لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۰

سفیر آلمان در تهران به وزارت امور خارجه ایران احضار شد


وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه با احضار سفیر آلمان در تهران، نسبت به آنچه که برخورد پلیس آلمان با یکی از اعضای سرکنسولگری ایران در فرانکفورت خوانده است اعتراض کرد.

به گزارش خبرگزاری های ایران، حسن قشقاوی، معاون وزیر امور خارجه ایران، با اعلام اینکه روز ۱۲ تیرماه یکی از اعضای سرکنسولگری جمهوری اسلامی در فرانکفورت مورد حمله یک زن آفریقایی تبار قرار گرفت، گفته است: «متاسفانه پلیس کشور آلمان به جای برخورد با فرد مهاجم، رفتار خشن، ناشایست و خارج از عرف دیپلماتیک با عضو سرکنسولگری کشورمان داشته است.»

وی افزود: «در پی بروز این حادثه، سفیر آلمان در تهران به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید دولت جمهوری اسلامی ایران نسبت به برخورد ناشایست پلیس آلمان به وی اعلام و خواسته شد که دولت آلمان سریعا ضمن بررسی موضوع، توضیحات لازم را ارائه کند.»

خبرگزاری‌های داخلی و خارجی جزئیات «حمله» به دیپلمات ایرانی در آلمان را منتشر نکرده‌اند.

به گفته آقای قشقاوی، سفارت و کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در برلین و فرانکفورت نیز با ارسال یادداشت اعتراض و مذاکره با مقامات آلمانی، این موضوع را در دست پیگیری دارند.

معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی حمله به این دیپلمات ایرانی را که به گفته وی در راه بازگشت از محل کار او به منزل بوده است، «سناریوی از پیش تعیین شده» دانست و گفت که این اقدام در راستای «تداوم و تکمیل حلقه های توطئه علیه جمهوری اسلامی ایران» صورت گرفته است.

وی گفته است: «منافقین با همکاری سازمان های اطلاعاتی و امنیتی غربی و صهیونیستی» سعی در بدنام کردن دیپلمات های جمهوری اسلامی دارند.

«حمله» به دیپلمات ایرانی در آلمان و متعاقب آن احضار سفیر آلمان در ایران، در حالی منتشر شده است که پیشتر نیز یک دیپلمات ایرانی در برزیل خبرساز بوده است.

حکمت‌الله قربانی، اواخر فروردین‌ماه، پس از آن‌که به گفته شاهدان عینی در استخری در برازیلیا بدن دختران «۹ تا ۱۵ ساله» را لمس می‌کرده، به طور موقت بازداشت شد. وی به فاصله کمی از این حادثه به ایران بازگشت.

پس از خبرساز شدن این واقعه، سفارت جمهوری اسلامی در برزیل ایراد اتهام علیه این دیپلمات ایرانی را ناشی از «سوء تفاهم فرهنگی» دانست و وزارت خارجه ایران نیز تأکید کرد که حکمت‌الله قربانی سابقه تخلف انضباطی ندارد.

با این‌حال وزارت خارجه ایران پس از چند روز اعلام کرد که رفتار آقای قربانی با مقررات اداری و شئونات شغلی و اسلامی «مغایر» بوده است و به همین دلیل این دیپلمات را اخراج شده است.
XS
SM
MD
LG