لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۴

مصلحی: ائتلاف جریان‌های فتنه و انحرافی بر ناکارآمد بودن اسلام تأکید دارند


حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران
حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران
حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، روز سه‌شنبه گفت دو جناحی که وی از آنها با عنوان «جریان فتنه» و «جریان انحرافی» یاد می‌کند «ائتلافی علنی و عمدتاً مخفی» انجام داده‌اند و «بر ناکارآمد بودن اسلام تأکید دارند.»

وی افزود که این دو جریان «هر دو با ویژگی‌های مشترکی در راستای تقابل جدی با نظام و ولایت فقیه تحرکاتی را دارند» و ائتلاف کرده‌اند تا به این وسیله «با خط اصلی نظام و انقلاب اسلامی» مقابله کنند.

«جریان فتنه» اصطلاحی است که مسئولان جمهوری اسلامی برای رویدادهای پس از انتخابات دهم ریاست‌جمهوری و «جنبش سبز» به کار می‌برند. «جریان انحرافی» نیز عنوانی است که اصول‌گرایان حامی رهبر جمهوری اسلامی برای نزدیکان محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور، و به ویژه اسفندیار رحیم مشایی به کار می‌برند.

به گزارش خبرگزاری مهر، حیدر مصلحی که در دهمین اجلاس خبرگان در تهران سخن می‌گفت «ائتلاف» این دو جناح را «از پیچیده‌‏ترین مسائلی دانست که نظام با آن روبه‌رو است.»

وی در سخنان خود این دو جریان را متهم کرد که «بر ملی‌گرایی افراطی، شبه مدرنیسم و ناکارآمد بودن اسلام و ناکارآمد بودن روحانیت تأکید دارند» و درخصوص رابطه با آمریکا «دارای علاقه‌مندی جدی هستند.»
این دو جریان درخصوص رابطه با آمریکا دارای علاقه‌مندی جدی هستند.

محمود احمدی‌نژاد و نزدیکان وی که پیش از این به «تجلیل» از کوروش پادشاه هخامنشی پرداخته‌اند طی ماه‌های اخیر از سوی اصول‌گرایان حامی رهبر ایران به گرایش به ملی‌گرایی متهم شده‌اند.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز ششم شهریورماه، در دیدار با هیئت دولت خواستار آن شد که به جای تأکید بر ایران پیش از اسلام، بر ایران بعد از اسلام تأکید شود، زیرا به گفته وی افتخارات ایران بعد از اسلام «در هیچ دوره‌ای از تاریخ ایران وجود نداشته‌است.»

حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات ایران در ادامه سخنان روز سه‌شنبه خود علاوه بر این، دو جریان مورد اشاره خود را متهم کرد که «گرایش‌های غربی» دارند و «با سوء استفاده از بی‌اطلاعی نسل جدید از مسائل انقلاب، به تهی کردن ذهن نسل جدید از اندیشه‌های حضرت امام و مقام معظم رهبری می‌پردازد.»

وی افزود که «اتخاذ سیاست تساهل و تسامح... به نحو پررنگ در عملکرد این جریانات کاملاً دیده می‌شود» و این جریان‌ها نسبت به مسئله بیداری اسلامی، «رویکرد منفعلانه» دارند.

وی «تبیین انحرافی از ولایت فقیه که آنرا دچار نسبیت‌گرایی کرده»، «تلاش برای القاء فصل‌الخطاب نبودن ولایت فقیه»، «شکل دادن لایه‏‌های مختلف برای جذب نخبگان» و به کار بردن «روش‌های گوناگون برای جذب مردم» را از دیگر برنامه‌های این گروه‌ها دانست.

«نمی‌گذاریم انتخابات اسفند را به انحراف بکشانند»

حیدر مصلحی در ادامه، این «ائتلاف» را متهم کرد که برای «مقابله با سیاست‌های مقام معظم رهبری» برنامه دارند و افزود که البته وزارت اطلاعات «نخواهد گذاشت این جریان‌ها، انتخابات ۱۲ اسفند مجلس شورای اسلامی را به انحراف بکشاند.»

وزیر اطلاعات اظهار داشت که «از نگاه این جریان‌ها، به دست گرفتن کرسی ریاست‌جمهوری و کرسی‌های مجلس شورای اسلامی تنها راه تغییر نظام است» و افزود که «برای برگزاری سالم انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی» باید تدابیری را اتخاذ کرد.

انتخابات مجلس نهم قرار است که در اسفند ماه سال جاری برگزار شود و اصول‌گرایان منتقد دولت در ماه‌های اخیر ابراز نگرانی کرده‌اند که «جریان انحرافی» در درون دولت احمدی‌نژاد برای کسب ۱۵۰ کرسی مجلس نهم خیز برداشته و امکانات و سرمایه‌های دولتی را به این منظور بسیج کرده‌است.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز روز چهارشنبه در مراسم نماز عید فطر، انتخابات در جمهوری اسلامی ایران را «همیشه یک حادثه چالش‌برانگیز» خوانده و گفته‌است که «نباید اجازه داد انتخابات مجلس نهم به چالشی برای امنیت ملی تبدیل شود.»

وی با ابراز نگرانی در مورد انتخابات پیش رو افزوده‌است: «البته حرف‌هایی در باره انتخابات داریم که در زمان خود مطرح خواهیم کرد.»

انتخابات مجلس نهم نخستین رای گیری پس از انتخابات جنجال‌برانگیز ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ است که به ناآرامی‌ها و اعتراض‌های گسترده‌ای در ایران تبدیل شد و مشروعیت این انتخابات از سوی هواداران میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران معترضان، زیر سؤال رفت.
XS
SM
MD
LG