لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۵

نتانیاهو: عبور ناوهای ایرانی از کانال سوئز «تحولی وخیم» است


کشتی جنگی «الوند» یکی از دو ناوچه ایرانی است که قرار است از کانال سوئز عبور کرده و رهسپار دریای مدیترانه شود.
کشتی جنگی «الوند» یکی از دو ناوچه ایرانی است که قرار است از کانال سوئز عبور کرده و رهسپار دریای مدیترانه شود.
در حالی که خبرگزاری های بين المللی گزارش شبکه «العالم» در مورد عبور دو ناو ايرانی از آبراه سوئز را تایید نکرده اند، نخست وزير اسرائيل گفته است که عبور ناوهای ايرانی از آب های منطقه، «يک تحول وخيم است»، و بلافاصله بر «لزوم افزايش بودجه نظامی» کشورش تاکيد کرده است.

بنيامين نتانياهو روز يکشنبه نشست هفتگی هيئت دولت خود را با واکنش به گزارش شبکه تلويزيونی ايرانی «العالم» آغاز کرد و گفت «اسرائيل برنامه عبور کشتی های جنگی ايران را از آبراه سوئز به سوی سوريه، اقدامی وخيم تلقی می کند.»

آقای نتانياهو اضافه کرد که سخن از «تلاش تهران برای گسترش رخنه خود در منطقه است.»

به گفته نخست وزير اسرائيل، «اين تحرک نظامی ايران، به خوبی نشان می دهد که اسرائيل در چه منطقه بی ثباتی قرار دارد.»

نخست وزير اسرائيل گفت: «همانند ساير تحولات ديگر منطقه، عبور کشتی های ايرانی ثابت می کند که نيازهای امنيتی اسرائيل افزايش می يابد و همزمان با نيازهای بيشتر، بايد بودجه نظامی کشور هم تقويت شود.»

آقای نتانياهو استدلال کرد که «مولفه امنيت، برای صلح در منطقه، کاملا حياتی است و برای اثبات اين توانايی، اسرائيل بايد اقتصاد شکوفا و ثبات بيشتر داشته باشد.»

نخست وزير اسرائيل گفت هرچند که دولت وی می خواهد از بودجه برخی از ادارات دولتی بکاهد اما اين امر شامل برنامه های امنيتی و نظامی نخواهد شد.

اندکی پيش از آغاز نشست هيئت دولت اسرائيل، «العالم»، شبکه خبری تلويزيونی عرب زبان ايران، گزارش داده بود که دو کشتی جنگی ايرانی؛ «الوند» و «خارک» بامداد يکشنبه از آبراه سوئزعبور کرده اند.

اما مسئولان نهاد مصری مديريت آبراه سوئز اعلام کردند که دو کشتی ايرانی هنوز از اين منطقه عبور نکرده اند. اين مقامات مصری در تازه ترين اظهارات شان، سخنان شنبه خود را تکرار کردند که بر اساس آن، قرار است دو کشتی ايرانی بامداد دوشنبه از کانال سوئز عبور کنند.

مسوولان مديريت کانال سوئز می گويند که دو کشتی جنگی ايرانی در طول روز يکشنبه بايد به بخش جنوبی آبراه برسند و همراه با شناورهای ديگر در صف انتظار بمانند تا ساعت شش بامداد دوشنبه (بوقت مصر- هفت و نيم بامداد بوقت ايران) اجازه يابند که از آبراه سوئز به سوی شمال بروند و از آنجا وارد آب های دريای مديترانه شوند.

عبور شناورها از بخش جنوبی تا بخش شمالی آبراه، و سپس ورود آنها به دريای مديترانه، معمولا همان روز تکميل می شود و کمتر سابقه داشته است که شناوری اين مسير را بيشتر از چند ساعت طی کرده باشد.

مصر شامگاه پنجشنبه تاييد کرده بود که ايران برای عبور اين کشتی های جنگی درخواست رسمی ارائه کرده ولی تاکيد کرده بود که وزارت دفاع و ارتش مصر بايد با آن موافقت کنند، و افزوده بود که وزارت خارجه مصر موافقت خود را که برای صدور مجوز لازم است، بيان کرده است.

در روزهای اخير گزارش های متعددی نيز منتشر شده بود، مبنی بر اينکه ايران از قصد خويش برای حرکت کشتی هايش از آبراه عدول کرده است؛ امری که با تکذيب های ايران روبرو شد.

ايران می گويد دو کشتی اش، که مدتی در بندر جده عربستان لنگر انداخته بودند، آب های سعودی را ترک کرده اند.

اسرائيل از چهارشنبه حساسيت بالای خود را نسبت به حرکت دو کشتی ايرانی از آبراه راهبردی سوئز، در نزديکی اسرائيل، نشان داد.

ابتدا آويگدور ليبرمن، وزير خارجه اسرائيل، اين اقدام ايران را «تحريک آميز» ناميد و گفت «ايران در منطقه نفس کش می طلبد و جامعه جهانی اراده لازم را برای برخورد با روحيه تهاجمی ايران نشان نمی دهد.»

سپس، اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل در سه روز اخير چند بار، اين اقدام ايران را «خصمانه» ناميده و گفته است که ايران می خواهد «منطقه را در وضعيت جديدی که بوجود آمده، امتحان کند.»

اسرائيل از احتمال انتقال جنگ افزار ايرانی برای همپيمانان منطقه ای ايران؛ سوريه، حزب الله و حماس، از طريق اين کشتی ها نگران است.

آمريکا نيز می گويد که حرکت کشتی های رزمی ايران را دنبال می کند.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفيد آمريکا شامگاه جمعه اظهارات سفير ايران در سوريه را درمورد «رعايت قوانين بين المللی ازسوی ايران» رد کرد و گفت «کارنامه ايران در مورد مسووليت شناسی، درخشان نيست.»

در ۳۲ سال عمر جمهوری اسلامی ايران، و در حالی که در اين سه دهه مصر شريک راهبردی اسرائيل و برخوردار از صلح کامل با اين کشور بوده، حسنی مبارک، رهبر وقت مصر، هيچگاه به ايران امکان نزديک شدن به آب های منطقه را نداده بود.

«مصر دیگر شریک راهبردی اسرائیل نیست»

در همین حال، روزنامه اسرائيلی هاآرتص روز يکشنبه نوشت: «ارزيابی خود اسرائيل اين است که مصری ها چاره چندانی، جز موافقت با درخواست ايران نداشته اند، زيرا معاهده بين المللی دريايی که مصر نيز امضاء کننده آنها است، آن کشور را ملزم می کند با عبور شناورها از آبراه موافقت نمايد، هرچند که در زمان رهبری مبارک بر مصر، به دليل سياست قاطع مصر عليه جمهوری اسلامی ايران، سران تهران خود از توسل به اين روند خودداری می کردند.»

هاآرتص اضافه کرده است که در هرحال، نيروی دريايی اسرائيل نيز کاملا «برای مقابله با هر گونه تلاش کشتی های ايرانی جهت نزديک شدن احتمالی به سواحل اسرائيل، آماده شده است هرچند که انجام چنين تحرکی از سوی اين کشتی ها کاملا بعيد بنظر می رسد.»

روزنامه هاآرتص، روز يکشنبه در تحليلی بر اين تحول مهم نظامی نوشته است که اسرائيل بايد درک کند مصر در دوران نوينی که آغاز کرده، «ديگر شريک راهبردی اسرائيل در مقابله با جمهوری اسلامی ايران نيست.»
XS
SM
MD
LG