لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۲

افشاگر ردیابی‌های اطلاعاتی آمریکا وارد مسکو شد


ادوارد اسنودن، افشاگر رد‌یابی‌های اطلاعاتی آمریکا که به هنگ کنگ فرار کرده بود، روز یکشنبه سوار بر هواپیمای آئروفلوت روسیه وارد مسکو شد.

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس روسیه، آقای اسنودن که پیشتر به صورت قراردادی و به عنوان تکنیسین برای سازمان امنیت ملی آمریکا کار می‌کرد، روز یکشنبه، دوم تیرماه، ساعت پنج بعد از ظهر به وقت محلی وارد فرودگاه شِرِمِتیِوو در شمال مسکو شد.

پیشتر یکی از اعضای هواپیمایی آئروفلوت به ایتارتاس گفته بود که مسافری با نام اسنودن برای سفر به کاراکاس از مسیر مسکو، سوار بر هواپیما شده است.

به گفته این شخص، آقای اسنودن قرار است روز دوشنبه به هاوانا، پایتخت کوبا و از آنجا به کاراکاس، پایتخت ونزوئلا سفر کند.

وی افزوده است: «بر اساس اطلاعات اولیه، آقای اسنودن ویزای روسیه را دریافت نکرده است و تا زمان پروازش به هاوانا در قسمت ترانزیت فرودگاه خواهد ماند.»

ادوارد اسنودن ۳۰ ساله پیشتر در گفت‌و‌گو با روزنامه بریتانیایی گاردین گفته بود که سازمان امنیت ملی آمریکا (اِن‌اِس‌اِی) در چند سال گذشته ارتباط اینترنتی شهروندان آمریکایی و اتباع خارجی و همچنین گفت‌و‌گوهای تلفنی شهروندان را ردیابی می‌کرده است.

بنا بر گزارش‌ها، در اسناد فاش شده توسط آقای اسنودِن آمده است که سازمان امنیت ملی آمریکا، اطلاعات ۹ کمپانی بزرگ اینترنتی از جمله اپل، فیس بوک و گوگل را کنترل و میزان بسیار بالایی از تلفن‌ها را شنود کرده است.

ادوارد اسنودن حدود یک ماه پیش شغل پردرآمد خود را در هاوایی ترک کرد و به هنگ کنگ گریخت.

آمریکا که برای آقای اسنودن به اتهام «ربودن اطلاعات دولتی» و «درز اطلاعات محرمانه به طرف‌های ناشناخته» پرونده جنایی گشوده است، روز شنبه از هنگ کنگ خواست تا هرچه سریعتر وی را به آمریکا مسترد کند.

تام دانیلون، مشاور امنیت ملی آمریکا در همین روز به شبکه تلویزیونی سی.بی.اس گفت ایالات متحده پرونده خوبی علیه ادوارد اسنودن به هنگ کنگ ارائه داده و انتظار دارد که این کشور بر اساس توافقنامه استرداد مجرمین که سال ۱۹۹۸ به امضای دو کشور رسیده است، عمل کند.

با این‌حال دولت هنگ کنگ ضمن خودداری از بازگرداندن ادوارد اسنودن به آمریکا، اعلام کرده بود که بر هیچ مبنای قانونی‌ای نمی‌تواند مانع از خروج وی از هنگ کنگ شود.
XS
SM
MD
LG