لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۹

عمان به عنوان حافظ منافع ایران در بریتانیا تعیین شد


یوسف بن علوی بن عبدالله، وزیر امور خارجه عمان، که با ایران از دیرباز روابطی حسنه داشته است
یوسف بن علوی بن عبدالله، وزیر امور خارجه عمان، که با ایران از دیرباز روابطی حسنه داشته است
علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه، هفتم تیرماه، اعلام کرد که در زمان غیبت کارمندان وزارت خارجه از بریتانیا، عمان به عنوان حافظ منافع ایران در این کشور عمل خواهد کرد.

به گفته آقای صالحی، سفارت کشور سوئد در تهران نیز متقابلا به عنوان حافظ منافع بریتانیا در ایران انتخاب شده است.

پس از آن که در آذرماه سال ۱۳۹۰ عده‌ای که در رسانه‌های داخل ایران «دانشجو» معرفی می‌شدند به سفارت بریتانیا در تهران حمله و آن را تخریب کردند، بریتانیا در واکنش به کارمندان وزارت خارجه ایران دستور داد که لندن را ترک کنند.

از آن زمان تاکنون دو کشور ایران و بریتانیا در خاک یکدیگر رسما سفارتخانه نداشته‌اند.

حال وزیر خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرده است که دو کشور هر یک کشوری را به عنوان حافظ منافع خود در کشور دیگر انتخاب کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از علی‌اکبر صالحی، تصمیم به معرفی نماینده حافظ منافع در دیدار این مقام ایرانی با همتای بریتانیایی‌اش در کابل، پایتخت افغانستان، گرفته شده است.

در همین حال به گفته این خبرگزاری وزارت امور خارجه بریتانیا هنوز در این باره خبری یا واکنشی منتشر نکرده است.

دیدار علی‌اکبر صالحی با ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا، که در حاشیه کنفرانسی در افغانستان انجام شد به نوبه خود در ایران خبرساز شد و هفته گذشته خبر رسید که او برای ادای توضیح درباره این اقدام خود به مجلس ایران فراخوانده شده است.

اما این خبر بعدا با تکذیب رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس روبه‌رو شد. در همان حال وزارت خارجه ایران اعلام کرد که آقای صالحی به درخواست همتای بریتانیایی‌اش به این دیدار رفته است.

این در حالی است که وزارت خارجه بریتانیا پیشتر اعلام کرده بود که این دیدار به درخواست ایران انجام شده است.

پس از اعلام تحریم بانک مرکزی ایران از سوی بریتانیا، مجلس ششم آذرماه سال ۱۳۹۰ با تصویب طرح دو فوریتی کاهش رابطه با بریتانیا از دولت محمود احمدی‌نژاد خواست تا ظرف دو هفته روابط سیاسی تهران- لندن را به سطح کاردار کاهش دهد. شورای نگهبان نیز این طرح را تصویب کرد.

هشتم آذرماه عده‌ای تظاهرکننده در برابر ساختمان سفارت بریتانیا در تهران تجمع کرده و سپس وارد ساختمان شده و پرچم این کشور را پایین کشیدند.
XS
SM
MD
LG