لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۰

اقدامات فلسطینیان برای عضویت کامل در «یونسکو»


در روزهای اخیر هیئت مدیره یونسکو، نهاد علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد، تصمیم گرفت که در پایان ماه جاری میلادی در مورد عضویت کامل فلسطینیان در این نهاد رأی‌گیری کند. این تازه‌ترین مورد از تلاش‌های فلسطینیان برای کسب عضویت کامل در سازمان ملل متحد و نهادهای وابسته به آن و جزیی از راهکارهای مربوط به تثبیت فلسطین به عنوان یک کشور مستقل در عرصه بین‌المللی است.

به گزارش خبرگزاری رویترز محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، با وجود تهدید آمریکا به استفاده از حق وتو و تهدید برخی از اعضای کنگره آمریکا به قطع کمک‌های مالی این کشور به تشکیلات خودگردان، درخواست تشکیل کشور مستقل فلسطین و عضویت کامل در سازمان ملل متحد را رسما به شورای امنیت این نهاد تسلیم کرد.

یک منبع مطلع در یونسکو گفت که در رأی‌گیری روز چهارشنبه از مجموع ۵۸ عضو هیئت رئیسه این نهاد، ۴۰ کشور با انجام رأی‌گیری در مورد عضویت فلسطین موافقت کرده، ۴ کشور مخالفت و ۱۴ کشور دیگر رای ممتنع داده‌اند. به این ترتیب رأی‌گیری نهایی در مورد این درخواست فلسطینیان در کنفرانس عمومی یونسکو که در فاصله روزهای ۲۵ اکتبر تا ۱۰ نوامبر در پاریس برگزار می‌شود انجام خواهد شد.

این منبع به خبرگزاری رویترز گفت: «هم‌اینک متن پیش‌نویس قطعنامه مربوط به عضویت فلسطین در یونسکو در حال بررسی است و در نهایت کنفرانس عمومی این نهاد در مورد عضویت فلسطین تصمیم‌گیری خواهد کرد.»

تحت تاثیر بن‌بست و تاخیر در مذاکرات صلح خاورمیانه، تشکیلات خودگردان فلسطینان به رهبری محمود عباس در ماه‌های جاری یک کارزار بین‌المللی برای به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطینی را آغاز کرده‌است. فلسطینیان برای اعمال فشار به سازمان ملل متحد از طرح این مسئله در نهادهای بین‌المللی دیگر استفاده می‌کنند.

روز سه‌شنبه هفته پیش شورای اروپا که بلندپایه‌ترین مرجع مربوط به حقوق بشر در اتحادیه اروپا است فلسطین را به عنوان یک کشور همکار پذیرفت.

فلسطینیان از سال ۱۹۷۴ در یونسکو مقام عضویت ناظر را دارند. برای کسب عضویت کامل به عنوان کشوری که هنوز عضو کامل سازمان ملل متحد نیست، دست‌کم دوسوم از اکثریت اعضای کنفرانس عمومی یونسکو باید از این قطعنامه پشتیبانی کنند.

نگرانی‌های آمریکا

اقدام فلسطینیان برای کسب عضویت در یونسکو واکنش خشمگینانه‌ای را در میان سیاست‌مداران آمریکا برانگیخته‌است. لئانا راس لتینن رئیس کمیته سیاست خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، تهدید کرده که اگر درخواست فلسطینیان در یونسکو تصویب شود آمریکا کمک‌های مالی خود را به تشکیلات خودگردان فلسطینیان قطع خواهد کرد.

این عضو مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «فلسطینیان که به تصویب عضویت خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد امیدی ندارند تلاش می‌کنند در نهادهای دیگر خود را تثبیت کنند. این اقدامات را باید در همین مراحل اولیه کاملا متوقف کرد. میزان مشارکت مالی آمریکا در هزینه‌های سازمان ملل متحد مهم‌ترین ابزاری است که در دست داریم و باید از آن برای دفاع از منافع آمریکا و متحدانش استفاده کرد و این طرح خطرناک فلسطینیان را متوقف ساخت.»

به گزارش خبرگزاری رویترز دولت آمریکا در سیاست‌های رسمی خود اعلام کرده که فلسطینیان تنها از راه مذاکره و موافقت با اسرائیل می‌توانند مسیر تشکیل یک دولت مستقل را در پیش بگیرند.

دولت فرانسه که خواستار دادن عضویت ناظر به فلسطینیان در سازمان ملل متحد است، پیشنهاد کرده که یک نقشه راه برای گفت‌وگوهای صلح با اسرائیل و با جدول زمانی یک‌ساله تعیین شود. فرانسه نیز اعلام کرده که یونسکو نهاد مناسبی برای طرح و کسب استقلال کشور فلسطینی نیست.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت: «اولویت اصلی احیا مذاکرات صلح است. به باور ما یونسکو نهادی مناسب و کنفرانس عمومی آن نیز زمان درستی برای طرح این موضوع نیست.»

اعضای هیئت تماس چهارجانبه برای مذاکرات صلح خاورمیانه، شامل نمایندگان اتحادیه اروپا، روسیه، آمریکا و سازمان ملل متحد، روز یک‌شنبه برای گفت‌وگو در مورد احیای مذاکرات صلح بین فلسطینیان و اسرائیل در بروکسل دیدار کردند.
XS
SM
MD
LG