لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۷

بحرین گزارش آمریکا درباره حقوق بشر در این کشور را دور از واقعیت خواند


بحرین از فوریه سال ۲۰۱۱ شاهد اعتراضات پیاپی شیعیان بوده است
بحرین از فوریه سال ۲۰۱۱ شاهد اعتراضات پیاپی شیعیان بوده است
مقامات بحرین گزارش وزارت امور خارجه ایالات متحده درباره وضعیت حقوق بشر در این کشور را دور از واقعیت خواندند و نسبت به آن ابراز نارضایتی کردند.

شبکه تلویزیونی الجزیره به نقل از خبرگزاری رسمی بحرین واکنش سمیرا رجب، سخنگوی دولت بحرین، را بازتاب داده که این گزارش ایالات متحده را باعث تقویت «تروریسم» در کشور خود دانسته است.

سمیرا رجب، چهارشنبه شب، چهارم اردیبهشت، دراین‌باره اظهار داشت: «این گزارش به موضوعاتی می‌پردازد که دور از واقعیت هستند و به تقویت جریان ترور و تروریست‌هایی که امنیت ملی بحرین را هدف گرفته‌اند، منجر می‌شود.»

کشور بحرین که ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده در آن واقع است، از فوریه سال ۲۰۱۱ شاهد اعتراضات پیاپی شیعیانی بوده است که خواهان کناره‌گیری شیخ خلیفه بن سلمان آل خلیفه، نخست وزیر این کشور، از قدرت هستند. این اعتراضات به درگیری‌های بسیاری انجامیده که در پاره‌ای از موارد تلفات نیز داشته است.

اکنون گزارش وزارت امور خارجه ایالات متحده، دولت بحرین را به نقض حقوق مخالفان خود متهم می‌کند.

در این گزارش که روز جمعه، ۳۰ فروردین منتشر شد، پاره‌ای از «مهم‌ترین مشکلات در رابطه با حقوق بشر» در بحرین نام برده شده است که عبارتند از «عدم قدرت مردم برای تغییر مسالمت‌آمیز دولت و دستگیری و بازداشت معترضان به اتهامات مبهمی که در برخی موارد به شکنجه آنها در بازداشتگاه منجر شده است.»

این گزارش همچنین به محاکمه فعالان سیاسی و حقوق بشر، کارکنان بخش درمانی، معلمان و دانش‌آموزان اشاره دارد و می‌گوید که در جریان این محاکمه‌ها فرایندهای قانونی طی نمی‌شود و به همین خاطر گاه احکام بسیار سنگینی برای آنها صادر شده است.

در بخش دیگری از این گزارش نیز حکومت بحرین به اعمال تبعیض جنسیتی، مذهبی و فرقه‌ای به‌ویژه علیه جمعیت شیعه مذهب کشور، متهم شده است.

اما سمیرا رجب گزارش وزارت امور خارجه آمریکا را جانبدارانه می‌داند و می‌گوید که این گزارش موضعی به نفع «تروریست‌هایی» دارد که درصدد ایجاد هرج و مرج در تمام منطقه هستند.

مقامات بحرین معترضان در این کشور را که بارها با نیروهای پلیس درگیر شده‌اند، «تروریست» می‌خوانند و ادعا می‌کنند که معترضان از جانب ایران حمایت می‌شوند.

سمیرا رجب همچنین گفت، دولت بحرین «تصریح می‌کند در مواجهه با ترور که بحرین و شهروندان بی‌گناه را نشانه رفته است، همچنان به اصول و معیارهای حقوق بشر تعهد کامل دارد».

لغو سفر بازرس سازمان ملل به بحرین

در همین حال خبر می‌رسد دولت بحرین مانع سفر مامور سازمان ملل متحد به این کشور شده است که قصد تحقیق درباره ادعای وقوع شکنجه در آنجا را داشت.

خوان مندز، گزارش‌گر ویژه سازمان ملل متحد در رابطه با شکنجه، روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اظهار داشت که برای بار دوم سفر برنامه‌ریزی‌شده او به بحرین به تعویق افتاده است.

در این بیانیه آمده است: «این سفر عملا لغو شده است در حالی که نه تاریخ دیگری برای انجام آن درنظر گرفته شده است و نه این که قرار است گفت‌وگویی دراین‌باره انجام شود.»

مندز افزوده است: «روشن بگویم؛ مقامات [بحرین] به صورت یک‌جانبه چنین تصمیمی گرفته‌اند.»

پیش از این خبرگزاری رسمی بحرین روز دوشنبه، دوم اردیبهشت گزارش داده بود که مقامات این کشور از مندز خواسته‌اند سفر خود را به تعویق بیندازد، اما در این گزارش دلیل این اقدام عنوان نشده است.

سفر خوان مندز به بحرین قرار بود که روزهای ۱۸ تا ۲۵ اردیبهشت ماه انجام شود.
XS
SM
MD
LG