه‌های گذشته به طور گسترده سیستم‌های صنعتی ایران را آلوده کرده بود، بر اساس گمانه‌زنی کار‌شناسان احتمالاً با هدف اخلال در برنامه هسته‌ای ایران طراحی شده و عمدتاً طراحی آن به اسرائیل نسبت داده می‌شود.

به تازگی نماینده روسیه در پیمان آتلانیتک شمالی، ناتو، از این سازمان خواسته بود تا درباره حمله ویروس استاکس‌نت به نیروگاه اتمی بوشهر تحقیق کند و هشدار داده بود چنین اقدامی می‌توانست به فاجعه اتمی مانند «چرنوبیل» منجر شود.

در سال ۱۹۸۶ انفجار نیروگاه ساخت روسیه چرنوبیل در اوکراینکه در آن زمان بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود، یکی از بد‌ترین حوادث اتمی غیر نظامی را رقم زد. دراثر نشت مواد رادیوآکتیو ناشی از این انفجار صد‌ها کیلومتر آلوده شد و تلفات جانی زیادی در پی داشت.
XS
SM
MD
LG