لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۶

جان کری: عراق مانع عبور هواپيماهای حامل سلاح ايرانی به سوريه شود


گزارش ها حاکی است جان کری، وزیر خارجه آمریکا در دیدار با نوری المالکی نخست وزیرعراق، نگرانی خود از استفاده ایران از حریم هوایی عراق برای ارسال سلاح به سوریه را ابراز کرده و خواستار اقدام بغداد برای جلوگیری از آن شده است.

به گزارش روز یکشنبه، چهارم فروردین ماه خبرگزاری رویترز، وزیر خارجه آمریکا پس از دیدار با آقای المالکی گفته است: استفاده هواپیماهای ایرانی برای انتقال سلاح به سوریه از طریق حریم هوایی عراق دردسر ساز است.

جان کری اضافه کرده است: «به دولت عراق اعلام شد هرگونه حمایت از حاکمیت بشار اسد دردسرساز است و به نخست وزیر عراق گفتم ارسال سلاح از سوی ایران به بشار اسد و حاکمیت فعلی سوریه، به بقای این رژیم کمک می کند.»

یک مقام دولتی آمریکا که نخواست نامش فاش نشود، به خبرگزاری رویترز گفته است: «به باور واشینگتن، تقریبا هر روز کمک های تسلیحاتی به سوریه می فرستد تا نظام حاکم علیه ناراضی های داخلی مقاومت کند.»

مقام دولتی مزبور به خبرگزاری رویترز گفته است، دولت عراق در چند ماه گذشته فقط دو پرواز را بازرسی کرده و این پیام به مقامات عراقی داده شده که اگر قرار است در گروه همسایگان سوریه اقدام مناسبی انجام دهد، مقتضی است که جلوی ارسال اسلحه را هم به این کشور بگیرد.

عراق: نقشی در ارسال احتمالی سلاح از سوی ایران به سوریه نداریم

مقامات عراقی این ادعای آمریکا را رد کرده و می گویند حریم هوایی آن ها برای ارسال سلاح از سوی ایران به سوریه مورد استفاده قرار نمی گیرد. عباس البیاتی، عضو کمیته دفاعی پارلمات عراق به رویترز گفت: «ما به طور تصادفی محموله های ارسالی از سوی ایران را بررسی می کنیم ولی تاکنون هیچ نشانه ای مبنی بر ارسال سلاح از سوی ایران به سوریه دیده نشده است.»

وی افزود: «اگر آمریکایی ها خیلی نگران این مسئله هستند، پیشنهاد می کنیم اطلاعات خود را در اختیار ما بگذارند تا بتوانیم آن را مورد تحقیق و بررسی قرار دهیم.»

جان کری در جریان سفر خود با عراق، روز یکشنبه با سه نماینده از گروه های مختلف عراق دیدار کرده است. از جمله دیدار با اوسامه النجیفی، رییس پارلمان عراق که سنی است. وزیر خارجه آمریکا همچنین تماسی تلفنی با مسعود بارزانی، رییس جمهوری اقلیم کردستان داشت.

جان کری در جریان دیدار با نخست وزیر عراق، به شوخی و با اشاره به گفته های هیلاری کلینتون، وزیر خارجه قبلی آمریکا گفت: به من گفته اند بغداد هرچه واشینگتن بخواهد را انجام می دهد. نوری المالکی هم در پاسخ با خنده گفت: «ولی ما این کار را نمی کنیم.»

دیدار جان کری از عراق نخستین دیدار یک وزیر خارجه آمریکا از این کشور از سال ۲۰۰۹ به این‌سو است؛ در آن سال هیلاری کلینتون به بغداد سفر کرده‌بود.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه پیشین آمریکا، سال گذشته توانست از عراق این تعهد را بگیرد که پروازهای عبوری ایران از حریم هوایی عراق بازرسی شوند، اما از آن تاریخ تنها دو مورد بازرسی از هواپیماهای ایرانی در این مسیر انجام شده‌است.

ایران و عراق هر دو می‌گویند که این پروازها «محموله‌های انساندوستانه» را به سوریه می‌رسانند اما ایالات متحده و دیگران معتقدند که ایران با این هواپیماها برای رژیم بشار اسد در سوریه تسلیحات و افراد مسلح می‌فرستد.
XS
SM
MD
LG