لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۸

کری خواستار خویشتن‌داری سنا در تشدید تحریم‌های ایران شد


جان کری می‌گوید شرایط داخلی ایران تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم مبهم است و برای تشدید تحریم‌ها باید صبر کرد
جان کری می‌گوید شرایط داخلی ایران تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم مبهم است و برای تشدید تحریم‌ها باید صبر کرد
جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز پنج‌شنبه، ۲۹ فروردین، از سناتورهای این کشور خواست که در رابطه با وضع تحریم‌های شدیدتر علیه جمهوری اسلامی تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری خردادماه در ایران خویشتن‌داری به خرج دهند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای کری که در کمیته روابط خارجی سنای ایالات متحده سخن می‌گفت، شرایط داخلی جمهوری اسلامی ایران تا زمان برگزاری یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری را مبهم توصیف کرد و اظهار داشت: «به نظرم اکنون زمانی است که باید خویشتن‌داری به خرج دهیم.»

وی افزود: «به گمان من انتخاب زمانی ما برای اقداماتی که می‌توانیم انجام دهیم، امری کلیدی است. ما باید در رابطه با این مسئله با یکدیگر همکاری داشته باشیم.»

آقای کری سپس تاکید کرد که دولت باراک اوباما شرایط را رصد می‌کند و در این‌ باره با متحدان خود همکاری دارد.

قدرت‌های غربی به برنامه اتمی تهران مظنون هستند و می‌گویند که جمهوری اسلامی تحت پوشش برنامه انرژی اتمی غیرنظامی برای دستیابی به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کند. اما ایران این اتهام را همواره تکذیب کرده است.

در همین راستا آمریکا و متحدانش تحریم‌های سنگینی را علیه ایران با هدف توقف برنامه اتمی آن وضع کرده‌اند که به اقتصاد کشور فشار شدیدی وارد می‌کند. اما از آنجا که ایران تاکنون تمایلی برای برآورده کردن این خواسته نداشته است، برخی از سناتورهای ایالات متحده به دولت باراک اوباما فشار می‌آورند که اقدامات بیشتری علیه تهران انجام دهد.

بر اساس این گزارش، کمیته روابط خارجی سنا ایالات متحده روز پنج‌شنبه قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که در آن گفته می‌شود اصرار ایران برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای «تهدیدی جهانی» است.

این قطعنامه همچنین بر ضرورت اجرای کامل تحریم‌ها علیه ایران تاکید دارد و از دولت ایالات متحده می‌خواهد اقدامات خود را در این رابطه شدت بخشد.

اسرائیل که از دشمنان کلیدی ایران محسوب می‌شود، بارها نسبت به کافی بودن تحریم‌ها برای توقف برنامه اتمی تهران ابراز تردید کرده و گفته است که اگر تلاش‌های دیپلماتیک در این‌ باره به شکست بینجامد به حمله پیش‌گیرانه علیه ایران دست خواهد زد.

اما وزیر امور خارجه آمریکا تاکید می‌کند که دولت باراک اوباما مصمم است اجازه ندهد ایران به سلاح هسته‌ای دسترسی پیدا کند و در این‌ باره با اسرائیل همکاری نزدیک دارد.

آقای کری گفت که آمریکا نسبت به متحدان و دوستان اسرائیلی خود به شدت خود را متعهد می‌داند و در رابطه با ایران نیز با اسرائیل توافق دارد.
XS
SM
MD
LG