لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۶

علی لاریجانی: تروريست معرفی شده از سوی آمريکا از مخالفان دولت ايران است


علی لاريجانی، رييس مجلس شورای اسلامی ايران، روز دوشنبه گفته است که ايرانی بازداشت شده در آمريکا که به توطئه برای ترور سفير عربستان در واشينگتن متهم شده از مخالفان دولت جمهوری اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، علی لاريجانی که عصر روز دوشنبه و در دومين روز سفر خود به برن، پايتخت سوييس، در يک کنفرانس خبری صحبت می کرد، در خصوص اتهامات مقامی آمريکا عليه يک شهروند ايرانی –آمريکايی گفته است: «سئوالات زيادی وجود دارد که نشان می‌دهد ادعای آمريکايی‌ها ادعای پوچی است. آنها فردی را به عنوان تروريست معرفی کرده‌اند که از مخالفان دولت ايران است و سال‌هاست که از کشور فرار کرده. او معتاد به ترياک و دائم الخمر است و از نظر روحی نيز تعادل ندارد.»

علی لاریجانی در خصوص وابستگی این فرد به گروه های مخالف دولت جمهوری اسلامی توضیح بیشتری ارائه نکرده است.

رییس مجلس با این حال اضافه کرده است:«ما کشوری با مختصات مشخص هستيم و اين جنس آدم‌ها با ما رابطه ندارند بلکه جزء مخالفان ما هستند.»

آمريکا سه شنبه گذشته برخی از «عناصر» حکومت جمهوری اسلامی را به دست داشتن در توطئه دو ايرانی برای کشتن سفير عربستان در واشينگتن و انفجار در سفارتخانه های عربستان و اسرائيل متهم کرد.

اين دو ايرانی، منصور ارباب سير، تبعه ايرانی- آمريکايی و غلام شکوری هستند که طبق اين گزارش ها گفته می شود آقای شکوری عضو نيروی قدس سپاه پاسداران است و احتمالا در ايران به سر می برد.

به گزارش ايسنا، علی لاريجانی همچنين با طرح اين سئوال که «آيا استفاده از يک فرد افيونی برای القای چنين مباحثی کار سختی است؟» گفته است: ‌«بعيد است عقلای عالم اين حرف‌ها را بپذيرند.»

در حالی علی لاریجانی منصور ارباب سیر را از مخالفان دولت ایران خوانده است که روز گذشته خواستار دسترسی کنسولی تهران به وی شد.

همزمان با اظهارات علی لاريجانی، خبرگزاری مهر نيز گزارش داده است که «نام های علی/ غلام و غلامحسين شکوری» از اعضای اصلی سازمان مجاهدين خلق است که «طی سال های متمادی با استفاده از گذرنامه های ايرانی و ساير اسناد هويت جعلی بين کشورهای مختلف تردد نموده است.»

سازمان مجاهدین خلق تاکنون واکنشی به خبر خبرگزاری مهر نشان نداده است.


«با عربستان اختلاف عميقی نداريم»

علی لاريجانی همچنين در ادامه اين کنفرانس خبری با اشاره به اتهامات آمريکا د رخصوص دست داشتن ايران در «توطئه ترور» سفير عربستان در واشینگتن گفته است: «ما با عربستان سعودی چنين اختلاف عميقی نداريم که بخواهيم دست به چنينی کاری بزنيم؛ گرچه ممکن است در برخی موارد اختلاف نظر داشته باشيم اما چرا بايد اين کار را بکنيم. اين نشان می‌دهد که سناريوی ديگری در کار است. »

رييس مجلس ايران همچنين گفته است: « آمريکا از رفاقت کشورهای بزرگ اسلامی ناراحت است بنابراين سعی می‌کند اين روابط را خراب کند. اما به هر حال به دليل اين ‌که می‌خواهند اين موضوع را به يک ماجرای عملياتی تبديل کنند محاسبه می‌کنند و وارد جايی نمی‌شوند که آتش دامن‌شان را بگيرد. »

اين در حالی است که بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد، روز دوشنبه گفته است پرونده «توطئه» جمهوری اسلامی ايران برای ترور سفير عربستان در آمريکا را به شورای امنيت فرستاده است.

بان کی مون همچنين اذعان کرده است که نامه هايی از عربستان ، ايران و امريکا در اين رابطه دريافت کرده است.

پيشتر رسانه های عربستان گزارش داده بودند که روز شنبه عبدالله المعلمی، نماينده اين کشور در سازمان ملل شکايت رسمی رياض از ايران را به دليل دست داشتن در «توطئه زشت» ترور سفيرش در آمريکا، تسليم دبيرکل سازمان ملل متحد کرده است.

نمايندگی عربستان در سازمان ملل متحد نيز در بيانيه ای خواستار به محاکمه کشاندن «تمام کسانی که در اين اقدام نفرت انگيز دست داشته اند» شده است.

سوزان رايس، نماينده آمريکا در سازمان ملل، نيز پیش از این نشستی با نمايندگان ۱۵ کشور عضو شورای امنيت برای ايجاد هماهنگی در زمينه نحوه برخورد با ايران برگزار کرده بود.
XS
SM
MD
LG