لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۹

ابراز امیدواری سلطانيه درباره حل «مسایل باقیمانده» در مذاکره با آژانس


علی‌اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی،
علی‌اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی،
علی‌اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه ابراز اميدواری کرده است که مذاکرات آتی با آژانس به «حل مسايل باقيمانده» منجر شود. ولی وی «تعليق» فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را منتفی دانسته است.

آژانس بين المللی انرژی اتمی روز شنبه اعلام کرده بود، دور تازه گفت‌وگوی ايران و‌ آژانس در روزهای ۱۴ و ۱۵ ماه مه ، برابر با ۲۴ و ۲۵ ارديبهشت در وين برگزار می‌شود.

علی‌اصغر سلطانيه در گفت وگو با خبرگزاری رويترز ابراز اميدواری کرده است که دور آينده مذاکرات ايران و آژانس بسيار «سازنده» و «موفقيت آميز»باشد.

نماينده ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی همچنين گفته است: هدف اصلی اين گفت وگو ها اين است که در خصوص دستيابی به مداليته و چارچوبی برای حل مسايل باقيمانده و رفع ابهامات مذاکره کنيم.

علی اصغر سلطانيه تصريح کرده است که فقط پس از دستيابی به چنين مداليته و چارچوبی آنگاه در خواست آژانس در خصوص بازديد از منطقه نظامی پارچين درشرق تهران مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

ايران پيشتر نيزگفته بود به شرط تعيين چارچوب و مداليته برای همکاری دو طرف، اجازه بازديد از سايت پارچين را به بازرسان آژانس بين‌المللی انرژی اتمی خواهد داد.

علی اصغر سلطانيه در پاسخ به پرسشی در خصوص بازديد بازرسان آژانس از پارچين بار دیگر گفته است:«هر اقدامی براساس دستيابی به چنين چارچوبی اجرا خواهد شد.»

در همين حال، يک ديپلمات غربی گفته است: احتمالا ايران در صدد پاکسازی منطقه پارچين است به همين دليل در برابر در خواست آژانس برای بازرسی سنگ اندازی می کند.

آژانس بين المللی انرژی اتمی پيشتر از منطقه نظامی پارچين به عنوان محل احتمالی آزمايش های مرتبط با توليد سلاح های هسته ای ياد کرده بود.

در گزارش این آژانس که در ماه نوامبر منتشر شد تصريح شده که احتمال می رود که اين محل برای انجام آزمايش های مواد منفجره قوی مورد استفاده قرار گرفته باشد، موادی که در فرآيند آغاز واکنش زنجيره ای هسته ای استفاده می شوند و در نيروگاه های هسته ای نيز کاربرد دارد.

آژانس بين المللی انرژی اتمی در بيانيه ای در ماه فوريه ضمن ابراز نگرانی از برنامه هسته ای ايران اعلام کرده بود، ابهامات درخصوص ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ايران، همچنان پابرجاست.

در همين زمينه، در روزهای اول و دوم اسفند سال گذشته هياتی بلندپايه از بازرسان آژانس بين‌المللی انرژی اتمی برای مذاکره با مقام های ايران به تهران سفرکرد.آژانس پس از پايان اين مذاکرات اعلام کرد، ايران به اعضای اين هيات، اجازه بازديد از منطقه نظامی پارچين نداده است.

در همين حال، رافائل گروسی، دستيار مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی،روز دوشنبه گفته است: آژانس به رسيدگی به موضوع هسته ای ايران از طريق گفت و گو و با روحيه سازنده، همچنين با هدف حل و فصل همه مسائل باقی مانده، ادامه خواهد داد.
XS
SM
MD
LG